Annelies Putman Cramer (Fair Focus): 'Luisteren belangrijker dan zenden'

Annelies Putman Cramer (Fair Focus): 'Luisteren belangrijker dan zenden'
  • Bureaus
  • 3 mrt 2019 @ 07:07
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • StartupPromotieCommunicatieInterviewPR

PR-bureaus zijn er in alle soorten en maten. De grote concerns kent iedereen, maar hoe doen de kleintjes het? Annelies Putman Cramer bestiert inmiddels vijf jaar haar eigen PR-bureau Fair Focus Communicatie, dat zich vooral richt op Amsterdamse startups.

Annelies Putman Cramer kent half Amsterdam. Ze helpt met name start-ups, scale-ups en MKB-bedrijven aan nieuwe klanten en media-aandacht, maar ook CEO’s van grote bedrijven lopen met haar weg. Met name omdat ze zich op een belangrijke manier onderscheidt van andere PR-bureaus: ze brengt je niet alleen in de media, maar helpt je ook aan nieuwe lucratieve klanten uit haar netwerk.

Door jouw matchmaking-skills haal jij dus spontaan grote klanten binnen voor bedrijven. Hoe krijg je dat voor elkaar?

‘Door de jaren heen heb ik een groot netwerk opgebouwd en dan is het een kwestie van hoe je met dat netwerk omgaat', vertelt Putman Cramer. 'Ik luister naar wat mensen nodig hebben en dat onthoud ik. Vervolgens maak ik in mijn hoofd verbindingen tussen mensen. Wat de een nodig heeft, kan de ander weer bieden. Ze moeten alleen bij elkaar gebracht worden. Gewoon laagdrempelig ontmoetingen regelen, een kopje koffie samen kan nooit kwaad en vaak komen daar mooie dingen uit voort.’

Fair Focus heeft vooral MKB-bedrijven als klant en scale-ups. Was dat je bedoeling of is het vooral zo gelopen?

‘Grote corporaties hebben vaak een eigen communicatie-afdeling. MKB-bedrijven hebben dat meestal niet. Ik vind het de uitdaging om deze bedrijven volledig te ontzorgen als het gaat om hun communicatie. Doorgaans zijn het ook bedrijven waar ik een persoonlijke klik mee voel en waarvan ik vind dat ze een prachtig product maken. Dat is goed voor de motivatie en klanten voelen dat. Of een klant als Duval: een consultancy die bedrijven helpt met digitaliseren. In België al enorm succesvol en in Nederland nog niet. Om ze dan te helpen de Nederlandse markt te betreden is enorm spannend. Of een bedrijf als Tunga dat de schaarste aan ICT’ers oplost door werkgelegenheid in Afrika te scheppen. Of neem Joe Merino die met een circulaire trui op de markt komt. Win-win-win, geweldige initiatieven. Daar werk ik met heel mijn hart voor, want dat inspireert.’

Vroeger was PR een kwestie van persberichten sturen, woordvoering en persconferenties organiseren. Maar in het digitale tijdperk zie je bureaus alle kanten opvliegen. Hoe is dat voor jou?

‘Met persberichten alleen red je het inderdaad niet meer. Maar het vak wordt alleen maar leuker en veelzijdiger. We produceren nu video’s die op social media viral gaan, we koppelen bedrijven aan hun klanten en we zorgen dat de influencers op internet onze cliënten kennen zodat er over ze geschreven en gepraat wordt. Ook doen we speciale projecten en evenementen zoals vorig jaar tijdens de verkiezingen het glazen huis van de VVD op het Amsterdamse Marie Heinekenplein.

Alles wordt interactiever. Ik vind het luisteren misschien nog wel belangrijker dan zenden. Dat doe ik niet alleen bij klanten, maar ook bij bijvoorbeeld de media. Wat hebben zij nodig? Waar willen ze over schrijven? Dan kun je meedenken. Dan zijn de journalisten en influencers geholpen én de klant.’

Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken