[column] De marketing en communicatie bullshit-matrix

[column] De marketing en communicatie bullshit-matrix
  • B2b
  • 26 nov 2019 @ 11:32
  • 8735 x gelezen
  • Link
  • Ment Kuiper
    Ment Kuiper

    Manager Programma en Trainingen
    SCHAAL+
  • Strategie

Ik ben nu al een tijdje actief in het marketing- en communicatievak. Marketing en communicatie zijn mijn passie geworden. Ik zie en hoor veel, ook het - helaas - te kust en te keur gebruiken van allerhande marketingtermen.

Wat me opvalt is de rappe toename van het aantal nieuwe woorden en begrippen in ons vakgebied. Denk aan engagement, growth hacking, contentmarketing. Of de termen als brand-awareness, customer journey of de term marketing zelf die vaak verkeerd gebruikt worden .

Veel marketingprofessionals weten niet wat ze precies willen bereiken met als gevolg het te kust en te keur gebruiken van allerhande marketingtermen

Weten we eigenlijk nog wel wat ze betekenen en kunnen we ze voldoende duiden? Vanuit mijn rol als coach bij onder andere SCHAAL+ praat ik met veel mensen over het ontwikkelen van een strategie of het schrijven van een plan. Mijn vraag kan bijvoorbeeld zijn: ‘Waarom wil je een plan schrijven of een strategie ontwikkelen?’ Op zich geen vreemde vraag, de antwoorden zijn des te leuker en opvallend:

  • Ik wil graag de engagement vergroten
  • Ik wil meer brand awareness
  • Ik wil meer aan contentmarketing doen

 

Dan krijg ik langzaam toch enige uitslag. De engagement vergroten. Met een groter lettertype schrijven misschien? Of meer brand awareness: weet je eigenlijk wel wat dat is en waarom je dat zou willen? Hoe zie je of iemand “brand awared” is? Meer aan contentmarketing doen, terwijl er al zoveel content is? We moeten ons door de content heen worstelen om te lezen wat we uiteindelijk relevant vinden.

Nog steeds zijn er marketing- en communicatieprofessionals die dan zeggen: ‘Je weet toch wel wat dat is?’ Wanneer ik de vraag terugleg, krijg ik echter geen reactie. We hebben de neiging om ons te veel te verstoppen achter algemene nietszeggende begrippen.

Maak de woorden eenduidig

Het gaat er om dat je weet wat je wilt bereiken en waarover de strategie moet gaan. Voortbordurend op de termen zoals hierboven genoemd:

  • Welke concrete definitie heb je voor engagement? En dan niet betrokkenheid noemen, maar zodanig omschrijven dat je weet waar het over gaat
  • Geef duidelijk aan wanneer iemand uit jouw doelgroep brand awared is. Wat moet deze persoon dan hebben doorlopen of hebben gedaan?
  • Meer content? Content zonder medium bestaat niet en een medium zonder content ook niet. Waarom dan wel praten over contentmarketing?

 

Word concreet en duidelijk

We gebruiken dus termen die een lading hebben. Alleen is die lading van die term niet voor iedereen duidelijk. Kijk maar naar marketingmanager. Veel marketingmanagers managen niet de P van prijs, niet de P van product, niet de P van plaats of de P van promotie. Veel is er uitgehaald (denk aan sales, corporate en communicatie). Dus wat is de rol van een marketingmanager dan? Die is overal anders.

 

Wees consistent, concreet en duidelijk. Geef definities aan de verschillende termen die vanuit de bullshit matrix (zie hieronder) naar voren komen. Zorg ervoor dat deze in elk geval in de eigen organisatie als hetzelfde worden geformuleerd. En bedenk dat een andere klant of werkgever weer een andere definitie kan hanteren.

 

Het is nu eenmaal een deel van ons vakgebied. We maken het soms complexer en moeilijker dan het is door die moeilijke termen. De kans op miscommunicatie stijgt dan alleen maar. Wees concreet en zeg wat je wilt bereiken.

 

En laten we er voor zorgen dat de omvang van de marketing communicatie bullshit matrix niet veel groter wordt…

 

Kern-competentie

Innovatief

DNA van de organisatie

Generatiekloof

NPS

Growth hacking

Tribe

Klantgericht

Inhoudelijk sparren

Digitale transitie

Agile

Transparant

Focussen

Crowd-creatie & crowd-funden

Loyaliteit

KPI’s

Persona

Klantcentrisch

Toegevoegde waarde

Engagement

Out-of-the-box

Journey

Zelfsturend

Synergetisch effect

Brand awareness

 

 

Ment Kuiper is manager programma’s en trainingen bij SCHAAL+. Hierbij ligt de focus op de digitale programma’s, incompany en innovatie. Daarnaast is Ment auteur van het boek Marketingplan op 1 A4.

Ment Kuiper

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken