MediaMonks laat Parkinson-patiënten kunst maken
- Bureaus
- 25 jul 2019 @ 10:28
- Link
-
Jeroen Mirck
Redacteur
MarketingTribune - CrowdfundingMaatschappijCampagnes
- 25 jul 2019 @ 10:28
- Jeroen Mirck
Hoe kun je de problemen van Parkinson-patiënten in beeld brengen? MediaMonks bedacht iets slims: met hun neurologisch data worden verstoorde 3D-prints gemaakt van de objecten waar ze van houden. De expositie van deze kunst is tegelijk een fundraising-campagne voor Parkinson-onderzoek.
De expositie heet 'Printed by Parkinson’s' en is deze week te zien in de Alte Münze Gallery aan Molkenmarkt 2 in Berlijn. MediaMonks Amsterdam en het verantwoordelijke bureau Innocean Berlin werkte samen met Charité Berlin, het grootste academische ziekenhuis van Europa.
Wereldwijd lijden meer dan tien miljoen mensen aan Parkinson. Het is de snelst groeiende neurologische ziekte. Het fundraisende kunstproject draait om patiënten van professor Andrea Kühn, die leiding geeft aan de afdeling Movement Disorders in Charité Berlin. Deelnemende patiënten vertellen over hun persoonlijke ervaringen met Parkinson.
Bijzonder is de inzet van (patiënt)data om de trillingen te visualiseren waar men last van heeft. Met deze data worden 3D-prints gemaakt van het object waar de geïnterviewde patiënten het meest aan zijn verknocht: een camera, een pop, een pen of (zie foto) een cirkelzaag. Deze objecten worden driedimensionaal afgedrukt onder druk van de trilling waar de patiënt in kwestie last van heeft. Het levert fraaie abstracte kunstwerken op.
Aanvullend onderzoek is nodig want hoewel medicatie, therapie en operaties kunnen helpen om de symptomen tijdelijk te controleren, bestaat er nog altijd geen behandeling die de progressie van de ziekte stopt. Charité Berlin wil een leidende rol pakke in Parkinson-onderzoek, maar heeft daar wel donaties voor nodig.
Andrea Kühn: 'There is always a need for us to have financial support and research can only work if you can continue to work very meticulously in one area. It is the small partial successes that take us further and put us on the right track, so that we can hopefully establish real improvements for patients in everyday life. All donations help us to make the next small steps forward. Currently, we are in the process of developing active stimulation and that would also be our goal in the research projects to make progress there. We use the money to give doctors the opportunity to carry out more detailed scientific projects in that field.'
Torsten Römer, een patiënt die meewerkte aan de campagne: 'A graphical and visual concept like this provides insight on the real stories behind the disease. As you can actually touch and see the impact of this disease, it's an amazing way to educate people.'
De expositie is maandag gelanceerd, want toen was het World Brain Day, De kunstwerken zijn te bekijken op www.printedbyparkinsons.com
-
Jeroen Mirck
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:http://www.jeroenmirck.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Rijksoverheid lanceert campagne Man, zeg er wat van
- Intertoys brengt De Grote Sinterklaasfilm tot leven
- Volkswagen en TeamNL lanceren campagne ‘Hey, is dat niet?!’
- Makro brengt humor in eindejaarshectiek
- Centraal Beheer start campagne om bewustzijn over pensioen te...
- ANWB breidt merkbelofte uit naar energie
Laatste Nieuws
- Wegenwacht richt pijlen op jongere... 14-11-2025
- Nieuwe campagne Slachtofferhulp... 13-11-2025
- Volkswagen en TeamNL lanceren... 12-11-2025
- Verkeersverwachtingen.nl zet... 12-11-2025
- Foam krijgt nieuwe merkidentiteit12-11-2025
- Neople wint publieksprijs bij... 11-11-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Waarom de échte strijd nog steeds op de winkelvloer wordt gewonnen
- Klaar voor Black Friday?
- De Future Shopper 2025 report: de belangrijkste shoppertrends die jij moet weten
- Van 'one sizes fits all' naar hyperpersonalisatie in e-mail
- Ben jij klaar voor Wero? De nieuwe Europese betaalmethode komt eraan
- The State of AI in Customer Experience 2025

