[column] Wacht in kalmte de tweede golf af

[column] Wacht in kalmte de tweede golf af
  • Content
  • 3 aug 2020 @ 09:28
  • 15887 x gelezen
  • Link
  • Sak van den Boom
    Sak van den Boom

    adviseur, senior expert contentmarketing
    zelfstandig ondernemer
  • Content

Waar bureaus stof staan te vergaren, is de focus op thuiswerken tot normaal verheven. Verstandig, want dan kun je in kalmte de tweede golf afwachten en werk je door op de manier die al bijna ingesleten is.

Voorkom content-oververmoeidheid. Massaal thuiswerken betekent twee keer zoveel moeten lezen dan normaal. Kun je het scherm nog wel zien? Heb je het gehad met zoom-discussies? Bewaar kalmte en focus op dit nieuwe normaal. Het went. Ook deze week enkele aanraders om te lezen.

Inspirerend verhaal van Sharon Hilgers van My Jewellery. Dit zijn haar zeven belangrijkste tips:

‘Gebruik social media om te luisteren. Eerst doen en dan bijsturen. Kies een jong team en geef vertrouwen. Schrijf zoals meiden met elkaar praten. Geef uit handen en werk mee. Bouw ondertussen een traditioneel merk. Houd rekening met veranderingen.’ Met name ‘eerst doen, dan bijsturen’ spreekt mij erg aan. Want zo houd je vaart in je business en voorkom je dat veel tijd verloren gaat aan overleg en je uiteindelijk met een compromis de markt op gaat. Lees op ondernemers.nl de gedachte achter de verschillende tips.

Opmerkelijk om te lezen op voetbalkrant.com: ‘Real Madrid is de populairste voetbalclub op social media met 240 miljoen volgers.’ Het verhaal gaat over het toenemend belang van sociale media voor voetbalclubs in deze bijzondere tijd. Laat je inspireren.

In een verhaal op marketingfacts.nl over bladenmakers die tegen de stroom in winst maken, lees ik het volgende: ‘Het maken van goede content vraagt om een combinatie van inhoudelijke kennis met talent voor productie (video, foto of tekst). Kwaliteit zorgt voor bereik. Naarmate een artikel wordt gevonden, gelezen en gedeeld, neemt ook het bereik van het artikel toe.’ En: ‘Originele en onderscheidende content is de basis voor online bereik. Vanuit dat bereik kan je een relatie opbouwen met jouw doelgroep, gedreven door data. Hoe beter je je doelgroep leert kennen, hoe makkelijker het is om dat bereik te vergroten.’ Het zijn open deuren maar het kan geen kwaad voor degenen die met contentmarketing bezig zijn ze nog eens lezen.

Als je in deze komkommertijd je taalgevoel wilt aanscherpen, lees dan dit verhaal op FW even over spatiefouten. In ieder geval een lekkere opfrisser. Sjef Kerkhofs praat ons op FW bij over de meest actuele trends op sociale media. ‘Eind vorig jaar zagen we al steeds nadrukkelijker de voortekenen dat stories de nieuwe standaard zouden worden op social media. De bevestiging van deze trend zien we aan de kant van platformen. Het ene na het andere netwerk lanceert stories of legt er meer nadruk op. Zo is Linkedin begonnen met het uitrollen van haar Stories, lanceert Twitter Fleets, komt Pinterest met Story Pins, introducteert Spotify influencer stories, en is Instagram zelfs al stappen aan het nemen richting een prominentere rol voor Stories in haar app. Wil je meer weten over de snelle groei van Story formats in social media, dan is het onderzoek van Businessinsider een aanrader.’

Uit een ander verhaal op FW pik ik deze passage: Gebruikerservaring, oftewel user experience (UX), gaat over de interactiviteit van een website. Die wordt voor Google steeds belangrijker. In 2021 introduceert Google een nieuwe rankingfactor, waarin de gebruikerservaring een grote rol speelt: Core Web Vitals.

Goed verhaal op marketingfacts over de vraag hoe je AI verslaat om meer bezoekers naar je Instagramaccount te krijgen. Zegsman: Joyce Nafzger. Ze vertelt: ‘Het algoritme is een soort computercode die tweeledig werkt: enerzijds bepaalt het algoritme wat jij te zien krijgt en anderzijds bepaalt het hoeveel mensen jouw content zien. Allemaal gebaseerd op je gedrag. Algoritmes werken per kanaal anders. Van Instagram weet ik het meeste af. Hier laat het algoritme jouw post in eerste instantie aan ongeveer vijf tot acht procent van je volgers zien. ‘Doet’ die acht procent iets met jouw content (dus: liken, commenten, bookmarken of sturen het door) dan krijgt weer een x-percentage van de mensen de content te zien. And so on, and so on.’

Op FW een helder verhaal over wat de moderne B2B-koper online wil. ‘Het is nu echt tijd om het traditionele beeld van B2B-kopers, die een lineair koopproces volgen, achter je te laten. De moderne B2B-koper is jonger, beter geïnformeerd, altijd online en snel afgeleid. Ook doen ze zelf onderzoek en zijn ze een echte pro in het detecteren van bullshit.’ Ze komen beslagen ten ijs als ze een sales-traject instappen. Ze zijn van nature sceptisch. Het is niet gemakkelijk om hun vertrouwen te winnen. En ik vermoed dat niet alleen jongere marketeers onder de generatie B2B-koper vallen. Als super senior reken ik er mezelf ook toe. En de bewering dat we bullshit kunnen onderscheiden van quality geldt niet alleen tijdens een salesproces. Maar zeker ook tijdens een leeservaring. Goede content is schaars. Zelfs inhoudelijke content met goede informatie kan zo abominabel opgeschreven zijn dat ik het schaar onder bullshit. En de berg bullshot neemt met de dag toe.

Sak van den Boom

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken