Retailbranches lanceren data- en kennisplatform Retail Insiders

Retailbranches lanceren data- en kennisplatform Retail Insiders
  • Food-en-retail
  • 13 feb 2019 @ 16:45
  • 9445 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • WinkelenOnderzoekMarketing

De retailbranche lanceert vandaag een nieuw kennisplatform voor de totale retailsector: Retail Insiders. Naast betrouwbare en actuele data wil Retailinsiders.nl een breed scala aan rapporten, publicaties en andere kennis over de totale on- en offline retailmarkt bieden.

Hierbij wordt volgens de initiatoren gekeken vanuit verschillende invalshoeken, waaronder de consument, de economie, winkelgebieden, innovatie, onderwijs en de arbeidsmarkt.

Bron van duiding, data en inspiratie
Retail Insiders zegt alle beschikbare retailinformatie te gaan bundelen, deze te delen en geeft er duiding aan om zo de sector te versterken met essentiële cijfers en informatie. Deze actuele informatie over on- en offline retail, food & non-food, uiteenlopende branches en diverse verkoopkanalen is vanaf nu te vinden op één nieuwe centrale plek, stelt men. 'Dat is nodig om retailers doeltreffend te helpen bij het inspelen op veranderingen in de keten en in het winkellandschap. Op basis van deze kennis kunnen zij hun korte- en langetermijndoelstellingen vormgeven', vertelt Laurent de Groof, programmamanager bij Retail Insiders. Het platform is er voor iedereen met professionele interesse in de retailsector; van retailorganisaties, ondernemers en overheden tot onderwijsinstellingen, onderzoekers en adviseurs.

Unieke combinatie van data
Retail Insiders brengt cijfers over onder andere on- en offline omzetontwikkeling, werkgelegenheid, winkelvloeroppervlakte en leegstand. Deze data zijn afkomstig van partijen als Panteia, Locatus, CBS, GfK en Nielsen. Bijzonder aan het platform is dat deze data op unieke wijze worden gecombineerd zodat een totaalbeeld van de markt zichtbaar wordt. Daarnaast wordt er extra waarde aan de data toegevoegd, aangezien deze geduid, verrijkt en voortdurend geactualiseerd worden door professionals.

Initiatiefnemers
INretail en Thuiswinkel.org hebben het voortouw genomen om samen met andere branches in de detailhandel dit centrale kennisplatform te ontwikkelen. Daarbij zagen zij zich in de vorm van een subsidie gesteund door Stichting Detailhandelsfonds (SDF). Het doel van het platform is om relevante actuele data, informatie en kennis uit te wisselen. Op deze manier wil Retail Insiders uitgroeien tot dé bron van marktdata en onderzoek voor de retailprofessional. Meer info klik hier.
(PvWK)


Laurent de Groof, programmamanager bij Retail Insiders

 

Over Retail Insiders
'Retail Insiders wil cijfers, visies, kennis en trends uit uiteenlopende branches bundelen, delen en duiden. Alle facetten binnen retail komen hierbij aan bod: van consument, economie en winkelgebieden tot innovatie, onderwijs en de arbeidsmarkt. Naast actuele cijfers vind je op Retail Insiders per thema een uitgebreid overzicht van relevante rapporten, publicaties, nieuwsberichten cases en achtergrondinformatie. Alle kennis over de fysieke en online retailwereld komt hier samen op één centrale plek. Van én voor de echte kenners. Zo wordt Retail Insiders jouw bron van data, duiding en inspiratie.'

(bron: RI)

Over Thuiswinkel.org
'Thuiswinkel.org is hét inspirerende digital commerce-netwerk dat (web)winkels die producten en/of diensten verkopen, ondernemers en hun medewerkers helpt succesvoller te zijn. We bieden relevante en praktische oplossingen door belangenbehartiging, het Thuiswinkel Waarborg, het Thuiswinkel Zakelijk-keurmerk, kennis en onderzoek en de Thuiswinkel e-Academy. Thuiswinkel.org heeft meer dan 2.200 leden die online producten en diensten aan consumenten verkopen. Onze leden realiseren samen ruim 70% van alle online consumentenbestedingen in Nederland. Zij komen uit alle denkbare branches, zoals reizen, kleding, consumentenelektronica, verzekeringen, sport, speelgoed, wonen, bruin- en witgoed, dating, ict en software. Op basis van deze representativiteit is Thuiswinkel.org dé gesprekspartner voor beleidsmakers, stakeholders en politieke beslissers. Thuiswinkel.org heeft als doel het vertrouwen in online kopen te vergroten. We helpen onze leden verder met gratis juridisch advies, onderzoeken, ons netwerk en door kennisuitwisseling via het doorThuiswinkel.org opgerichte ShoppingTomorrow-platform. Daarnaast helpen wij door het leveren van handige tools voor de bedrijfsvoering. Via de Thuiswinkel e-Academy helpen we medewerkers van onze leden om betere vakmensen te worden. Wetgeving op het gebied van e-commerce wordt voor een belangrijk deel bepaald in de Europese Unie. Om een vuist te kunnen maken op het gebied van wet- en regelgeving in Europa én te werken aan een positief ondernemersklimaat, heeft Thuiswinkel.org zich samen met zo’n 20 andere nationale belangenverenigingen verenigd in Ecommerce Europe. In Ecommerce Europe komen zij bij elkaar in een jonge, dynamische vereniging die opkomt voor de belangen van (web)winkels in héél Europa.'

(bron: Thuiswinkel.org)

beeldcredit boven: Joshua Rawson-Harris / Unsplash

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken