Mediq: 'Eerst aantoonbare stappen zetten, dan pas communiceren'
- Food-en-retail
- 7 mrt 2022 @ 08:00
- Link
-
Redactie MarketingTribune
- MaatschappijInterview
- 7 mrt 2022 @ 08:00
- Redactie MarketingTribune
Dat duurzaam, transparant en inclusief opereren een gezonde businesscase is, staat ondertussen vast. Experts te over die voorzien dat deze trend het aangezicht van dit decennium zal bepalen. Maar hoe doe je het als merk goed? In de nieuwe serie 'Marketeer van een betere wereld' interviewt Gijs de Swarte marketeers van duurzame merken. In deel 2 is het de beurt aan Mediq.
Ragna Ouwerkerk, communicatiemanager Mediq: 'De weg die van oudsher in deze markt gevolgd wordt, loopt langs de lijnen van functionaliteit. Dit is ons complete assortiment, dit zijn onze kwaliteitsproducten en die moet je op de juiste manier gebruiken. Dat deed duidelijk niet voldoende recht meer aan wie we zijn en welke maatschappelijke taak we vervullen. Daarbij zie je overal in de markt de vraag opduiken: Waar staat dat merk of bedrijf nu eigenlijk voor? De behoefte aan transparantie en relevantie groeit met de dag.’
MERKBELOFTE
'Het is onze overtuiging, volkomen in overeenstemming met die van Havas Lemz, dat de merkbelofte van binnenuit moet komen. Dat is essentieel. Als dat niet klopt, heb je met een herpositionering geen stap vooruit gezet, maar een potentieel probleem gecreëerd. Samen met hen zijn we op zoek gegaan naar onze kern. Mediq is in 1899 gestart als apothekerscoöperatie om grip op de kwaliteit van medicijnen te krijgen. De zorg verbeteren zit diep in ons DNA. Ondertussen staat die zorg onder druk. Mensen worden ouder, het percentage mensen met chronische ziektes stijgt en er is een schrijnend tekort aan zorgmedewerkers. De logische weg was om van die functionaliteit naar meer emotie en empathie te bewegen, in woord en daad. Ook dat is essentieel: eerst concrete aantoonbare stappen zetten, dan communiceren.’
MEER MENS
‘Meer Mens als het leidende concept is ontwikkeld door Havas Lemz en het criterium geworden bij alles wat we doen. We zijn structureel op zoek naar oplossingen die mensen helpen het beste uit hun leven te halen. Ervoor zorgen dat de aandoening niet leidend is en mensen zich minder patiënt en meer mens kunnen voelen, daar gaat het om. Incontinentiepatiënten kunnen nu bijvoorbeeld anoniem vragen stellen aan een virtuele verpleegkundige. Urenlange infuustherapie wordt bij mensen thuis, op het werk of vakantieadres verzorgd. Een samenwerking met een 65+-bezorgdienst helpt zorgmedewerkers doordat de bezorgers Mediq-pakketjes in de juiste kasten van de bewoners leggen. Dat alles communiceren we extern met onder meer een podcastserie, een socialmediacomponent en veel storytelling. Je ziet dat werknemers, en de bedrijven waarmee we werken, zich hier goed bij voelen. Talent voelt er zich door aangetrokken. Het geeft een stevige basis, ook als het om acquisitie gaat. Het maakt een geheel van het bedrijf en er ontstaat nieuw elan. Dit is niet iets dat je een jaar doet om de omzet op te voeren. Het is een fundamentele keuze. Het is de juiste weg in deze tijd.'
Mediq
Mediq levert medische hulpmiddelen, ondersteuning en zorgoplossingen aan zorgorganisaties, zorgprofessionals en mensen thuis. De Nederlandse onderneming is met ruim 2.500 werknemers actief in 13 Europese landen. Recent is in samenwerking met het B-Corp gecertificeerde bureau Havas Lemz de positionering drastisch naar meer ‘maatschappelijk betrokken’ verschoven.
Andere merken in deze serie:
Abbot Kinney's
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Betaalbare diamant centraal in nieuwe Zeeman-campagne
- Albert Heijn kiest Jeroen van Koningsbrugge als nieuwe...
- [marketeer 230] Isabelle Pinckaers - Head of Marketing Podimo
- Horroriconen komen samen op Fanta Halloween verpakkingen
- [column] Zo raakt je duurzaamheidsboodschap wél: menselijkheid...
- Stephanie van Eerd van The Magnum Ice Cream Company: 'Omarmen...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Nescafé Dolce Gusto brengt nieuw... 12-09-2025
- Heineken 0 punt 0 bereikt 10K... 11-09-2025
- Kruidvat versterkt... 08-09-2025
- Fritz-kola introduceert Mischmasch... 08-09-2025
- Albert Heijn zet tech in tegen... 08-09-2025
- Categoriewinnaars 'ABN Amro Retailer... 08-09-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Ontdek de kracht van merkactivatie
- Boost je omzet met deze top 10 marketing automations
- Boost engagement & retention with proven gamification strategies
- AI Alone won't save CX. Resolution will.
- Een bewust slanker technologielandschap
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- Retail transformeren voor de toekomst: gids voor Unified Commerce
- De basis voor omnichannel succes