Albert Heijn publiceert duurzaamheidsverslag 2019

Albert Heijn publiceert duurzaamheidsverslag 2019
  • Food-en-retail
  • 2 apr 2020 @ 15:32
  • 14363 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • MarketingMVO

Albert Heijn publiceert vandaag het jaarlijkse duurzaamheidsverslag, hier de highlights. Ceo Marit van Egmond: 'op deze vijf thema's zetten we ook dit jaar bewuste stappen.'

Dit jaar is het verslag voor het eerst conform de internationale GRI-standaard. In 2019 zette de supermarktketen opnieuw stappen op het gebied van duurzaam ondernemen, zo valt te lezen.

Onder het motto 'Steeds een beetje beter' richt het bedrijf zich primair op vijf belangrijke duurzaamheidspijlers: een gezonde leefstijl, minder verpakkingen, minder voedselverspilling, ketentransparantie en het klimaat.

Belangrijke mijlpalen in 2019:

- flinke stijging van de verkoop van gezonde huismerkproducten
- verdere reductie van de hoeveelheid suiker en zout in huismerkproducten met respectievelijk ruim 1 miljoen kilo en ruim 100.000 kilo
- reductie van gebruikte verpakkingsmaterialen met 2,2 miljoen kilo (2,9%)
- 500.000 kilo minder plastic per jaar door een dun laagje folie op fruitschalen en kaas
- vermindering van de voedselverspilling binnen Albert Heijn met ruim 2,2 miljoen kilo
- lancering van dynamisch afprijzen, waarbij producten automatisch worden afgeprijsd op basis van hun houdbaarheidsdatum. Meer info lees je hier.
- meer transparantie over de herkomst van veel producten met de publicatie van een nieuwe online wereldkaart met ruim 1.200 productielocaties van verse en niet-verse huismerkproducten. Meer info staat hier.
- volledig inzichtelijke productieketen van Albert Heijn-eieren met 1 ster van het Beter Leven Keurmerk, mede door inzet van blockchaintechnologie. Meer info alhier.
- daling van de CO2-uitstoot van 272 kilo CO2 per m2 verkoopoppervlak in 2018 naar 231 kilo in 2019; daarmee is de totale CO2-uitstoot van Albert Heijn met 48% gereduceerd ten opzichte van 2008, en
- 123 supermarkten van Albert Heijn zijn omgebouwd tot gloednieuwe winkels, waarbij is overgeschakeld op ledverlichting, CO2-gestuurde ventilatie en verduurzaamde koelinstallaties.

Voor een compleet overzicht van alle activiteiten, kijk hier.

Vijf duurzaamheidspijlers
Marit van Egmond, ceo van Albert Heijn, vindt het belangrijk dat het eten waarvan we zo genieten, is geproduceerd met aandacht voor mens, dier en milieu: 'We zijn hierin al jaren koploper. Ook afgelopen jaar hebben we mooie stappen gezet. Daarbij kijken we gebalanceerd naar alle uitdagingen, zodat we op een duurzame manier een gezonde levensstijl bevorderen voor iedereen, ketens transparant maken, verpakkingen en voedselverspilling verminderen en de impact op het klimaat reduceren. Op deze vijf thema's zetten we ook dit jaar bewuste stappen.'

Nieuwe GRI-standaard
Dit jaar rapporteert Albert Heijn voor het eerst over het resultaat van haar duurzaamheidsstrategie conform de internationale GRI-standaard. Hierdoor kan de supermarktketen beter concrete en meetbare doelstellingen formuleren, en jaarlijks de resultaten vergelijken. Moederbedrijf Ahold Delhaize maakt al langer gebruik van deze standaard.
(PvWK)

De duurzaamheid vervat in 1 infographic (bron: AH)

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

ISMI

van shoppers kopers maken

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken