Air France-KLM overweegt lancering prijsvechter

Air France-KLM overweegt lancering prijsvechter
  • Food-en-retail
  • 4 jul 2018 @ 07:50
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • MarketingVerkoopKlant

De Frans-Nederlandse luchtvaartgroep Air France-KLM overweegt een prijsvechter voor de lange afstand te starten. Het plan is bedacht op de recente jaarlijkse strategieseminar van de raad van commissarissen in Amstelveen. Intussen valt het eigen aandeel al in de categorie 'discounter'.

Over het mogelijke nieuwe budgetmerk wordt intussen bericht in het Franse La Tribune.

Met de oprichting van een low cost dochter voor de lange afstand zou Air France-KLM het lucratieve voorbeeld kunnen volgen van de andere Europese luchtvaartmaatschappijen. De Britse luchtvaartgroep IAG, het moederbedrijf van British Airways en Iberia, startte een jaar geleden in Barcelona met de verre prijsvechter Level. Met succes, deze herfst opent Level een tweede basis in Parijs, meldt het FD. 'Ook Lufthansa heeft met dochter Eurowings een aparte dochter waarmee het de concurrentie kan aangaan met Level en nieuwe partijen als Norwegian, dat stunt met goedkope vluchten over de Atlantische Oceaan. Franse media berichten dat de directie in Parijs overweegt om chartermaatschappij XL Airways te kopen.'

Zo zou naast de high end service van KLM ook de budgetkant van de markt beter moeten worden afgevangen. Daarbij moet worden aangetekend dat Transavia Nederland als budget carrier binnen de groep al prima draait. Intussen kunnen koopjesjagers nu al hun slag slaan met het aandeel in de Frans-Nederlandse luchtvaartgroep zelf. Partijen als Accor en institutionele beleggers ruiken hun kans, maar hebben de onderwaardering nog niet benut. Met de komst van een ervaren nieuwe ceo (KLM-topman Pieter Elbers?) en nog enige versterking van de marketingkracht van Air France-KLM, wellicht op de succesvolle Hollandse leest geschoeid, kan op korte termijn veel ten goede veranderen bij het merk. Intussen blijft de Nederlandse tak in het oog springen met recente, verfrissende marketingacties:
- KLM verrast geslaagde eindexamenkandidaten
- KLM start interactieve Moederdagactie
- KLM en BCG brengen AI-oplossingen voor de luchtvaart op de markt.
Of de low cost carrier er werkelijk komt is nog even afwachten, laten betrokken bronnen weten. Wel zeker is dat het instaptarief voor een aandeel in deze luchtvaartcombinatie zelden zoaantrekkelijk was als nu.
(bronnen: FD, Beleggen.nl, MT)

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken