IJtje voor Karweitje bestond al, maar dan met ijsjes
- Bureaus
- 26 jul 2019 @ 11:02
- Link
-
Jeroen Mirck
Redacteur
MarketingTribune - ConceptCreatieActivatieCampagnes
- 26 jul 2019 @ 11:02
- Jeroen Mirck
Gratis bier van Brouwerij Het IJ voor ingezameld vuilnis in het Vondelpark, meldde MarketingTribune vorige week. Mooi concept, maar niet helemaal nieuw. Thijs Verheugen (CleanPicnic) had enkele jaren geleden een vergelijkbaar project in een ander Amsterdams park, maar dan met ijsjes als beloning. Inmiddels heeft hij alweer iets nieuws.
Vorige week schreven we over Brouwerij Het IJ dat in ruil voor ingezameld afval trakteerde op een biertje in het Vondelpark. Een 'IJtje' voor een karweitje. 'Een heel leuk en sympathiek idee, alleen niet orgineel', laat Verheugen weten aan MarketingTribune. 'Aangezien ik met CleanPicnic in 2015 precies dezelfde actie heb uitgevoerd in het Westerpark, maar dan in ruil voor een ijsje.'
Verheugen zou het leuk vinden als CleanPicnic zou zijn genoemd in de credits van de bedenkers van de nieuwe campagne, het creatieve duo Glenn en Boudewijn. Maar daar zegt hij meteen het volgende bij: 'Ik juich alle afvalacties een warm hart toe, ook als het originele idee van mij komt.'
In reactie op deze aantijgingen laten Glenn en Boudewijn het volgende weten: 'Zwerfafval is al tijden een probleem in de Amsterdamse parken. Als je een briefing krijgt van een merk om een activatie in het Vondelpark te ontwikkelen, dan is de link om iets met zwerfafval te doen snel gelegd. Onze actie zal vast niet de eerste zijn geweest die iets wilde doen tegen dit probleem, en het zal vast ook niet de laatste zijn. Leuke actie verder van Thijs Verheugen. Maar we hebben niks gekopieerd.'
Na CleanPicnic nu CleanWalk
Inmiddels heeft Verheugen zijn aandacht alweer verlegd naar een volgende project: het 'volledig nieuwe en originele' afvalparticipatie-initiatief CleanWalk dat hij in juni samen met Jos Kluwen heeft gelanceerd als pilot in het Amsterdamse Bos. 'De CleanWalk is een leenwandelstok en prikker ineen. Gebruikers kunnen ze lenen om leuk mee te wandelen, maar ook zijn afval mee op te prikken. Het afval blijft hangen achter een speciale kartelpunt.'
De leenwandelstokken zijn branded als Amsterdamse Bos en het leenmodel maakt het beschikbaar voor iedereen. Verheugen: 'Het is helemaal van deze tijd. We praten inmiddels met meerdere natuurgebieden om de duurzame wandelservice ook daar aan te bieden. Dat is ook onze ambitie, nationaal en internationaal natuurgebieden helpen opruimen samen met wandelaars.'
-
Jeroen Mirck
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:http://www.jeroenmirck.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Zonnebankmaker JK Group lanceert... 02-05-2025
- Goud voor 'Stukje van mij' van KPN... 02-05-2025
- Monks zijn wereldwijd B Corp... 01-05-2025
- Museumkaart kiest Act Agency voor... 01-05-2025
- Vinted viert tweedehands met 'New... 30-04-2025
- AI brengt James Parkinson tot leven30-04-2025
MarketingTribune Events
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management