Thonik ontwikkelt huisstijl Depot Boijmans Van Beuningen

Thonik ontwikkelt huisstijl Depot Boijmans Van Beuningen
  • Design
  • 9 okt 2020 @ 16:29
  • 14107 x gelezen
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    redactie MarketingTribune
    BBP Media - MarketingTribune
  • Visual id

Depot Boijmans Van Beuningen is de eerste museumopslagplaats ter wereld dat toegang biedt aan het publiek. Thonik ontwikkelde de huisstijl van ‘de pot’, zoals het gebouw van architectenbureau MVRDV in het Museumpark van Rotterdam inmiddels ‘liefkozend’ in de volksmond genoemd wordt.


1.664 spiegelende panelen bekleden het oppervlak van Depot Boijmans Van Beuningen. Dit depot is het eerste ter wereld dat toegang biedt tot de complete collectie. De dynamiek van het depot is een andere dan die van het museum. Hier worden geen tentoonstellingen gemaakt, maar kun je - zelfstandig of met een gids - de collectie bestaande uit 151.000 kunstobjecten bekijken. Ook kun je meekijken met bijvoorbeeld conservering en restauratie.

Familie van corporate logo’s

Thonik tekende voor de nieuwe huisstijl van het Depot die in 2021 verder zal worden uitgerold.

Nikki Gonnissen, co-founder & director Thonik: ‘Na twaalf jaar succesvolle communicatie met een drielijnsletter voor Museum Boijmans Van Beuningen moest de nieuwe identiteit voor het Depot hier op voortbouwen, maar er zich ook van onderscheiden. Het depot is een stralend gebouw dat met zijn spiegeling de omgeving vermenigvuldigt. Om dit effect uit te drukken zijn er nog meer lijnen gebruikt in een nieuw lettertype waarin ook breuklijnen zitten die het grid van de spiegels volgen. Voor het stoere gebouw van beton, spiegels en staal is een kleurenpalet ontwikkeld van grijzen en zilver. Het lettertype vormt de basis van steeds wisselende motion graphics. Naast dit lettertype verbeeldt een eenvoudige lijntekening het iconische gebouw en het ernaast gelegen museum.

Deze tekening siert de cover van een speciale uitgave van het Rotterdamse magazine Gers en is ook te vinden op het label van de zilveren tas die Susan Bijl speciaal voor de Zilveren Opening maakte.

Het corporate logo van Museum Boijmans Van Beuningen wordt uitgebreid tot een familie van corporate logo’s. Naast “Museum Boijmans Van Beuningen” wordt nu ook “Depot Boijmans Van Beuningen” en “Transit Boijmans Van Beuningen” gebruikt.

Depot Boijmans van Beuningen – Museumpark
Al zou Museum Boijmans van Beuningen tien keer zo groot zijn, dan nog moeten er kunstwerken in het depot opgeslagen blijven. Nooit eerder heeft een museum een depot neergezet dat toegankelijk zal zijn voor publiek. De kunstwerken in het Depot kunnen niet op dezelfde manier getoond kunnen worden als in het museum zelf; daar is de ruimte te klein voor.
Er waren drie redenen voor de bouw van het nieuwe depot:
1. Bij zware regenbuien lopen de kelders - waar het oude depot gevestigd was - vol met regenwater.
2. Er worden jaarlijks vele kunstwerken aangeboden via schenkingen en legaten, dus de collectie blijft groeien.
3. Door de beperkte ruimte in het museum kunnen de topwerken nooit permanent tentoongesteld worden en dat kan een teleurstelling zijn voor bezoekers. Door het nieuwe depot krijgt het museum meer ruimte om kunstwerken die op een bepaald moment niet in het museum tentoongesteld worden, toch aan het publiek te kunnen tonen.
Het Depot is een ontwerp van architect Winy Maas van het Rotterdamse architectenbureau MVRDV. Hij is onder andere ook verantwoordelijk voor het ontwerp van de Markthal in Rotterdam, de Boekenberg in Spijkenisse en het Rockmuseum Roskilde in Denemarken.
Het gebouw telt zeven verdiepingen en is zesendertig meter hoog. Bovenop het gebouw wordt een berkenbos aangelegd en een restaurant die gratis toegankelijk zijn.

Bron: mooirotterdam.com.

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken