Op campagne: kijkje achter schermen bij VVD

Op campagne: kijkje achter schermen bij VVD
  • Bureaus
  • 20 mrt 2018 @ 16:01
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • EvenementActivatiePolitiekCampagnes

Als grootste partij van Nederland moet ook de VVD deze raadsverkiezingen vol aan de bak. Zo proberen de liberalen in Amsterdam nieuwkomer FvD van zich af te schudden. Een kijkje achter de schermen van de VVD-campagne: PR-bureau Fair Focus vertelt over de aanpak met talkshows, papierprikken, karaoke en speeddaten met premier Rutte.

Dat het verkiezingstijd is, zal niemand zijn ontgaan. Stad en land gonzen en denderen. Zo ook het hoofdstedelijke Marie Heinekenplein, waar voor de gelegenheid het pop-up VVD-huis was geplaatst (door Media Reverse en Exposurebox.nl). Fair Focus Communicatie kreeg de opdracht om er gedurende het weekend van 17 maart voor te zorgen dat de VVD-boodschap via alle mogelijk denkbare kanalen werd gecommuniceerd. Daarbij gaat het over de thema’s schone stad, duurzaamheid, veiligheid, mobiliteit en wonen.

Fair Focus bedacht om thematische talkshows te organiseren met inspirerende gasten - niet noodzakelijk van de VVD - en deze te livestreamen via Facebook. Hoogtepunt van de activityeit was het bezoek van premier Mark Rutte.

Vanuit welke marketingstrategie heb je het VVD-huis gerealiseerd? 

Annelies Putman Cramer, fouding partner van FairFocus: 'De VVD heeft als slogan "Kies voor doen." Dat was de basisgedachte van waaruit we werkten. Tijdens het thema "Schone stad" gingen bijvoorbeeld alle aanwezigen de Pijp schoon prikken na een peptalk van de premier. Iedereen - VVD'er of niet - deed mee. Daardoor ontstond een topsfeer, goed voor vertrouwen en saamhorigheid. Ook de karaoke-show met de Jij Band was hilarisch, vooral toen lijsttrekker Eric Van der Burg - een Hazes-fan - de sterren van de hemel zong. De VVD werd dit jaar 70, dus hebben we dit gevierd met andere 70-jarigen en een VVD-taart; de gasten vonden het leuk om even met de wethouder te sparren.'

Hoe belangrijk is het nog voor politieke partijen om de straat op te gaan in dit digitale tijdperk?

Harald Roelofs, strategisch adviseur bij Fair Focus: ‘Digitaal communiceren is belangrijk. Maar we kunnen nog zoveel met elkaar appen, mailen of facebooken, echt vertrouwen bouw je door elkaar live te ontmoeten, in de ogen te kijken en samen dingen te doen!’   

Hoe was de samenwerking met de Amsterdamse VVD?

‘Heel goed’, zegt Annelies. 'Ze zéggen niet alleen in hun slogan dat ze durven en doen, maar dat is ook echt zo. Die mensen werken echt knetterhard. Ik stuur een appje om één uur ‘s nachts. Om vijf over één heb ik antwoord en om zes uur ‘s morgens krijg ik de vervolgmail. Ze weten wel echt van aanpakken, een soort Rotterdammers eigenlijk, hahaha. Bij de VVD gaat het er niet alleen om wat je zegt, maar wat je doet. En dat doen ze dan zelf ook. Sterkere marketing is er niet.’   

Zou je dit ook voor bijvoorbeeld de SP hebben gedaan?

'Nou, misschien wel niet. Ik kom nou eenmaal uit een VVD-nest. CDA of D66 zou prima kunnen, maar de SP staat echt te ver van me af. De samenwerking is namelijk zo intensief, de klant gaat als het ware door je heen stromen. Als je je dan niet persoonlijk met de mensen en doelstellingen kunt verbinden, gaat je dat opbreken. De gedachtegang van juist de Amsterdamse VVD past goed bij mij, dus dat was een mooie match!'

Redactie: Jeroen Mirck, senior redacteur MarketingTribune

Foto: Richard Mouw

Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken