Nieuw vegetarisch keurmerk voor restaurants
- Food-en-retail
- 12 nov 2019 @ 12:45
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - MarketingFood
- 12 nov 2019 @ 12:45
- Peter van Woensel Kooy
Vandaag is het eerste echte vegetarische keurmerk voor restaurants gelanceerd. Het 'Lekker Vega Keurmerk' is een initiatief van de Vegetariërsbond en doet met zijn indeling in niveaus recht aan het veelzijdige vega-aanbod in de Nederlandse horeca.
Meer info over het keurmerk staat hier. 'Een win-win situatie voor restaurant en gast, want nog nooit was het mogelijk in één oogopslag te zien welk restaurant in de regio de meeste vega(n) opties serveert', wordt het door de initiatoren genoemd.
Vegetarische groei in de horeca
Vorig jaar al bleek uit onderzoek van Koninklijke Horeca Nederland dat 70% van de horecaondernemers ziet dat gasten vaker kiezen voor een vegetarisch gerecht. 36% van hen heeft ook meer vegetarische gerechten op de kaart staan dan voorheen, en die trend is het laatste jaar alleen maar toegenomen. Dit maakt het vegetarisch aanbod in Nederland steeds veelzijdiger. Daardoor is de lat hoger gaan liggen: een salade geitenkaas of pasta met paddenstoelen is inmiddels niet meer voldoende.
Rangschikking in het Nederlandse vega-aanbod
Deze interessante vegetarische ontwikkelingen in de Nederlandse horeca vragen om een nieuw waarderingsmodel. Hiertoe ontwikkelde de Vegetariërsbond in samenwerking met duurzaam food communicatiebureau Green Food Lab (bekend van de Nationale Week Zonder Vlees) het Lekker Vega Keurmerk voor restaurants. Dit keurmerk maakt onderscheid tussen een ‘algemeen niveau’ en speciale waarderingen in de vorm van ‘brons’, ‘zilver’ en ‘goud’ waarmee de vegetarische inzet van een restaurant geduid wordt. Voor elk van deze niveaus gelden specifieke voorwaarden. Zo dient een restaurant altijd twee vegetarische keuzes aan te bieden, om het algemene Lekker Vega keurmerk te ontvangen. Voor een bronzen waardering dient de menukaart voor 30% uit vegetarische keuzes te bestaan, voor een zilveren waardering is dit 75% waarvan 30% veganistisch, en voor een gouden waardering is dit 100% waarvan 50% veganistisch. Dus of het nu een eetcafé betreft met een mooi vegetarisch hoofdgerecht, een culinaire broedplaats of een vegan lunchroom: iedere eetgelegenheid die gastvrij is voor vegetariërs is een Lekker Vega restaurant met een eigen Lekker Vega-waardering.
Het keurmerk voor vega-liefhebbers
Met het Lekker Vega Keurmerk voor restaurants wil de Vegetariërsbond recht doen aan het rijke vegetarische aanbod in de Nederlandse horeca, vega-liefhebbers wegwijs maken in dit veelzijdige aanbod en zorgen dat ze vinden wat bij hen past. Een win-win situatie voor restaurant en gast, want nog nooit was het mogelijk in één oogopslag te zien welk restaurant in de regio de meeste vegetarische opties serveert. Op Lekkervega.nl is binnenkort het volledige Lekker Vega overzicht van restaurants te vinden, inclusief recensies van de Lekker Vega Recensent. Hier kunnen restaurants gezocht worden op Lekker Vega niveau en op provincie, postcode of woonplaats. Ook kunnen restaurants zich hier aanmelden, waarna hun menukaart beoordeeld wordt en het restaurant een Lekker Vega niveau toegewezen krijgt. De Vegetariërsbond streeft naar een database met minimaal 500 Lekker Vega restaurants in 2020.
(PvWK)
Over de Vegetariërsbond
De missie van de 125-jarige Nederlandse Vegetariërsbond is 50% vleesreductie in 2040. Dat doet de Vegetariërsbond onder meer middels het Lekker Vega-magazine, het eigentijdse Lekker Vega platform waarbij de Kookshows het hart vormen, evenementen, samenwerkingen met andere ngo's en magazines, en nationale campagnes. De Vegetariërsbond mengt zich uitdrukkelijk in het publieke debat met als uitgangspunt: "Liever 8 vleesminderaars dan 1 vegetariër!"'
(bron: Vegetariërsbond, foto boven: Louis Hansel / Unsplash)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- Lekker Vega
- marketing
- food
- vegetarisch
- woonplaats
- Isabel Boerdam
- menukaart
- niveau
- restaurant
- KHN
- postcode
- Hippe Vegetariër
- provincie
- plantaardig
- toegewezen
- restaurant
- Lekker Vega Recensent
- keurmerk
- Green Food Lab
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Jumbo viert zomer met Jan Smit en ‘Tranquilo’
- Nieuwe commerciële strategie Jumbo werpt eerste vruchten af
- [column] Gymshark werd way of life met ijzersterk merkrk
- Wibra groeit stevig door met recordomzet en internationale...
- Sea Water en Flink brengen verkoeling op straat
- Veggies First: van bijgerecht naar craving
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- René Repko tijdelijk aan het roer... 11-07-2025
- Koninklijke Eru smelt erfgoed en... 11-07-2025
- [marketeer 227] Ragna Hes en Kees... 11-07-2025
- Louise Picquet van Kellanova:... 11-07-2025
- Snackmerk Rewind onthult maïschips... 10-07-2025
- ACM waarschuwt: winkeliers moeten... 10-07-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers