[column] Hallo Randstedelijke binnenstad

[column] Hallo Randstedelijke binnenstad
  • Food-en-retail
  • 6 jan 2022 @ 09:55
  • 31470 x gelezen
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • E-commerce

Jumbo gaat een samenwerking aan met Gorillas. Je weet wel die flitsbezorger die binnen 10 (!) minuten je boodschappen thuisbezorgd en je als je niet oppast van de sokken rijdt op weg naar de consument die ongeduldig op zijn zak chips, pot pindakaas, hopelijk zonder palmolie trouwens, of biertje zit te wachten.

Boodschappen doe je namelijk niet meer zelf, je laat ze gewoon bezorgen, denkt de jonge drukbezette stedeling. Zeker tijdens corona best handig! Het is een kleine en hard groeiende markt. Een blijvertje als je het mij vraagt.

‘Gewoon de volgende ijzersterke zet van de uitgekiende langetermijnstrategie van Jumbo om Nederland te veroveren’

Jumbo doet een beetje terughoudend over de samenwerking in de media, althans zo komt het over via de pers. Volledig onterecht als je het mij vraagt. Niet alleen omdat flitsbezorging een blijvertje is of, zoals de woorden van Ton van Veen, CFO en lid van de Raad van Bestuur Jumbo Groep Holding, verwoord werden op NOS: ‘Je kunt daarin meegaan of niet. En we kiezen nu voor het eerste.’
Het is gewoon de volgende ijzersterke zet van de uitgekiende langetermijnstrategie om stap voor stap Nederland te veroveren. Van Brabantse ondernemende lokale supermarktketen met een ijzersterke positionering, EDLP (Every Day Low Pricing) in combinatie met een zeer breed assortiment en een hartelijke toon in zowel de communicatie als in de winkel, naar een landelijke dekking, eerst met name in de buitengebieden en langzaamaan richting de grootstedelijke binnensteden. Na het verwerven van de Marqt- en Hema-locaties is dit de volgende stap die Albert Heijn zeker aan het denken zet. Er zijn meerdere redenen waarom.
Jumbo is inmiddels de onbetwiste 2e speler van Nederland en nog steeds in rap tempo in opmars, echter vooral dominant aanwezig buiten binnenstedelijk gebied en loopt online nog achter op Albert Heijn en ook Picnic. In binnensteden is het verschil in marktaandeel tussen Albert Heijn en Jumbo groter dan landelijk, nog meer in de Randstad. Neem Amsterdam waar Albert Heijn met meer dan honderd vestigingen, zeker binnen de ring A10, heer en meester is. Laat het nu juist daar zijn waar Gorillas actief is.

‘Via Gorillas laat Jumbo nieuwe groepen consumenten, vooral jongeren, kennismaken met het Jumbo-merk’

Jumbo wint met deze move binnenstedelijk (en online) marktaandeel via Gorillas zonder zelf snel dure locaties aan te trekken en dit doen ze met de mentale flitsbezorgmarktleider wat weer goed afstraalt op het imago van Jumbo.
Via Gorillas laat Jumbo nieuwe groepen consumenten, vooral jongeren, kennismaken met het Jumbo-merk. Dit zijn de consumenten van de toekomst, nu nog met een relatief kleine boodschappenportemonnee, maar, als ze straks ouder worden en gezinnen stichten, groeien de uitgaven aan dagelijkse boodschappen snel. Ze hebben dan al kennis gemaakt met het Jumbo-huismerk en zijn vertrouwd geraakt met de prima kwaliteit. De stap naar een Jumbo als primaire supermarkt is dan logisch.
Op de langere termijn zijn er nog meer argumenten te bedenken waarom dit slim is. Jumbo leert sneller wat de consument van de toekomst wenst en hoe deze daadwerkelijk boodschappen doet. En wie zegt dat de jonge consument, als hij ouder wordt en zo gewend is geraakt aan het gemak van flitsbezorging, dat hij hiermee stopt. Ik denk het niet. Flitsbezorging is wellicht straks wel een van de standaardmanieren om je boodschappen te doen of, moet ik zeggen, laten doen in heel Nederland. Dan kan je er maar beter vroeg bij zijn moet Jumbo gedacht hebben.

‘Ik ben benieuwd wat Albert Heijn zal doen’

Zomaar een toekomstscenario in 2035: Supermarkten worden distributiepunten met heel veel bezorgers die alles efficiënt en duurzaam op fietsjes en elektrische busjes thuisbrengen. Boodschappen doen behoort tot de verleden tijd, zeker de dagelijkse, en is nog goed voor het milieu ook. Picnic en flitsbezorging zijn pas het begin van deze ontwikkeling.
Het is wel weer duidelijk dat Jumbo een slim jongetje is in de retailklas is. Zullen we straks ook Hema-rookworst en -tompouce thuisbezorgd krijgen via Gorillas?
Ik ben benieuwd wat Albert Heijn zal doen! Albert Heijn to Go’s omvormen tot distributiehubs voor flitsbezorging lijkt me een optie. Wat mij betreft is AH@home een prima naam.
Een ding is zeker: er zullen weer slimme strategische beslissingen genomen moeten worden door Albert Heijn om de opmars van Jumbo te stuiten. En ik ben blij dat we het in marketingland nu eens niet hebben over de mooie reclamecampagnes van beide merken, maar over wat echt strategisch is en bepaalt wie er lange termijn gaat winnen in het altijd dynamische retailland. Ik zet als oud AH-er mijn geld op Jumbo.

Joost van Gelder, co-founder en managing director New Growth Strategies.

Gastblogger

Laatste reacties

ISMI

van shoppers kopers maken

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken