Rebranding ANP door Vruchtvlees

Rebranding ANP door Vruchtvlees
  • Design
  • 17 jan 2020 @ 09:39
  • 17533 x gelezen
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    redactie MarketingTribune
    BBP Media - MarketingTribune
  • Corporate designBrandingDigital designLogo

Het ANP (Algemeen Nederlands Persbureau) heeft een volledige rebranding ondergaan in samenwerking met Vruchtvlees Digital, Strategy & Design. Het ANP maakt nieuwsfeiten bruikbaar voor elk mediamerk en bedrijf en het nieuwe credo is dan ook: ‘Begin met de feiten’.

Sinds 1934 staat het ANP, het grootste onafhankelijke persbureau van Nederland, aan de basis van het nieuws en meer dan ooit is het belangrijk dat media en lezers feitelijk juist nieuws ontvangen.

Betrouwbare nieuwsfeiten

Nana van Dijk, marketingmanager ANP: ‘Lang is het zo geweest dat het ANP nieuws, foto’s en radio maakte voor de grote mediapartijen in Nederland. Dat is nog steeds zo, maar daarnaast ontwikkelen we ons snel en werken we voor een bredere markt dan enkel de media-uitgeverijen. Daarom werd het tijd om de ontwikkelingen die we intern voelen en doormaken en de innovaties die we voor onze klanten aan het opzetten zijn, beter te delen. We zijn trots om ANP te zijn en dat mogen best meer mensen weten.’

Betrouwbare nieuwsfeiten zijn nog nooit zo belangrijk geweest, vult Bas van Beek, managing director ANP, aan: ‘Iedereen is een beetje journalist, bijvoorbeeld op social media, maar welke berichten waarheid bevatten en wat de bron is, dat is voor nieuwsmedia én de nieuwsconsumenten soms lastig te bepalen. Daar voorziet het ANP in.’

Er werd gekozen voor een single brand strategy. Alle diensten en sublabels worden voortaan gepresenteerd vanuit een overkoepelend platform. Het ANP is dé bron voor feitelijk gecheckt nieuws voor het Nederlandse medialandschap en maakt dit duidelijk met het nieuwe credo: ‘Begin met de feiten.’

Stip in logo symbool voor feitelijk juiste informatie

Walewijn den Boer senior designer Vruchtvlees: ‘De grootste uitdaging was om een designsysteem te bedenken dat vanuit de missie en de waarden van het merk te verklaren is, maar ook een veel bredere doelgroep aanspreekt, zonder heel complex te worden. Het centrale element van de nieuwe identiteit wordt mede vanuit die gedachte gevormd door “de bron”. De stip in het logo staat symbool voor feitelijk juiste informatie. Hierdoor is het logo goed te koppelen aan submerken en producten. Daarnaast wilden we een stevig merk neerzetten dat in eerste instantie gezag en betrouwbaarheid uitstraalt. Vandaar de breedlopende letters in het logo en de diepe kleur blauw. De stijl moest ook beter vertellen wat het ANP is en doet, en benaderbaar voelen. Daar past een kopletter bij met veel persoonlijkheid en een simpel, fris kleurenpalet. Wat beeldmateriaal betreft wordt waar mogelijk gebruik gemaakt van nieuwsfotografie uit het ANP-archief. De krachtige beelden uit het collectief geheugen maken het belang van het ANP in de Nederlandse nieuwsvoorziening voelbaar.’

Content direction door Vruchtvlees

Aan de hand van tone of voice-regels voert Vruchtvlees content direction uit op alle website-teksten en uitingen. Een contentstrategie met contentformats biedt aanknopingspunten om het ANP-verhaal consistent door te vertalen naar alle uitingen, zoals de website, Instagram en LinkedIn.

B2B-doelgroep

De website richt zich volledig op een B2B-doelgroep. Aan de hand van verschillende type landingspagina’s vindt de bezoeker relevante informatie, onafhankelijk van de fase in het aankoopproces waarin hij/zij zich bevindt. In alle teksten is de bezoeker in de lead. Het verhaal van ANP is voelbaar in fotografie, titels en stevige quotes, zonder de conversie uit het oog te verliezen. De identiteit van het ANP is uitgerold tot op de muren van het kantoor in Den Haag. Meetbaarheid staat centraal op de website. Vanaf nu begint het ANP ook in hun marketinguitingen met de feiten.

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken