[interview] VoedselLoket Almere en Honig samen op de bres voor groenteconsumptie

[interview] VoedselLoket Almere en Honig samen op de bres voor groenteconsumptie
  • Food-en-retail
  • 5 jul 2018 @ 12:45
  • 14166 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
  • FoodMarketingMVO

VoedselLoket in Almere, de lokale voedselbank, constateert dat de groente in hun supermarkt vaak blijft liggen. Daarom heeft het management de handen ineen geslagen met Honig: een model dat uitrol verdient. Wij spreken marketeer Fallon Gorter van Honig over de actie.

'Vanaf deze week inspireren wij samen een maand lang de klanten van het VoedselLoket hoe zij meer groente kunnen toevoegen aan de maaltijd', aldus Gorter.

Wat te doen met groen
Het VoedselLoket Almere (VLA) helpt mensen in Almere die moeite hebben om (voldoende) voedsel te kopen voor zichzelf of hun gezin. Het VLA verstrekt hen wekelijks een pas met een ‘fictief budget’, aangepast naar de gezinssamenstelling. Met deze pas kunnen zij producten kopen in de supermarkt van het VLA. 'We bieden onze klanten onder andere een breed assortiment verse groente. Dit zijn deels biologische groente die we zelf verbouwen en deels groente die we dagelijks ontvangen uit supermarkten”, aldus Peter Mons, directeur bij het VLA. “Maar veel van onze klanten hebben geen idee wat ze ermee aanmoeten en daarom blijven ze regelmatig liggen. Dat vinden we zonde. Daarom zijn we blij dat Honig ons een maand lang helpt om hen te inspireren en leren hoe ze groente bij de maaltijd kunnen gebruiken. We hopen dat ook na deze maand onze groente de winkel uit blijven vliegen.'

Inspiratie, variatie en gemak
Woensdag 4 juli werd de maand afgetrapt door de familie Jongedijk die voor de bezoekers verschillende Honig recepten kookte en deze liet proeven. De Almeerse familie van blogger The Suburban Dad is het gezicht van Honig ‘365 Dagen Challenge’. Zij laten Nederland een jaar lang meekijken in hun keuken terwijl zij koken met het voedingsmerk. De hele maand juli biedt Honig de klanten van het VLA producten aan, zoals speltpasta, wraps en maaltijdmixen. Daarnaast bieden zij inspiratie door middel van recepten die makkelijk te bereiden zijn en zo zorgen ze dat de consumenten gevarieerder eten. 'Bij Honig staan inspiratie, variatie en gemak voorop', vult Fallon Gorter, Senior Brand Manager aan, 'want lekker eten hoeft helemaal niet moeilijk te zijn en koken met groente al helemaal niet. We zijn er constant mee bezig om mensen hier meer bewust van te maken. Door bijvoorbeeld de recepten op onze verpakkingen te volgen, ben je een heel eind op weg om aan de dagelijks aanbevolen hoeveelheid groente te komen. Zo helpen wij veel Nederlanders om voldoende groente te eten. We zijn er trots op om samen met een mooi initiatief als het VLA dit bewustzijn te vergroten.'
(PvWK)

Interview marketeer Fallon Gorter (Honig)

1. Stel jezelf graag voor. Wat heb je met marketing?

'Mijn naam is Fallon Gorter, 29 jaar en senior brand manager Honig. Vanaf jongs af aan wist ik al dat ik in de marketing branche wilde werken, ik ben gefascineerd door hoe de consument beslissingen neemt en hoe je hier als merk op in kan spelen. Daarnaast verandert er in de wereld van marketing nu zo veel door bijv. social media, dat het super interessant is om vanuit een merk en via de verschillende platformen de consument te kunnen bereiken.'

2. Kun je ingaan op jullie samenwerking met Voedselloket Almere? Is dit een soort voedselbank? Waarom de samenwerking?

'Het Voedselloket Almere (VLA, red.) helpt mensen in Almere die moeite hebben om voldoende voedsel te kopen voor zichzelf of hun gezin. Het VLA verstrekt hen wekelijks een pas met een "fictief budget", aangepast naar de gezinssamenstelling. Met deze pas kunnen zij producten kopen in de supermarkt van het VLA.

VLA biedt hun klanten een breed assortiment aan verse groente. Dit zijn deels biologische groente die zij zelf verbouwen en deels groente die ze dagelijks ontvangen uit supermarkten. Maar veel van de klanten hebben geen idee wat ze ermee aanmoeten en daarom blijven ze regelmatig liggen in de winkel. Dat is natuurlijk zonde. Want lekker eten hoeft helemaal niet moeilijk te zijn en koken met groente al helemaal niet. Met Honig zijn we er constant mee bezig om mensen hier meer bewust van te maken. Door bijvoorbeeld de recepten op onze verpakkingen te volgen, kom je makkelijker aan de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid groenten. Zo helpen wij veel Nederlanders om te koken met groente en een voedzame maaltijd op tafel te zetten. We zijn er trots op om samen met een mooi initiatief als het VLA dit bewustzijn te vergroten.

De hele maand juli biedt Honig de klanten van het VLA producten aan, zoals onze macaroni van spelt of haver en onze maaltijdmixen. Daarnaast bieden wij inspiratie door middel van recepten die makkelijk te bereiden zijn en inspireren wij de consument om gevarieerder te eten. De maand wordt morgen afgetrapt door de familie Jongedijk die voor de bezoekers verschillende Honig recepten kookt en laat proeven. De Almeerse familie van blogger The Suburban Dad is het gezicht van Honig "365 Dagen Challenge". Zij laten Nederland een jaar lang meekijken in hun keuken terwijl zij koken met verschillende Honig producten, zoals onze spelt pastas, kruidenbuiltjes of wraps.'  

3. Wordt het concept uitgerold over meerdere plaatsen?

'Het Voedselloket bevindt zich alleen in Almere en niet in andere plaatsen. Mocht het Voedselloket in de toekomst uitbreiden naar meerdere plaatsen dan willen wij zeker de mogelijkheden bekijken om ook daar de samenwerking aan te gaan.

4. Hoe gaat het met het blog van de familie Jongedijk? Is Honig hierin subtiel aanwezig ook (hoe)?

'Zowel de vader als de moeder hebben een eigen Instagram kanaal (@the.suburbandad & @the.suburbanmom, red.) en hier verwijzen ze soms subtiel naar het Instagram kanaal van Honig. Dit doen zij geheel zelfstandig en hier hebben wij geen inspraak in. Wel nam de familie onlangs ons Instagram kanaal helemaal over.  Als actieve Instagram-influencers voelt de familie Jongedijk zich daar als een vis in het water. Hier inspireren ze Nederlanders met het neerzetten van een gevarieerde maaltijd elke dag weer.'

5.  Heb je misschien nog ander nieuws over de marketing van Honig? Please share.

'Om beter in te spelen op de behoefte van de consument, hebben wij onze maaltijdmixen inmiddels ook in twee persoons porties en 2x4 porties in plaats van alleen de gebruikelijke gezinsverpakkingen geintroduceerd. Op deze manier kunnen zowel kleine als grote huishoudens genieten van onze producten!'

interview: Peter van Woensel Kooy



Fallon Gorter (29), senior brand manager Honig


Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken