KLM legt Duitsland uit dat het géén bank is

KLM legt Duitsland uit dat het géén bank is
  • Bureaus
  • 6 nov 2018 @ 11:18
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • StorytellingMerkenActivatieCampagnesRadio

Uit onderzoek is gebleken dat 46 procent van Duitsland niet weet dat KLM een airline is. Om mensen duidelijk te maken wat KLM is, heeft DDB & Tribal Amsterdam een vernieuwende manier campagne ontwikkeld: ‘We are an Airline.'

Het concept: voor een paar dagen veranderde KLM in wat mensen dachten dat het was: een bank, een restaurant en een radiozender. Het bureau spreekt zelf over 'een andere manier van campagne voeren'.

 

Gemiddeld wist slechts 54 procent van de respondenten in het onderzoek, dat in augustus 2018 werd uitgevoerd, dat KLM een luchtvaartmaatschappij is. Onder deelnemers jonger dan 30 jaar was het percentage zelfs maar 37 procent. De laagste gemiddelde bekendheid met het merk werd gemeten in Saarland. Respondenten die niet wisten dat KLM een luchtvaartmaatschappij was, dachten dat het een bank, een radiozender of een restaurant was.

Grenzen van reclame opzoeken

Door te veranderen in wat de mensen dachten dat KLM was, heeft KLM de grenzen van traditionele reclame verlegd.

Het restaurant had een luchtvaartthema en serveerde gratis de maaltijden die KLM aan boord aanbiedt. De geldautomaat gaf geen bankbiljetten uit, maar verraste mensen met een gratis vliegticket , en liet alle voordelen zien van vliegen met KLM. De radiozender had een KLM-band die speciaal gemaakte KLM-songs speelde, en de voordelen van KLM waren luchtig verpakt in nieuwsitems, commercials en een quiz.

'Met onze nieuwe campagne voor KLM Duitsland hebben we een insight omgedraaid', zegt Esther te Pas, managing director van DDB & Tribal Amsterdam. 'We hebben een bewustmakingscampagne gemaakt door gebruik te maken van wat Duitsland denkt dat KLM nou eigenlijk is. Dit is niet de eerste non-traditionele campagne die we voor KLM hebben gemaakt. In voorgaande jaren hebben we KLM-passagiers een intelligent bagage-label aangeboden met locatiegebonden tips die hen door Amsterdam leidden – en een ander initiatief hebben we mensen op de luchthaven aangemoedigd aan om een kerstdiner te delen met willekeurige vreemden - om te onderstrepen dat KLM oprecht om mensen geeft.'

De campagnesong 'We are an Airline' van The Flying Dutchmen, gemaakt door DDB samen met MassiveMusic, verschijnt deze week op Spotify.

Credits

Opdrachtgever:    KLM Royal Dutch airline

Bureau: DDB & Tribal Amsterdam

Klantverantwoordelijke:    Natascha van Roode, Armelle de Cordoue, Nadja Daller Sturm

Concept/creatieve directie: Ed van Bennekom (art) en Jasper Diks (copy)

Producer:    Jesse Houweling

Produktiemaatschappij:    Who’s McQueen

Regisseur:    Jonty Toosey

Producer:    Rainer Spix, Chirus Guder, Bian Tabar, Robert Leisewitz

Lighting Cam. Man/D.O.P.:    Bruce Jackson

Scanning:    Lisette van der Lee

Off-line edit:    DDB & Tribal Amsterdam

Editor off-line:    Lisette van der Lee

On-line edit:    Compound

Geluidsstudio/muziek:    Massive Music



Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken