IJtje voor Karweitje bestond al, maar dan met ijsjes

IJtje voor Karweitje bestond al, maar dan met ijsjes
  • Bureaus
  • 26 jul 2019 @ 11:02
  • 11481 x gelezen
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • ConceptCreatieActivatieCampagnes

Gratis bier van Brouwerij Het IJ voor ingezameld vuilnis in het Vondelpark, meldde MarketingTribune vorige week. Mooi concept, maar niet helemaal nieuw. Thijs Verheugen (CleanPicnic) had enkele jaren geleden een vergelijkbaar project in een ander Amsterdams park, maar dan met ijsjes als beloning. Inmiddels heeft hij alweer iets nieuws.

Vorige week schreven we over Brouwerij Het IJ dat in ruil voor ingezameld afval trakteerde op een biertje in het Vondelpark. Een 'IJtje' voor een karweitje. 'Een heel leuk en sympathiek idee, alleen niet orgineel', laat Verheugen weten aan MarketingTribune. 'Aangezien ik met CleanPicnic in 2015 precies dezelfde actie heb uitgevoerd in het Westerpark, maar dan in ruil voor een ijsje.'

Verheugen zou het leuk vinden als CleanPicnic zou zijn genoemd in de credits van de bedenkers van de nieuwe campagne, het creatieve duo Glenn en Boudewijn. Maar daar zegt hij meteen het volgende bij: 'Ik juich alle afvalacties een warm hart toe, ook als het originele idee van mij komt.'

In reactie op deze aantijgingen laten Glenn en Boudewijn het volgende weten: 'Zwerfafval is al tijden een probleem in de Amsterdamse parken. Als je een briefing krijgt van een merk om een activatie in het Vondelpark te ontwikkelen, dan is de link om iets met zwerfafval te doen snel gelegd. Onze actie zal vast niet de eerste zijn geweest die iets wilde doen tegen dit probleem, en het zal vast ook niet de laatste zijn. Leuke actie verder van Thijs Verheugen. Maar we hebben niks gekopieerd.'

Na CleanPicnic nu CleanWalk

Inmiddels heeft Verheugen zijn aandacht alweer verlegd naar een volgende project: het 'volledig nieuwe en originele' afvalparticipatie-initiatief CleanWalk dat hij in juni samen met Jos Kluwen heeft gelanceerd als pilot in het Amsterdamse Bos. 'De CleanWalk is een leenwandelstok en prikker ineen. Gebruikers kunnen ze lenen om leuk mee te wandelen, maar ook zijn afval mee op te prikken. Het afval blijft hangen achter een speciale kartelpunt.'

De leenwandelstokken zijn branded als Amsterdamse Bos en het leenmodel maakt het beschikbaar voor iedereen. Verheugen: 'Het is helemaal van deze tijd. We praten inmiddels met meerdere natuurgebieden om de duurzame wandelservice ook daar aan te bieden. Dat is ook onze ambitie, nationaal en internationaal natuurgebieden helpen opruimen samen met wandelaars.'

Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken