Weinig faillissementen, groei platformbedrijven in juli 2022
- Food-en-retail
- 8 aug 2022 @ 07:54
- Link
-
Michiel van Zaane
Allround Redacteur
BBP Media - Geen tag
- 8 aug 2022 @ 07:54
- Michiel van Zaane
Het aantal starters in juli 2022 is vrijwel gelijk aan dat in dezelfde maand vorig jaar. Met 20.796 starters is de toename 3%. Het aantal stoppers is met 9.593 6% hoger dan vorig jaar juli. Het aanta; faillissementen blijft laag, terwijl het aantal platformbedrijven blijft groeien.
Dat blijkt uit het KVK Trendrapport Bedrijfsleven over juli 2022. Het totaal aantal inschrijvingen in het KVK Handelsregister per 1 augustus 2022 is verder gestegen naar 2.269.310. Ten opzichte van een jaar geleden zijn er 114.445 inschrijvingen bij gekomen, een toename van ruim 5%.
Het aantal faillissementen blijft met 127 laag en ligt net iets onder het gemiddelde van de afgelopen 12 maanden (133).
Opmars platformbedrijven
In de sector Zakelijke diensten valt een stevige toename van het aantal startende particuliere beveiligers op (146% vergeleken met juli 2021). Daarnaast is er een sterke stijging van de categorie ‘overige zakelijke dienstverlening’ (+ 181%). Die is vrijwel helemaal toe te schrijven aan een toename van het aantal jongeren dat zichzelf aanbiedt via platformbedrijven. Het zijn er – alleen al in deze categorie – ruim 2.100 meer dan vorig jaar (7.492 vs. 9.613). Het gaat om bijbaantjes: studenten, vakantiewerkers en jongeren die in hun in vrije uren werken. KVK ziet over de hele linie een enorme toename van deze platformconstructie. Als de activiteiten divers zijn, vallen deze jongeren onder de generieke categorie ‘overige zakelijke dienstverlening’.
Jessica van El, expert Jong Ondernemerschap bij KVK, over deze laatste categorie: ‘Zo’n platformconstructie lijkt aantrekkelijk voor jongeren. Ze kunnen zelf beslissen wanneer ze willen werken en het werk indelen naar hun eigen beschikbaarheid. Maar let op, hiermee ben je zelf ondernemer. Je wordt niet doorbetaald bij ziekte, krijgt geen vakantiedagen en bouwt geen pensioen op. Kijk ook goed naar een verzekering voor aansprakelijkheid en tenslotte, wees je ervan bewust dat je zelf aangifte voor omzet- en inkomstenbelasting moet doen. De omzetbelasting moet je ieder kwartaal opgeven.’
Ook in de sector Gezondheidszorg is er een toename het aantal starters. Die is 29% vergeleken met dezelfde maand vorig jaar. ‘We zien met name een opleving van het aantal starters in de dagopvang van zowel kinderen als ouderen en gehandicapten’, signaleert Stam. ‘Na de lockdowns zijn meer mensen weer op kantoor gaan werken en begint de behoefte aan opvang buitenshuis toe te nemen.’
-
Michiel van Zaane
- Werkt Bij: BBP Media
- Functie: Allround Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
- faillissementen
- platformbedrijven
- trendrapport
- jongeren
- zorg
- zakelijke dienstverlening
- starters
- stoppers
- kvk
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Albert Heijn herpositioneert van supermarkt naar...
- De nieuwe realiteit van retail: consument van 2025 shopt...
- Tonys Chocolonely viert 20 jaar impact en handhaaft merknaam
- Goudwisselkantoor lanceert campagne rond investeren in fysiek...
- TommyTomato voert campagne voor groente in politiek debat
- MediaMarkt introduceert landelijk refurbishmentprogramma
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Ex-Blokkerondernemers lanceren eigen... 31-10-2025
- CBL reageert op verkiezingsuitslag:... 31-10-2025
- Heinz kroont ‘friet’ tot winnaar van... 31-10-2025
- Magnum lanceert Hydro Ice,... 31-10-2025
- MediaMarkt introduceert landelijk... 30-10-2025
- Oatly voorspelt 5 smaaktrends van... 30-10-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Waarom de échte strijd nog steeds op de winkelvloer wordt gewonnen
- Klaar voor Black Friday?
- De Future Shopper 2025 report: de belangrijkste shoppertrends die jij moet weten
- Van 'one sizes fits all' naar hyperpersonalisatie in e-mail
- Ben jij klaar voor Wero? De nieuwe Europese betaalmethode komt eraan
- The State of AI in Customer Experience 2025




