43 procent Nederlanders betaalt liefst contactloos

43 procent Nederlanders betaalt liefst contactloos
  • Food-en-retail
  • 21 jan 2022 @ 11:17
  • 19651 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • WinkelenPrijsDigitaal

De jaarcijfers van de Betaalvereniging Nederland over betaaltransacties in 2021 laten zien dat ons betaalgedrag is veranderd. Vooral contactloos betalen is zeer populair, ziet ook ING.

De populariteit van contactloos blijkt namelijk ook uit de nieuwe Digitale Monitor van ING, een structureel onderzoek naar betaaltrends onder ruim 1500 Nederlanders. Uit de monitor blijkt dat waar Nederlanders twee jaar geleden nog de meeste voorkeur hadden voor ‘dippen’ met de betaalpas in de betaalautomaat (pinnen), dit tegenwoordig duidelijk is verschoven naar contactloos betalen met mobiel, wearable of betaalpas. Maar liefst 43% geeft in 2021 de voorkeur aan contactloos betalen ten opzichte van 32% in 2019. Een reden om niet met contant geld te betalen is bijvoorbeeld omdat andere betaalmethoden meer gemak bieden (36%).

Jeroen Losekoot, manager Dagelijkse Bankzaken bij ING: 'Ook onder ING-klanten zien we dat steeds meer klanten gebruik maken van digitale betaalmethoden. Contactloos met de (mobiele) Betaalpas of creditcard, maar ook met een overschrijving of Betaalverzoek via de App of Mijn ING. Dat hangt ook samen met het feit dat het op steeds meer plekken mogelijk is om met digitale betaalmethoden te betalen. De resultaten van de Digitale Monitor laten goed zien hoe onze betaalgewoontes de afgelopen jaren zijn veranderd.'

Populariteit contactloos betalen gaat ten koste van contant geld en pinnen met betaalpas
Uit de Digitale Monitor blijkt dat contactloos betalen onder Nederlanders snel groeit en dat dit ten koste gaat van betalen met contant geld en pinnen met de betaalpas in de betaalautomaat (‘dippen’). Met name contactloos betalen met de betaalpas (‘touch’) stijgt in populariteit: in 2021 geeft 31% van de ondervraagden aan het liefst op deze manier te betalen. Contactloos betalen is onder alle leeftijden het populairst, maar met name onder jongeren. Meer dan de helft van de ondervraagde 18 tot 34-jarigen (52%) geeft de voorkeur aan contactloos betalen met de mobiel, wearable of betaalpas. Onder 35-49-jarigen ligt dit percentage op 44%, onder 50-65-jarigen op 38% en onder 65+ers op 39%. Een groot deel van de ondervraagden (42%) verwacht ook dat contactloos betalen in de toekomst toe zal nemen.

Vooral jongeren gebruiken de mobiel om mee te betalen
Onder jongeren van 18-34 jaar is met de mobiel afrekenen een dagelijkse gewoonte geworden (37%). Ook is in vergelijking met 2019 het aandeel vrouwen dat met de mobiel betaalt in 2021 toegenomen van 37% naar 45%. Ondervraagden betalen vooral met de mobiel omdat ze deze dichter bij de hand hebben dan andere betaalmethoden (38%) en het meer gemak biedt (28%). Daarnaast hoeven ze zich geen zorgen te maken of ze genoeg geld op zak hebben (28%).

Ook onder ING-klanten is de trend in contactloos betalen zichtbaar
Eigen inzichten van ING laten zien dat ook een groot deel van de ING-klanten er de voorkeur aan geeft om contactloos af te rekenen in winkels. Vanaf april-mei 2020 is het aantal ING-klanten dat contactloos betaalt met de betaalpas (‘touch’) met 35% gestegen. Op dit moment betaalt maar liefst 69% van de ING-klanten, die ervoor kiezen om met een digitale betaalmethode af te rekenen, contactloos met de betaalpas. Ook neemt het gebruik van de mobiel (of wearable) om mee te betalen toe. Het aantal ING-klanten dat op dit moment met de mobiel betaalt ligt nu zelfs 11% hoger dan het aantal ING-klanten dat betaalt door de betaalpas in de betaalautomaat te steken (‘dippen’). De stijging in contactloos betalen is ook toe te schrijven aan de coronapandemie waardoor banken hebben besloten de limiet per contactloze betaling en de totale limiet te verhogen.

'Contactloos betalen heeft een vlucht genomen toen ons allemaal werd gevraagd om afstand te bewaren en contact te beperken. 69% van onze klanten betaalt sindsdien contactloos, en de verwachting is dat dit in de toekomst ook zo zal blijven', aldus Losekoot.

41% betaalt minder vaak met contant sinds corona
Uit de Digitale Monitor blijkt ook dat het dagelijks gebruik van contant geld door Nederlanders in 2021 (15%) licht is afgenomen ten opzichte van 2019 (19%). 41% geeft aan dat ze door corona minder met contant geld zijn gaan betalen. Redenen om niet met contant geld te betalen is volgens 44% van de ondervraagden vooral omdat dan eerst bij de geldautomaat geld opgenomen moet worden of omdat andere betaalmethoden meer gemak geven (36%). Ondanks dat het gebruik van contant geld afneemt, blijft het merendeel van de Nederlanders ervan overtuigd dat contant geld altijd nodig zal blijven (60%). De meest gebruikte reden voor het gebruiken van contant geld is dat het altijd werkt (59%).
(PvWK, foto: Clay Banks / Unsplash)

Over het onderzoek en ING
'De ING Digitale Monitor is een onderzoek naar trends en gebruik op het gebied van digitaal bankieren en betalen in Nederland. Het onderzoek bestaat sinds 2017 en wordt uitgevoerd door onafhankelijk onderzoeksbureau DVJ Insights. Het onderzoek uit 2021 is uitgevoerd onder een representatieve steekproef van 1496 Nederlanders van 18 jaar of ouder, gehouden in oktober 2021.
ING is een wereldwijd actieve financiële instelling met een sterke Europese basis die bancaire diensten aanbiedt via haar werkmaatschappij ING Bank. De doelstelling van ING Bank is om mensen in staat te stellen steeds een stap voorop te blijven lopen, zowel privé als zakelijk. De meer dan 52.000 werknemers van ING Bank bieden diensten op het gebied van particulier en zakelijk bankieren aan klanten in meer dan 40 landen. Duurzaamheid maakt integraal deel uit van de bedrijfsstrategie van ING. Dit blijkt uit de opname van de aandelen ING in de FTSE4Good-index alsmede in de Dow Jones Sustainability Index (Europe en World), waarin ING tot de meest toonaangevende bedrijven in de bancaire sector behoort.'

(bron: ING)

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

ISMI

van shoppers kopers maken

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken