[CBS] Consumentenvertrouwen naar laagste niveau ooit

[CBS] Consumentenvertrouwen naar laagste niveau ooit
  • Food-en-retail
  • 21 apr 2022 @ 11:45
  • 14708 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • KlantenOnderzoek

Nooit eerder waren consumenten zo somber als in april 2022, meldt het CBS. Het consumentenvertrouwen kwam uit op -48, tegen -39 in maart. Het vorige dieptepunt werd bereikt in maart 2013 tijdens de eurocrisis.

Op 26 april 2022 verschijnt MarketingTribunes print-editie MT6 met zeer uitgebreid dossier over (herstel van) vertrouwen. Must read voor elke vakgenoot. Klik hier voor uw exemplaar.

Consumenten waren in april 2022 pessimistischer dan ooit over de economie en ook de koopbereidheid was nog nooit zo laag, volgens de nieuwe metingen van het CBS.

'Met -48 lag het consumentenvertrouwen in april ruim onder het gemiddelde over de afgelopen twintig jaar (-8). Het vertrouwen bereikte in januari 2000 de hoogste stand ooit (36). Het dieptepunt werd bereikt in april 2022 (-48). Het CBS meet het consumentenvertrouwen sinds april 1986.'


Consumenten pessimistischer dan ooit over economisch klimaat
Consumenten waren in april pessimistischer over de economie dan ooit. De deelindicator economisch klimaat ging van -58 naar -69. Consumenten waren zowel negatiever over de economie in de afgelopen twaalf maanden als over de economie in komende twaalf maanden, aldus het CBS.

Ook koopbereidheid op laagste niveau ooit
De koopbereidheid kwam in april uit op -34, tegen -26 in maart. Ook deze deelindicator van het consumentenvertrouwen bereikte het laagste niveau ooit. Consumenten waren negatiever over hun financiële situatie in de komende twaalf maanden en over hun financiële situatie in de afgelopen twaalf maanden. Nooit eerder vonden consumenten de tijd zo ongunstig voor het doen van grote aankopen dan in april 2022.
(PvWK)

 

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

ISMI

van shoppers kopers maken

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken