[column] Nieuwe functieprofielen contentmarketing noodzaak
- Content
- 7 feb 2019 @ 10:16
- Link
-
Bert Groothand
Senior communicatie & contentconsultant
BGCommunicatie - ArbeidsmarktHRContent
- 7 feb 2019 @ 10:16
- Bert Groothand
T-shaped-contentmarketeers, experts, strategen. In een gesprek met Jos Govaart, directeur van het contentmarketingbureau Coopr in Rotterdam, komen alle termen minstens vijf keer voorbij.
Niet zo gek, omdat hij een van de leden van Platform Content is die het initiatief heeft genomen om na te denken over mogelijke oplossingen voor het HR-probleem. Een probleem waarmee de meeste bureaus en opdrachtgevers worstelen. Schaarste in een tijd van snelle groei. Dit is de derde aflevering in een serie over contentmarketing van Platform Content door Bert Groothand.
'We zijn bijna allemaal op zoek naar goede nieuwe collega’s, die maar heel moeilijk te vinden zijn. We zitten op dit moment met de ontwikkeling van vakmensen in een soort transitiefase. De oude functieprofielen passen niet meer, maar de nieuwe structuur hebben we nog niet. Dan kan je maar beter proberen om dat probleem gezamenlijk aan te pakken. We willen vanuit Platform Content een soort van standaard proberen te ontwikkelen voor de functies in ons vakgebied, en dus de mensen die we nu nodig hebben. Tegelijkertijd moeten we ons ook realiseren dat we bij het werven van nieuwe mensen op dit moment genoegen moeten nemen met halffabrikaten.'
Nieuwe werkelijkheid
Wie je spreekt in contentmarketingland: iedereen lijkt op zoek naar nieuwe medewerkers. Zowel aan bureau- als aan klantkant. Natuurlijk is ook de gemiddelde aannemer op zoek naar nieuwe arbeidskrachten, de economie is tenslotte alweer een tijdje op stoom. Maar contentmarketeers hebben daarnaast ook nog een ander probleem. Het vak is veranderd, de techniek is geavanceerder geworden en de opleidingen zijn nog niet altijd aangepast aan de nieuwe werkelijkheid. Jonge collega’s hangen daarnaast ook aan hun vrijheid en zijn niet meer op zoek zijn naar levenslange dienstverbanden. Maar hebben soms ook moeite met het verbeelden van hun toekomst, zijn niet altijd in staat zijn om hun eigen opleidingsbehoefte te formuleren.
'Ik denk dat je hierbij twee zaken moet splitsen', stelt Govaart. 'Aan de ene kant het punt dat je goede mensen moet werven en aan de andere kant misschien ook die mensen wel zélf moet ontwikkelen met een skillset die je in de toekomst nodig denkt te hebben. Dat bedoel ik ook met halffabrikaten. Het aanbod in de markt van goede contentmarketeers is mager, daarnaast ook vaak té generiek, niet genoeg bij-de-tijd en als ze dat wel zijn is dat aanbod overpriced. Je zult collega’s die je nieuw binnen hebt voor een groot deel zelf moeten opleiden.'
Lees de volledige blog op Platform Content.
-
Bert Groothand
- Werkt bij: BGCommunicatie
- Functie: Senior communicatie & contentconsultant
- Website:http://www.contentmarketingcongres.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Ster lanceert ‘Superbowl’-kerstblok05-12-2025
- 'Denk vooruit': 9 miljoen brochures... 26-11-2025
- Hertog Jan lanceert docu over... 21-11-2025
- Melitta lanceert campagne ‘Always up... 21-11-2025
- Zero Gravity Drone eert hoofdstad... 19-11-2025
- Plus vernieuwt merkbelofte en... 12-11-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Commerce media: van klikken naar connecties
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- AI SEO: hoe word je gevonden als je klanten ChatGPT gebruiken in plaats van alleen Google?
- Wil je je magazijn slimmer organiseren en klaarstomen voor groei, maar weet je niet waar je moet beginnen?
- The State of AI in Customer Experience 2025

