Pets Place richt pijlen op Belgische online markt
- Food-en-retail
- 14 okt 2020 @ 11:40
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - WinkelenWeb
- 14 okt 2020 @ 11:40
- Peter van Woensel Kooy
Pets Place, Nederlands marktleider op het gebied van dierenspeciaalzaken, wil ook onze zuiderburen veroveren. Vanaf heden kunnen Belgische dierenliefhebbers terecht op de nieuwe webshop www.petsplace.be.
Naar verwachting gaat de webshop in het eerste jaar een omzet van circa vier miljoen euro draaien. De dierenspeciaalzaak overweegt om op termijn ook fysieke winkels te openen.
Belgische huisdierenbaasjes konden de producten van Pets Place sinds twee jaar al via Bol.com bestellen. 'Sinds deze samenwerking zijn onze totale online verkopen met factor negen toegenomen', aldus Ard Malenstein, ceo van IJsvogel Retail waartoe Pets Place behoort. Circa vijftien procent van deze groei is te danken aan de verkoop aan dierenliefhebbers uit België. 'Een uitbreiding naar onze zuiderburen was dan ook een logische keuze voor ons. Belgen zijn gewend om op buitenlandse websites te shoppen. Bovendien loopt de Belgische e-commerce nog wat achter op de Nederlandse online markt waardoor er nog relatief weinig andere aanbieders zijn uit onze branche. Wij zagen onze kans schoon en besloten met een eigen webshop hier op in te spelen.'
Stijgende omzet
De uitbreiding over de grens is in lijn met het huidige succes van de dierenspeciaalzaak. Pets Place verwacht in 2020 een totale omzet van zo’n 250 miljoeneuro inclusief de omzet van de groothandel. Een stuk hoger dan de 180 miljoen van vorig jaar. De prognose voor de nieuwe Belgische webshop is dat in het eerste jaar een omzet zal worden gedraaid van circa vier miljoen. Samen met de verkopen via bol.com zal dit zorgen voor een totale omzet van tien miljoen euro in België. Na België zal Pets Place de mogelijkheden gaan verkennen voor een verdere Europese uitrol.
'Technisch gezien draait de nieuwe site volledig naar behoren, we zitten alleen nog met een kleine taalbarrière', aldus Malenstein. 'Ook al lijken de twee talen erg op elkaar, we kunnen ons voorstellen dat in het Vlaams sommige benamingen voor onze producten iets verschillen van het Nederlands. Die teksten gaan we gaandeweg vervlaamsen.” Omwille van de snelheid is ervoor gekozen om de website toch eerst in het Nederlands te lanceren. Malenstein legt uit dat dit hoort bij de manier waarop Pets Place zakendoet en ziet het als een van de redenen voor hun succes. “Ondanks onze grootte en positie als Nederlands marktleider denken wij echt nog met een jongehondenmentaliteit. Wij zijn een dynamisch bedrijf en lopen graag voorop. We willen niet afwachten tot een startup het eerst uitprobeert.'
Corona stuwt groei
Sinds de coronacrisis groeit de dierenspeciaalzaak nog harder dan daarvoor. Vóór de crisis werd er de eerste maanden van 2020 al met twaalf procent geplust. 'In maart, net nadat de lockdown van kracht ging, zagen we de online verkopen op piekmomenten zelfs verdubbelen. Net als in de supermarkt gingen mensen ook hun huisdierenvoeding hamsteren', verklaart de ceo. 'We zitten nu cumulatief op 25 procent. Door corona hebben veel mensen huisdieren genomen, dat is een van de verklaringen van die forse toename.'
Het aantal verkopen in de fysieke winkels en online ontloopt elkaar niet veel. 'Mensen werken veel thuis en willen er daarom graag even tussenuit. Daarom blijft ook de omzet van de winkels goed doorlopen. Oudere mensen bestellen meer online, jongeren kopen vaker in de winkel, hoewel ze online hun research blijven doen. De meest bezochte pagina op onze website blijft de winkelzoeker. De toename bevestigt voor ons dat onze omnichannel-strategie werkt', aldus Malenstein, 'De omzet in de winkels groeit al jaren even hard als online. We proberen het beste te halen uit de combinatie van fysieke winkels én online verkoopkanalen.'
(PvWK, beeld: Chevanon Photography / Pexels)
Over Pets Place
'Pets Place is onderdeel van IJsvogel Retail, marktleider op het gebied van dierenspeciaalzaken in Nederland. Het bedrijf heeft 175 dierenwinkels door het hele land. In 67 winkels in het zuiden van Nederland zit Pets Place onder één dak met Boerenbond, eveneens onderdeel van IJsvogel Retail. Daarnaast heeft het bedrijf een groothandel en een zeer sterk groeiende webshop. Vorig jaar steeg de consumentenomzet van het bedrijf naar ruim 180 miljoen euro. De omzet van de groothandel was 45 miljoen, wat omgerekend naar consumentenomzet nog eens 100 miljoen euro opleverde. Pets Place, waarvan het hoofdkantoor gevestigd is in Ede, heeft ongeveer 1200 werknemers in dienst.'
(bron: Pets Place)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- kat
- Ard Malenstein
- samenwerking
- IJsvogel Retail
- ceo
- brokken
- hond
- jaar
- vlees
- Bol.com
- huisdier
- Pets Place
- online
- toegenomen
- verkopen
- bestellen
- marketing
- factor negen
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [marketeer 197] Margot van Hulsteijn - marketing directeur...
- [onderzoek] '4 op de 10 Nederlanders koopt zo veel mogelijk...
- Jumbo stopt met vleesstunts na kritiek Wakker Dier
- Albert Heijn brengt paasassortiment tot leven met AI
- 'Kwart retailers heeft in 2030 geen winkelvoorraad meer '
- Magnum lanceert Euphoria en Chill - ijsdivisie in de verkoop
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Hak bedankt voor choco-moes28-03-2024
- Retailers Plus en Coop in het rood28-03-2024
- Judith Hoogendoorn van Upfield:... 27-03-2024
- [onderzoek] Huismerkverpakking vaak... 27-03-2024
- Goudas Glorie brengt ode aan mensen... 26-03-2024
- Lize Verdegaal van Subway: 'Onze... 26-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing