[Vintage of the future] Hip Hip Horeca

[Vintage of the future] Hip Hip Horeca
  • Food-en-retail
  • 20 jan 2015 @ 05:00
  • 21129 x gelezen
  • Link
  • Klaus van den Berg
  • TrendsInspiratie

Wil je weten wat de nieuwe horecatrends worden in Nederland, dan moet je de nieuwste zaken in de hoofdstad altijd goed in de gaten houden. Sinds een aantal jaar nemen andere wijken de trendsettende functie van het centrum over. Maak kennis met de nieuwe buurtcafés in een retromix van stoute design- en merkhumor. Branding Heritage-horeca in Amsterdam-Oost zetten de nieuwe toon.

De voormalige Amsterdamse volksbuurt De Pijp heeft zich jaren geleden met succes weten te herpositioneren als een serieuze wijk waar allerlei soorten grootstedelingen kunnen wonen, werken en uitgaan. Al een tijdje timmert Amsterdam-Noord aan dezelfde weg met veel nieuwe horeca waar je zeker een keer geweest moet zijn. Wie op een spannende nieuwe horecatrendsafari wil gaan, zal diep in de binnenlanden van Amsterdam-Oost moeten trekken. We tippen enkele leuke en interessante plekken voor marketeers. Maar er valt nog veel meer te beleven en ontdekken op het gebied van horeca- nnovatie in de wijk met de hip-factor van het Londense Hackney en Oost-Berlijn.

De eerste horecastop in het diepe Oosten is BAR BUKOWSKY/HENRY’S BAR. Beide populaire hot spots liggen naast elkaar op een hoek en bieden toegang tot elkaar via een binnendeur; een praktische oplossing voor het luxeprobleem dat het er enorm druk kan zijn aan de ene en/of aan de andere kant. De namen verwijzen naar het nostalgische verleden toen drinken nog heel gewoon was. De muurschilderingen laten je dromen in een naïeve en speelse wereld van bijvoorbeeld een aantal zorgvuldig uitgekozen traditionele hoeden. De logo’s en interieurs van beide horecazaken zijn klassiek in een opgefriste versie van nu. Er hangt een warme en uitgelaten sfeer. Het publiek bestaat uit een mix van studenten, yuppen en de creatieve klasse. Je waant je even terug in het fl itsende New York uit oude fi lms. Een mooie en slimme trendzet is het verlichte vintagemerklogo van Heineken aan de buitenkant. 
Oosterpark 10, Amsterdam. 

Het voormalig nogal versnipperde Oost is passé. Er loopt nu een heuse boulevard dwars door de Dapperbuurt. Allerlei soorten mensen lopen hier door elkaar, van hoofddoek tot hipster. WALTER’S, ofwel The Walter Woodbury Bar, opende precies op tijd zijn deuren op deze retailplek in beweging en is nu het verzamelpunt van buurtbewoners die even gezellig iets willen gaan drinken of eten met elkaar. Walter heeft ook echt bestaan en authenticiteit is precies wat de ruimte binnen en het prettig verwarmde terras buiten uitstralen. Je voelt je er meteen thuis. Het lijkt een openbare huiskamer met veel planten en natuurlijke materialen met verwijzingen naar verschillende vervlogen preplastic tijden. Walter’s geeft je het gevoel dat je in een echte wereldstad stapt. Het intieme dorpsgevoel combineren met het anonieme stadsgevoel, dat is de uitdagende functie van deze nieuwe buurttent met internationale fl air en fi nesse. Er is veel goed verzorgde aandacht en prikkelende promotie voor bieren van Jupiler en de lokale buurtbrouwerij ’t IJ. En op de kaart staan nog meer spannende benamingen en merken die je allemaal wel eens wilt proberen. Het personeel is bijzonder vriendelijk en zelfs galant; zijn ze zo knap gecast of getraind? Het doet er niet toe, zelfs een frietje wordt knapperig in een ouderwetsch geruit puntzakje geserveerd, met een brede lach en een vette knipoog er gratis bij. Alles klopt en past, het is een totale Branding Heritage- orecabeleving. Tip: wip overdag even spontaan binnen bij de buren aan de overkant van de American coffeebar Bedford-Stuvesant. Hetzelfde verhaal, maar dan een tikje alternatiever ingericht. 
Javastraat 42, Amsterdam

Een paar straatjes verder ligt BAR JOOST, op loopafstand van Walter’s. Het is een bruisende buurtbar waar niet veel mensen in kunnen en het is er dus snel vol. Het voordeel van Joost is dat alle bijzondere nieuwe merkdrankjes goed zichtbaar voor de gasten achter en op de bar zijn uitgestald. Er zijn bijzondere fl essen en etiketten te bewonderen, artvertising voor fmcg nieuwe stijl. Van Brouwerij De Parel in Amsterdam verkopen ze er de merken Doe Maar, Willeke en Nick & Simon, van brouwerij De Molen de merken Op & Top en Hamer & Sikkel en van brouwerij Oedipus de merken Gaia, Mannenliefde en Panty. De inrichting is een mix van antiek, tweedehands en het nieuwste design. Een tafel wordt ter plekke geïmproviseerd van een plank met kratten eronder. Het publiek is zeer gemêleerd, beschaafd en intelligent met een ingetogen en eigenzinnige, ietwat alternatieve stijl en vooral veel humor. Mensen nemen er eten mee naar toe of laten het bezorgen en spelen er oeroude gezinsspelletjes met elkaar. De sharing economy draait er op volle toeren. Bar Joost is het trefpunt van de New Introverts van Oost. Proost, en een toast op Joost! 
Molukkenstraat 33, Amsterdam

Trendsetters en -volgers surfen nu naar metmik.nl. Mik is je nieuwste online vriendin die leuke plekken en activiteiten in Amsterdam-Oost met je deelt. Volg deze fictieve wijkwatcher ook op Twitter @inoostmetmik en op Facebook, ‘like’ inoost. nl voor het allerlaatste nieuws uit de buurt. Online urban neighbor communities, hou die trend in de gaten voor 2015.

Dit artikel werd geschreven door Klaus van den Berg (werkzaam in marktonderzoek, strategie en trends voor bedrijven, overheden, NGO’s en goede doelen. Als spreker wordt hij vertegenwoordigd door de Speaker’s Academy) en verscheen in MarketingTribune 22. Verschijningsdatum 16 december 2014..


Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken