Koen Brakenhoff (Mauritshuis) over storytelling: 'Musea zijn schatkamers vol vertellingen'

Koen Brakenhoff (Mauritshuis) over storytelling: 'Musea zijn schatkamers vol vertellingen'
  • Content
  • 21 feb 2017 @ 10:03
  • 15922 x gelezen
  • Link
  • Lucas Boon
  • StorytellingContentCreatie

Het Mauritshuis heeft samen met designbureau Energize een storytellingwebsite ontwikkeld. Hiermee wil het museum de achtergrond van bekende (en minder bekende) schilderijen naar een groot en internationaal publiek brengen. Aan het woord Koen Brakenhoff, hoofd marketing bij het Mauritshuis. 'We vertellen verhalen die in het museum onverteld blijven.'

Wat betekent storytelling in uw opinie?
Het is niets meer - maar zeker ook niets minder - dan het vertellen van verhalen; de juiste verhalen aan de juiste doelgroep op het juiste moment en in de juiste 'taal'.

Een klassieke omgeving als het Mauritshuis en zoiets hips als 'storytelling', bijt dat elkaar niet? En begrijpt uw doelgroep het wel?
Achter ieder individueel kunstwerk gaat een wereld vol verhalen schuil. Maar ook samen, bijvoorbeeld in een tentoonstelling, vertellen de schilderijen een verhaal. Musea zijn schatkamers vol vertellingen, het Mauritshuis is hier geen uitzondering op. Het is de reden dat bezoekers van over de hele wereld naar Den Haag komen. Origineel is echter wel de manier waarop wij dit doen: via een aparte website vertellen we alle verhalen die onverteld blijven in het museum. Welke reis heeft het Puttertje afgelegd voordat het in de collectie van het Mauritshuis kwam? Welke plek neemt ons schilderij in de kunsthistorie?

De reacties vanuit het publiek, wereldwijd, zijn enthousiast. En het smaakt naar meer; de komende jaren brengen we een serie uit van websites rondom onze meesterwerken zoals Vermeer's Meisje met de parel en De anatomische les van dr Nicolaes Tulp van Rembrandt.

Waarom heeft u voor Energize gekozen als bureau om mee samen te werken? Wat maakt hen beter dan andere bureaus?
Sinds vorig jaar is Energize onze lead agency. Met hen hebben we deze strategie uitgewerkt, die past in een overkoepelende visie voor al onze communicatie. Het vertellen van verhalen vormt de kern van deze visie. Dat doen we in klassieke campagnes rondom tentoonstellingen, in apps als Second Canvas en nu ook via storytelling websites. Met Energize was er direct een persoonlijke klik. Hoewel nieuwe en creatieve ideeën de motoren achter de samenwerking zijn is die klik - omdat je zo intensief met elkaar samenwerkt - van levensbelang.

Hoe ziet de marketingmix van het Mauritshuis er verder uit? Wat doet u zelf en wat besteedt u uit?
Na de heropening in 2014 zijn we bewust meer integraal gaan communiceren; van losse campagnes met verschillende bureaus naar een lead agency. Hierdoor is de lijn tussen campagnes helderder geworden en voert alles terug op het merk Mauritshuis. We werken samen met diverse bureaus; van online marketingbureaus tot webbouwers, alles komt bij elkaar in het compacte marketingteam waar alle disciplines (online, pers, marketing, etc.) vertegenwoordigd zijn. Om snel te kunnen handelen en de inhoud goed aangesloten te houden wordt veel communicatie, met name online en social, direct door het marketingteam van het Mauritshuis uitgevoerd.

Lees ook: Energize maakt storytellingwebsite voor Mauritshuis

En: Met Google naar Parijs: kunst van (zeer) dichtbij


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken