[onderzoek] 'Nederlanders eten weer meer vlees'

[onderzoek] 'Nederlanders eten weer meer vlees'
  • Food-en-retail
  • 2 okt 2019 @ 08:25
  • 6770 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • OnderzoekFoodMarketing

Voor het eerst in tien jaar is de vleesconsumptie weer gestegen. Op het hoogtepunt, in 2009, werd er per hoofd van de bevolking 79,1 kilo vlees per jaar geconsumeerd zo blijkt uit onderzoek door onderzoeksinstituut Wageningen Economic Research.

Na 2009 daalde de vleesconsumptie tot 76,6 kilo in 2016 en 2017. In 2018, zo blijkt uit de WER-cijfers, werd er weer wat meer vlees gegeten: 77,2 kilo gemiddeld. Daarbij wordt uitgegaan van ‘karkasgewicht’, waarin ook beenderen, vet en zwoerd worden meegerekend, melden de onderzoekers. Ongeveer de helft hiervan wordt ook echt opgegeten.

De toename lijkt haaks te staan op cijfers die in augustus 2019 naar buiten kwamen, constateert NRC. Marktonderzoeksbureau IRI meldde toen dat de vleesverkoop in tweeënhalf jaar 9 procent was gedaald. IRI keek daarvoor naar het aantal gescande vleesproducten in de supermarkt: 'Wageningen Economic Research rekent anders: het kijkt naar het aantal slachtingen, naar in- en uitvoer en naar veranderingen in voorraden. In totaal wordt naar vijfhonderd vleesproducten gekeken. Producten waar vlees in zit, zoals lasagne of soep, tellen niet mee. Horeca en thuisbezorgen wel. Dat levert niet alleen minder spectaculaire schommelingen op, het gaat ook in tegen de trend die IRI schetste.'

Van vleesschaamte is geen sprake meer, concludeert de krant. Tegen de verwachting in eten Nederlanders weer meer vlees. Extra barbecuen en buiten de deur vlees eten zouden oorzaken zijn, in supermarkten wordt juist iets minder verkocht. Lees hier verder.
(PvWK, bronnen: WER, NRC en IRI)

Foto: Victoria Shes / Unsplash

 

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken