Nieuwe labels op verpakkingen gaan voedselverspilling tegen

  • Food-en-retail
  • 14 jul 2022 @ 08:53
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • MVOFood

Too Good To Go, de app tegen voedselverspilling, slaat de handen ineen met negentien voedingsbedrijven -waaronder Unilever- en introduceert een nieuw ‘kijk, ruik, proef – voor je verspilt’ label in het supermarktschap. 'Vertrouw op je zintuigen.'

In navolging van twaalf andere Europese landen komt er een nieuw ‘kijk, ruik, proef – voor je verspilt’ label op de verpakkingen van deelnemende foodmerken in het Nederlandse schap. Het label is volgens TGTG bewezen effectief en laat consumenten vaker op hun zintuigen vertrouwen in plaats van enkel op de 'Ten minste Houdbaar Tot'-datum. Wereldwijd wordt meer dan een derde van al het voedsel weggegooid. Thuis is 10% van de voedselverspilling te herleiden naar een onjuiste interpretatie van de houdbaarheidslabels, stellen de initioatoren.

Niet blindstaren op houdbaarheidsdatum
'Een verkeerde interpretatie van houdbaarheidsdata leidt onvermijdelijk tot voedselverspilling. Onderzoek van Too Good To Go, de app tegen voedselverspilling, toont aan dat één op de 10 Nederlanders denkt dat eten niet veilig eetbaar is na de THT-datum. Dit terwijl producten met een THT, in tegenstelling tot producten met een TGT-datum, niet snel kunnen bederven en doorgaans nog veilig eetbaar zijn', zegt Geertje Zeegers, Country Manager Too Good To Go. 'We moeten daarom af van het idee dat voedsel niet meer eetbaar zou zijn als de houdbaarheidsdatum is verstreken. Ons onderzoek laat zien dat één op de vier Nederlanders het moeilijk vindt om te bepalen of iets nog veilig eetbaar is en de helft wel eens eten weggooit, puur gebaseerd op de THT-datum. Door ons daarop blind te staren, wordt eten verspild dat nog veilig eetbaar én heel lekker is.'
Het nieuwe verpakkingslabel dat Too Good To Go in het Nederlandse schap introduceert, vraagt consumenten op hun zintuigen te vertrouwen. Zijn de textuur, geur en smaak in orde maar de THT-datum verstreken? Dan is het helemaal veilig om te consumeren.

Nederlandse schappen aan de beurt
Het nieuwe ‘kijk, ruik, proef – voor je verspilt’ label werd door Too Good To Go al succesvol geïntroduceerd in eerdergenoemde twaalf Europese landen, waaronder België, Engeland en Italië. Sinds 2018 staat het op 4.209 product ranges in Europa en nu is het Nederlandse schap aan de beurt. Het label wordt in Nederland gebruikt op de producten van Unilever (Hellmann’s, Knorr, Unox, Calvé en Conimex), La Vache qui rit, St Môret, De Smaakspecialist (Smaakt, RAW Organic Food), Bangs, Yakso, Bionova, Trafo, Yespers, Donny Craves, De Tweede Jeugd, BitesWeLove, BUMI, Wholy Greens, MyMuesli, Pineut, 5th Season Fruit, Bertolli en Jean Batôn. Deze week tekenden de deelnemende bedrijven op het kantoor van Too Good To Go in Amsterdam een pledge waarin ze zich committeren aan het terugdringen van voedselverspilling. Ook stichting Samen Tegen Voedselverspilling was aanwezig om het initiatief te steunen.
Het team van Too Good To Go zegt vastberaden te zijn zo veel mogelijk bedrijven het ‘kijk, ruik, proef – voor je verspilt’ label op hun verpakkingen te laten opnemen.

Voedselverspilling tegen gaan
Esther van Spronsen, Marketing Director Foods bij Unilever: 'We weten allemaal dat er te veel voeding wordt verspild. Als Unilever hebben we als doel gesteld tegen 2025 voedselverspilling te halveren, vanaf de productie tot aan het supermarktschap. Samen met Too Good To Go gaan we nu ook consumenten thuis helpen om minder voeding te verspillen. Na het verstrijken van een THT-datum, kun je namelijk prima op je zintuigen vertrouwen. Door de toevoeging van het nieuwe ‘kijk, ruik, proef’ logo op diverse verpakkingen hopen we verwarring rondom houdbaarheidsdata aan te pakken en voedselverspilling in eigen keuken te verminderen.'
(PvWK, foto: marketeers van de deelnemende voedselbedrijven / credits TGTG)





Verschil tussen THT en TGT

* THT (Ten minste Houdbaar Tot) - Een THT-datum staat op producten die niet snel bederven. Na de THT-datum kan de kwaliteit van het product achteruit gaan, maar smaakt het meestal nog goed. Je kunt het dan nog wel veilig eten. 
* TGT (Te Gebruiken Tot) - Een TGT-datum staat op zeer bederfelijke producten. De TGT-datum is de laatste dag waarop het nog veilig is om het product te eten.


Nieuw ‘kijk, ruik, proef- voor je verspilt’ label op verpakkingen in Nederlandse supermarkt

Resultaten uit onderzoek
- Dat een product na een TGT-datum niet meer veilig is, terwijl dit de gezondheid in gevaar kan brengen, is bij slechts 44% van de Nederlanders bekend.
- 21% van de Nederlands gaf aan dat meer informatie over veiligheid van een product na de datum, helpt om voedselverspilling tegen te gaan.
- Inmiddels is gemiddeld 16% van de mensen in de deelnemende landen bekend met het ‘kijk, ruik, proef- voor je verspilt’ label. Twee op de drie Europeanen zijn door het label hun zintuigen meer gaan gebruiken.


Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken