Een nieuwe stap in je carrière, woehaha!

Een nieuwe stap in je carrière, woehaha!
  • Bureaus
  • 11 jun 2015 @ 08:51
  • 14899 x gelezen
  • Link
  • Vincent Mispelblom Beyer
  • ReclamePromotieZakelijkCommunicatie

Als recruiter kom ik ze nog wel eens tegen: kandidaten die na lang wikken en wegen besluiten een nieuwe stap te gaan zetten. Ze zijn toe aan een nieuwe uitdaging. Ondanks de crisis en de slechte arbeidsmarkt (en dito vooruitzichten) geven ze hun zekerheid op en zien wel hoe ze hun gezin gaan onderhouden en de hypotheek voldoen. Het avontuur lonkt immers! Niet zelden zijn deze doorzichtige praatjes binnen een uur te ontzenuwen.

Een belletje her en der levert vaak nieuwe inzichten op. Of de bevestiging van wat we al dachten te weten, omdat we begrepen dat deze kandidaat lang op de exitlijst staat. De reclame in Nederland is een heel klein dorp, en in dat soort dorpen wordt er geroddeld dat het een lieve lust is. Niets blijft geheim. Ga maar eens naar een prijsuitreiking en hang rond in de wandelgangen of de wc. Een schat aan informatie krijg je daar, om van de aanmeldingen en de uitnodigingen nog maar te zwijgen. (Als ik met Flexfirm stop lonkt er een carrière bij de AIVD.)

Maar als het zo makkelijk is om de waarheid boven tafel te krijgen, hoe zit dat dan met onze vakpers? Spitten en wroeten ze net zo lang tot de waarheid boven tafel is? Het lijkt er niet op. Ik erger me groen en geel aan al die berichten over managing directors die opstappen omdat ze (ineens!) aan een nieuwe uitdaging toe zijn. Zelfs Sepp Blatter was bij zijn opstappen nog eerlijker.

We zien de leeglopende bureaus waar we van weten dat er al tijden verlies gedraaid wordt. Natuurlijk wordt daar van hogerhand ingegrepen en moet de verantwoordelijke het veld ruimen. Die dan plots altijd al in een andere branche blijkt te willen werken. Geen wonder dat het bureau slecht ging, denk ik dan bij deze mismatch.

Net als mensen die hun zuur verdiende positie opgeven en een degradatie accepteren. Om zich weer lekker te concentreren op 'dat waar het om gaat: met je poten in de klei staan'. Hou toch op! Waar heb je dan al die jaren zo hard voor geknokt?

Dat geldt ook voor alle opgeblazen personeelsaantallen ('eigenlijk zitten we nog maar met z’n tweeën') , de verloren pitches ('ons verlies was voorgekookt, maar ze zeiden dat ons plan eigenlijk het beste was') en de uitblijvende promoties ('ik denk dat ik een bedreiging ben voor het management').

Laten we nou toch eerlijk zijn. De markt weet toch wat er aan de hand is. In de crisis-PR geldt het adagium dat je slecht nieuws zelf vertelt, en snel ook. Zo haal je de angel eruit, en blijft er niets verholen. Want reken maar dat alle kleinere en grotere leugens nog jarenlang blijven rondzingen. 

Vincent Mispelblom Beyer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie
Blauw Research

Marktonderzoekbureau in Rotterdam. Marktonderzoek, zowel kwantitatief als kwalitatief onderzoek met als expertises research community's


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken