[CBS] Consumentenvertrouwen naar laagste niveau ooit
- Food-en-retail
- 21 apr 2022 @ 11:45
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - KlantenOnderzoek
- 21 apr 2022 @ 11:45
- Peter van Woensel Kooy
Nooit eerder waren consumenten zo somber als in april 2022, meldt het CBS. Het consumentenvertrouwen kwam uit op -48, tegen -39 in maart. Het vorige dieptepunt werd bereikt in maart 2013 tijdens de eurocrisis.
Op 26 april 2022 verschijnt MarketingTribunes print-editie MT6 met zeer uitgebreid dossier over (herstel van) vertrouwen. Must read voor elke vakgenoot. Klik hier voor uw exemplaar.
Consumenten waren in april 2022 pessimistischer dan ooit over de economie en ook de koopbereidheid was nog nooit zo laag, volgens de nieuwe metingen van het CBS.
'Met -48 lag het consumentenvertrouwen in april ruim onder het gemiddelde over de afgelopen twintig jaar (-8). Het vertrouwen bereikte in januari 2000 de hoogste stand ooit (36). Het dieptepunt werd bereikt in april 2022 (-48). Het CBS meet het consumentenvertrouwen sinds april 1986.'
Consumenten pessimistischer dan ooit over economisch klimaat
Consumenten waren in april pessimistischer over de economie dan ooit. De deelindicator economisch klimaat ging van -58 naar -69. Consumenten waren zowel negatiever over de economie in de afgelopen twaalf maanden als over de economie in komende twaalf maanden, aldus het CBS.
Ook koopbereidheid op laagste niveau ooit
De koopbereidheid kwam in april uit op -34, tegen -26 in maart. Ook deze deelindicator van het consumentenvertrouwen bereikte het laagste niveau ooit. Consumenten waren negatiever over hun financiële situatie in de komende twaalf maanden en over hun financiële situatie in de afgelopen twaalf maanden. Nooit eerder vonden consumenten de tijd zo ongunstig voor het doen van grote aankopen dan in april 2022.
(PvWK)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- FrietHoes versterkt merkpositie met... 29-10-2025
- Tonys Chocolonely viert 20 jaar... 27-10-2025
- TommyTomato voert campagne voor... 27-10-2025
- Albert Heijn herpositioneert van... 27-10-2025
- De nieuwe realiteit van retail:... 24-10-2025
- [marketeer 234] Martijn... 24-10-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Waarom de échte strijd nog steeds op de winkelvloer wordt gewonnen
- Klaar voor Black Friday?
- De Future Shopper 2025 report: de belangrijkste shoppertrends die jij moet weten
- Van 'one sizes fits all' naar hyperpersonalisatie in e-mail
- Ben jij klaar voor Wero? De nieuwe Europese betaalmethode komt eraan
- The State of AI in Customer Experience 2025




