Plus heeft populairste voorjaar-commercial
- Bureaus
- 9 mei 2019 @ 10:29
- Link
-
Jeroen Mirck
Redacteur
MarketingTribune - ReclameRetailCommercials
- 9 mei 2019 @ 10:29
- Jeroen Mirck
Plus Supermarkten heeft dit jaar de beste voorjaarscommercial. Dit blijkt uit een competitie gehouden van Commercial Review. Honderden consumenten brachten hun stem uit.
Het doel van Commercialreview.nl is om Nederlanders, voor wie de commercials zijn bedoeld, hun mening te laten geven: welke gedachten en gevoelens roepen commercials bij hen op? 'Wij geloven erin dat het testen van commercials van groot belang is en willen hierbij helpen', zegt oprichter Ruben Balfoort. 'Wij maken het voor elk bedrijf mogelijk om commercials makkelijk, snel en goed te testen binnen een specifieke doelgroep.'
De Plus-commercial scoorde een gemiddeld cijfer van een 8,6. De andere deelnemende commercials waren van Albert Heijn, Jumbo en Lidl. De commercial van de Lidl kreeg de laagste score: een 6,5. De commercial van Albert Heijn riep van allemaal bij far het sterkste voorjaarsgevoel op: een score van 8,5 ten opzichte van de laagst scorende commercial op dit vlak, een 6,4 voor de commercial van Lidl.
Geen vrolijkheid
Uit het onderzoek bleek dat reviewers heel sterk het samenzijn waarderen in de Plus-commercial. Aan de andere kant zeiden veel van hen dat deze commercial geen vrolijkheid uitstraalt en geen voorjaarsgevoel opwekt. De commercial werd soms zelfs wat droevig ervaren. 'Een leuke, warme commercial. Het "samen"-aspect komt duidelijk naar voren, het voorjaarselement iets minder.' En iemand anders: Mooie commercial maar het vrolijkt mij niet echt op voor het voorjaar.'
De tv-spot roept dus heel verschillende emoties op, waarbij het de vraag is welke emotie het meest blijft hangen en welke emotie het sterkst gekoppeld gaat worden aan Plus: die van het saamhorigheidsgevoel of meer de donkere kant. Denk daarbij ook aan het overlijden van dierbaren zoals in de kerstcommercial het geval was en ook even het geval lijkt in de voorjaarscommercial. 'Voor Plus is het van belang dat ze, ondanks dat er een lijn zit in de verhalen van de commercials, oppassen dat er geen negatieve sfeer komt te hangen rond het eigen merk', aldus Balfoort.
Kritiek op Lidl
De laagst beoordeelde commercial was van Lidl. Hierop kwamen commentaren binnen zoals: 'Grappig maar niet erg overtuigend wat betreft het merk Lidl' en 'Ze proberen het door een BN'er op te leuken, maar dat is totaal mislukt.' Er kwamen ook zeker reacties binnen dat Ali B. juist voor vrolijkheid zorgt, maar de algemene teneur is dat de campagne flauw is en nietszeggend voor het merk Lidl.
'Dat is vooral de boodschap voor Lidl: denk goed na over welke personen je wilt koppelen aan je merk', zegt Balfoort. 'De ene keer is dat Beau van Erven Dorens en de andere keer Ali B.: twee zeer verschillende personen. Ook in de meest recente commercial wordt Ali B. weer ingezet wat wel voor een duidelijker lijn zorgt in de commercials maar mogelijk niet passend is bij dat wat Lidl wil uitstralen.'
Vanaf mei staat de volgende commercial-competitie live, waarbij het draait om fietsen. Verschillende fietsgerelateerde commercials worden met elkaar vergelijken. Het publiek kan dus weer stemmen.
-
Jeroen Mirck
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:http://www.jeroenmirck.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Vodafone kiest Indie voor 'Oh yeah'-campagne
- Sire rekent af met vooroordelen ouderdom
- MediaMarkt kiest Serviceplan als nieuw creatief bureau
- Candid in financieel zwaar weer - moet ex topman uitkopen
- [column] Gut Amsterdam neemt loopje met waarheid Hertog Jan
- ASN Bank trapt rebranding af met nieuwe campagne
Laatste Nieuws
- ‘We bouwen aan een cultuur waarin... 04-07-2025
- Kruidvat kiest Ace voor social... 04-07-2025
- MediaMarkt kiest Serviceplan als... 03-07-2025
- Candid in financieel zwaar weer -... 02-07-2025
- Reclamecampagne vol droge humor te... 01-07-2025
- ASN Bank trapt rebranding af met... 01-07-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers