[column] Uitslag December Commercial Competitie 2022 bekend

  • Bureaus
  • 2 jan 2023 @ 09:20
  • Link
  • Ruben Balfoort
    Ruben Balfoort

    Oprichter
    CommercialReview.nl
  • Commercials

Allereerst de allerbeste wensen voor het nieuwe jaar 2023 vanuit commercialreview! De afgelopen decembermaand hebben we op ons platform voor de 4e keer de ‘December Commercial Competitie’ georganiseerd waar vijftien adverteerders aan meededen. De winnaars zijn nu bekend.

Op de 1e plek is geëindigd Staatsloterij met Wacht niet tot geluk je overkomt in samenwerking met bureau TBWA\Neboko. De commercial scoort een gemiddeld cijfer van een 8,1.

In deze commercial zien we het verhaal van een zoon die niet wacht tot het geluk hem overkomt en die samen met zijn vader de reis van zijn leven maakt. Samen beleven zij een onvergetelijk avontuur met husky Frida. Deze commercial scoort op meerdere factoren erg hoog en wordt goed gewaardeerd door de kijkers, wat onder andere blijkt uit deze reactie: ‘Ontroerend, inspirerend, zet aan tot dromen over het maken van nieuwe waardevolle herinneringen.’

Op de 2e plek staat Albert Heijn met Met elkaar wordt het magisch, ook in samenwerking met bureau TBWA\Neboko met een rapportcijfer van een 8,0.

Dit jaar is de hoofdrol weggelegd voor Robin, de dochter van Ilse. De hele familie reist af naar een knus boshuisje om samen kerst te vieren. Dat zorgt voor hartverwarmende taferelen. Robin maakt kerst voor het eerst bewust mee als peuter en geniet ervan dat de familie samen is. En dan gebeurt er iets magisch… Deze commercial van Albert Heijn zet op een goede manier de hele familie in, waarbij vooral Robin de aandacht trekt op een manier die veel kijkers een glimlach bezorgt. De waardering wordt goed samengevat in deze reactie: ‘Gezelligheid en ik krijg een lach om mijn gezicht.’

De 3e plaats dit jaar is voor Hema met de commercial Kerstknuffel in samenwerking met DDB Unlimited. Deze commercial krijg een 7,9 als rapportcijfer en gaat over een meisje dat haar Takkie-knuffel kwijt raakt. Na een flinke omweg belandt de teckel, via de winkel, toch weer bij 'het baasje'. Hema verwijst met de pay-off ook nog even naar de vorige kerstedities toen families door corona vaak gescheiden van elkaar de feestdagen doorbrachten: 'Wat is het fijn dat we elkaar weer een knuffel kunnen geven.' Deze woordspeling lijkt door de kijkers goed opgevat en begrepen te worden wat onder andere blijkt uit deze reactie: ‘Leuke dubbele woordspeling met "wat is het fijn dat we elkaar weer een knuffel kunnen geven deze Kerst.”’

 









Etos en Primera scoren hoog op geloofwaardigheid
We zagen twee andere opvallende resultaten, beide bij de factor ‘Geloofwaardigheid’ waar de commercials van Etos (Neew/Hazazah) en Primera (iO) op de eerste twee plekken eindigden. Dit is voor beide adverteerders een erg mooi resultaat te noemen omdat geloofwaardigheid bereiken in een periode van emotionele commercials niet de makkelijkste opgave is. We feliciteren de adverteerders graag met deze mooie resultaten.


2.000 reviewers
Om een goed beeld te krijgen van de waardering van de Nederlander hebben we gekozen voor een grote testgroep. Bijna 2.000 reviewers deden mee aan het onderzoek en gemiddeld kreeg elke deelnemende commercial meer dan 300 reviews. Ook hebben we goed naar de demografische kenmerken geslacht en leeftijd gekeken, om zeker te zijn van de kwaliteit van de data. Het percentage mannen/vrouwen dat meedeed was ongeveer gelijk (44%/49%) en de gemiddelde leeftijd van de doelgroep was 40 jaar, goed verdeeld over de leeftijdsgroepen 30-, 30-45, 45-60 en 60+ (respectievelijk 25%, 28%, 25% en 22%). Al met al was het onderzoek ook dit jaar weer onder een mooi representatief panel.

Call to action decembercommercials niet hoger dan ‘normale’ commercials
Gemiddeld scoren decembercommercials altijd beter dan andere commercials, zo ook dit jaar. Het gemiddelde rapportcijfer lag op een 7.2 ten opzichte van een overall gemiddelde van een 6,9. Op specifieke factoren zien we hetzelfde patroon: decembercommercials zijn een beetje geloofwaardiger (+0.2) en leuker om naar te kijken (+0.5). Ook ervaren Nederlanders decembercommercials als een stuk minder irritant (-0.5). We hebben geen verschil gevonden op de factor ‘Aanzetten tot actie’. Het lijkt erop dat kerstcommercials vooral warm en positief zijn, maar niet uitblinken in een oproep tot actie.
We feliciteren de winnaars met de mooie scores! Op naar een mooi 2023.








Samen met adverteerders en bureaus vormt commercialreview.nl de Nederlandse commercialdatabase. Ons panel geeft feedback op alle deelnemende commercials en we publiceren de beste en meest opvallende commercials in onze maandelijkse column op MarketingTribune. Een commercial aanmelden kan hier.

Ruben Balfoort

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken