Rebranding ANP door Vruchtvlees
- Design
- 17 jan 2020 @ 09:39
- Link
-
Nanny Kuilboer
Redacteur
BBP Media - MarketingTribune - Corporate designBrandingDigital designLogo
- 17 jan 2020 @ 09:39
- Nanny Kuilboer
Het ANP (Algemeen Nederlands Persbureau) heeft een volledige rebranding ondergaan in samenwerking met Vruchtvlees Digital, Strategy & Design. Het ANP maakt nieuwsfeiten bruikbaar voor elk mediamerk en bedrijf en het nieuwe credo is dan ook: ‘Begin met de feiten’.
Sinds 1934 staat het ANP, het grootste onafhankelijke persbureau van Nederland, aan de basis van het nieuws en meer dan ooit is het belangrijk dat media en lezers feitelijk juist nieuws ontvangen.
Betrouwbare nieuwsfeiten
Nana van Dijk, marketingmanager ANP: ‘Lang is het zo geweest dat het ANP nieuws, foto’s en radio maakte voor de grote mediapartijen in Nederland. Dat is nog steeds zo, maar daarnaast ontwikkelen we ons snel en werken we voor een bredere markt dan enkel de media-uitgeverijen. Daarom werd het tijd om de ontwikkelingen die we intern voelen en doormaken en de innovaties die we voor onze klanten aan het opzetten zijn, beter te delen. We zijn trots om ANP te zijn en dat mogen best meer mensen weten.’
Betrouwbare nieuwsfeiten zijn nog nooit zo belangrijk geweest, vult Bas van Beek, managing director ANP, aan: ‘Iedereen is een beetje journalist, bijvoorbeeld op social media, maar welke berichten waarheid bevatten en wat de bron is, dat is voor nieuwsmedia én de nieuwsconsumenten soms lastig te bepalen. Daar voorziet het ANP in.’
Er werd gekozen voor een single brand strategy. Alle diensten en sublabels worden voortaan gepresenteerd vanuit een overkoepelend platform. Het ANP is dé bron voor feitelijk gecheckt nieuws voor het Nederlandse medialandschap en maakt dit duidelijk met het nieuwe credo: ‘Begin met de feiten.’
Stip in logo symbool voor feitelijk juiste informatie
Walewijn den Boer senior designer Vruchtvlees: ‘De grootste uitdaging was om een designsysteem te bedenken dat vanuit de missie en de waarden van het merk te verklaren is, maar ook een veel bredere doelgroep aanspreekt, zonder heel complex te worden. Het centrale element van de nieuwe identiteit wordt mede vanuit die gedachte gevormd door “de bron”. De stip in het logo staat symbool voor feitelijk juiste informatie. Hierdoor is het logo goed te koppelen aan submerken en producten. Daarnaast wilden we een stevig merk neerzetten dat in eerste instantie gezag en betrouwbaarheid uitstraalt. Vandaar de breedlopende letters in het logo en de diepe kleur blauw. De stijl moest ook beter vertellen wat het ANP is en doet, en benaderbaar voelen. Daar past een kopletter bij met veel persoonlijkheid en een simpel, fris kleurenpalet. Wat beeldmateriaal betreft wordt waar mogelijk gebruik gemaakt van nieuwsfotografie uit het ANP-archief. De krachtige beelden uit het collectief geheugen maken het belang van het ANP in de Nederlandse nieuwsvoorziening voelbaar.’
Content direction door Vruchtvlees
Aan de hand van tone of voice-regels voert Vruchtvlees content direction uit op alle website-teksten en uitingen. Een contentstrategie met contentformats biedt aanknopingspunten om het ANP-verhaal consistent door te vertalen naar alle uitingen, zoals de website, Instagram en LinkedIn.
B2B-doelgroep
De website richt zich volledig op een B2B-doelgroep. Aan de hand van verschillende type landingspagina’s vindt de bezoeker relevante informatie, onafhankelijk van de fase in het aankoopproces waarin hij/zij zich bevindt. In alle teksten is de bezoeker in de lead. Het verhaal van ANP is voelbaar in fotografie, titels en stevige quotes, zonder de conversie uit het oog te verliezen. De identiteit van het ANP is uitgerold tot op de muren van het kantoor in Den Haag. Meetbaarheid staat centraal op de website. Vanaf nu begint het ANP ook in hun marketinguitingen met de feiten.
-
Nanny Kuilboer
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- The Drum over SXSW 202419-03-2024
- Google onderzoekt impact GenAI op... 14-03-2024
- Henk Schiffmacher steekt Veluwse De... 11-03-2024
- Ford Nederland viert 100 jarig... 08-03-2024
- HDV visual branding nieuwe naam van... 05-03-2024
- Dutch Digital Design tijdens SXSW23-02-2024
MarketingTribune Events
- 19mrt 2024
Branded Content Event
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing