Nils van Dam (Duval Union): 'Food-industrie onderschat digitalisering'

Nils van Dam (Duval Union): 'Food-industrie onderschat digitalisering'
  • Bureaus
  • 27 dec 2018 @ 00:04
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • InnovatieInterviewStrategieTrendsFoodE-commerce

Duval Union Consulting, een Belgisch adviesbureau gespecialiseerd in digitale transformatie, is sinds dit najaar actief op de Nederlandse markt. De eerste focus is de food-industrie. 'De helft van alle bedrijven overleeft de komende tien jaar niet.'

‘In de voedingssector heerst het verkeerde gevoel dat de digitale disruptie niet zo’n vaart zal lopen’, zegt Nils van Dam, Global Head Food, Beverage and Food Retail bij Duval Union Consulting. ‘De consument wil toch altijd zijn levensmiddelen zelf zien en voelen voordat hij koopt, is de gedachte. En er zijn zo veel supermarkten dat er weinig plaats zou zijn voor e-commerce. Wij weten dat veel bedrijven onvoldoende zijn voorbereid op de nakende veranderingen en dat mogelijk 50 procent de komende tien jaar niet zullen overleven.’ 

Een boute uitspraak. Waarop is dat gebaseerd?

‘De meeste managers kennen de belangrijke trends in de sector wel, maar zijn zich onvoldoende bewust van de impact ervan op hun bedrijf. Neem nu het belang van big data. Enkel merken die gevoed worden door relevante data-analyse zullen de strijd voor de consument kunnen overleven. Zowel de klassieke retailers als de grote tech-spelers laten het kennis- en machtsevenwicht meer en meer in hun voordeel kantelen door hun superieure datagebruik. De kloof wordt steeds groter en is straks onoverbrugbaar.’

Waarin onderscheidt Duval Union zich ten opzichte van andere adviesbureaus?

‘We zijn een no-nonsense club gefocust om bij de klant de noodzakelijke veranderingen in beweging te zetten en te begeleiden. Alle teamleden specialiseren zich in een bepaald onderdeel van de digitale transformatie. We helpen bedrijven snel en praktisch future-proof te worden. Wij maken geen dikke rapporten en doen geen lange trajecten van zes maanden.

Onder het motto “We design the future of your business together” werken we samen met de directie van de klant om de strategie en het actieplan te bepalen. Zo staan de neuzen in dezelfde richting en is de eerste stap van cultuurverandering al ingezet.’

Hoe gaat u dat doen? Duval Union hier net zo groot maken als in België?

‘Op basis van onze brede ervaring van strategische transformatie, generen wij relevante inzichten voor de sector en onze klanten. Die kennis delen wij op toonaangevende congressen of in onze boeken of blogs. Zelf heb ik net een e-book gepubliceerd over de negen trends die de voedingsindustrie en retail zullen veranderen. Dit op basis van ons eigen onderzoek gecombineerd met mijn ervaring als senior vice-president Europe en CEO België bij Unilever. Daarnaast hebben we Fair Focus Communicatie, een PR-bureau in Amsterdam, ingehuurd om ons in Nederland op de kaart te zetten, zowel bij de media als potentiële klanten.’

U zegt dat de komst van Amazon naar Nederland een enorme impact zal hebben op de Nederlandse levensmiddelenindustrie. Hoe komt het dat u daar zo zeker van bent?

‘De grote retail-spelers kiezen nu al voor de noodzakelijke omnichannel-benadering. Zoals in andere sectoren (kleding, non-food) komt er een versnelde groei in e-commerce, waarbij zowel afhaalcentra als thuislevering belangrijk zijn. Ook in voeding. Amazon maakt op dit moment enkele opportunistische uitstapjes via Duitsland. Als Amazon naar Nederland komt met een food-aanbod is het slechte nieuws drieledig. Ten eerste zal Amazon lagere prijzen hanteren dan de markt, en mogelijk zelfs de laagste prijs willen claimen. Dit zal uiteraard leiden tot een prijzenoorlog in de eerste plaats geïnitieerd door retailers die nu de laagste-prijsperceptie bij de consument hebben: Jumbo en Dirk.

Ten tweede heeft Amazon geen rentabiliteits-doelstelling op dit aanbod, maar enkel agressieve groeidoelen. Amazon verdient geld op zijn cloud-diensten en op zijn nieuw advertising-bedrijf.

Ten derde is de winstgevendheid in retail redelijk laag en zijn de vaste kosten hoog (60 tot 70 procent). Zelfs als een nieuwe e-commerce-speler slechts 3 procent marktaandeel wint zullen 20 tot 30 procent van de winkels verlieslatend worden. De supermarkten zullen zich verdedigen door te investeren in hun winkels, in de consumentenprijs en promoties en in e-commerce. Deze investeringen zullen gedeeltelijk door de fabrikanten gecompenseerd moeten worden. Een totale oorlog in de waardeketen dus.’ 

Redactie: Jeroen Mirck (met dank aan Harald Roelofs)

Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken