Felice Uiterwijk van Fairtrade Original: Concurrent is bondgenoot op de weg naar een eerlijker markt
- Design
- 16 jul 2021 @ 08:00
- Link
-
Nanny Kuilboer
Redacteur
BBP Media - MarketingTribune - Podcast
- 16 jul 2021 @ 08:00
- Nanny Kuilboer
In de serie Brand Design Podcasts gaat Roel Stavorinus in gesprek met marketeers én ontwerpers over het vormen en vormgeven van merken. In deel 3 Felice Uiterwijk, marketingmanager bij Fairtrade Original.
Stavorinus: ‘Felice Uiterwijk is marketingmanager bij Fairtrade Original, een foodmerk met een missie, namelijk eerlijk eten en drinken bereikbaar maken voor iedereen, door zelf eerlijke handelsketens op te zetten. En dat levert veel op. Een pracht van een merk, heerlijke smaken uit de wereldkeuken en een beter leven voor de producenten van ons voedsel.’
Sneak prelisten: Concurrent is bondgenoot op de weg naar een eerlijker markt
- Fairtrade Original is een foodmerk met een missie. Het ontwikkelt en produceert voedingsproducten door het opzetten van eerlijke handelsketens.
- Verwar Fairtrade Original níet met het keurmerk. Fairtrade Original werkt wel veel en intensief samen met het keurmerk 'Fairtrade', maar zijn dus niet een en dezelfde.
- Fairtrade Original brengt meer dan 100 producten in verschillende categorieën. Dat gaat van de bekende categorieën zoals koffie, tot nieuwe categorieën als kruidenpasta, kokosmerk en rijstnoedels. De producten worden verkocht in de supermarkt en nog steeds in wereldwinkels.
- Het merk bestaat sinds 1959, maar is in 1973 gestart met het produceren van voedingsproducten.
- Fairtrade Original moedigt de concurrentie aan om zelf ook stappen te zetten. Elke concurrent is een bondgenoot op de weg naar een eerlijker markt.
- Fairtrade Original is een bekend en groots merk, maar wordt gemaakt door een klein team. Dat maakt keuzes maken extra belangrijk. De focus ligt op wereldkeukens en koffie.
- De verpakking is het belangrijkste communicatiemiddel. Een onderscheidend design is dan ook essentieel. De witte verpakkingen, zorgen in vrijwel alle categorieën voor een herkenbare positie in het schap.
- Bananenbloesem is een goede vervanger voor vis. Dat is een van de innovaties van Fairtrade Original van de laatste tijd.
- Een grote speler als Tony Chocolony is zo belangrijk voor veranderingen in de wereld van cacao, dat het voor Fairtrade Original niet nodig is om ook in die categorie een rol te spelen.
- Smaak en bewustzijn moeten hand in hand gaan. Voor de lichtgroene consument ligt het accent op smaak, maar het blijft belangrijk om de aandacht te vestigen op de impact die Fairtrade Original wil maken.
- De grote uitdagingen voor Fairtrade Original voor de komende tijd zijn opschaling en internationalisering.
- Fairtrade Original heeft de eerste schreden gezet op de Duitse en de Franse markt. Vooralsnog lijkt het erop dat de verpakkingen en de merkidentiteit ook in die markten prima werken en onderscheidend zijn in het schap.
De serie podcasts focust op de bijzondere band tussen marketing en design. De vragen die elke editie aan bod komen zijn:
►Wat doen zij om design voor hun merk te laten werken?
►Hoe weten zij dat de investering in design ook echt iets oplevert?
►Hoe werken ontwerpers en marketeers met elkaar samen?
Brand Design Podcast is een initiatief van Roel Stavorinus RM. Stavorinus is naast zelfstandig merk- en designstrateeg ook eigenaar van Melvin Day | strategiepartner voor organisaties en creatieve bureaus en voorzitter van de Nima Brand Design Community. De podcast wordt mede mogelijk gemaakt door Roland Geelen en publicatiepartner MarketingTribune. De illustratie is van de hand van Rob en Robin. De podcast met De Greeff is opgenomen op 18 juni 2021.
Luister ook eens naar deze podcasts:
Brand Design Podcast 1: Michel Krechting van Yepp
Brand Design Podcast 2: Mark de Greeff van Dutch Design Foundation
-
Nanny Kuilboer
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- The Drum over SXSW 202419-03-2024
- Google onderzoekt impact GenAI op... 14-03-2024
- Henk Schiffmacher steekt Veluwse De... 11-03-2024
- Ford Nederland viert 100 jarig... 08-03-2024
- HDV visual branding nieuwe naam van... 05-03-2024
- Dutch Digital Design tijdens SXSW23-02-2024
MarketingTribune Events
- 19mrt 2024
Branded Content Event
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing