Brechtje de Leij (Sanoma) over Google Glass en contextuele triggers voor content
- Media
- 12 feb 2014 @ 11:18
- Link
-
Redactie Media
Redactie
MarketingTribune - JournalistiekOnlineContentM-commerce
- 12 feb 2014 @ 11:18
- Redactie Media
Op 4 februari organiseerden iMMovator en het Nederlands MediaNetwerk een Cross Media Café over de Toekomst van Mobiel het Mediapark in Hilversum.Een van de sprekers was Brechtje de Leij, Head Product Development News bij Sanoma.
'We zijn allemaal lui. Zodra de techniek iets makkelijker maakt voor ons dan willen we niet anders dan dat. Maak het dus makkelijk dan zijn we on-board.'
De grootste uitdaging voor Sanoma is omgaan met de beperkingen die wearables bieden. Relevantie op basis van een contextuele trigger is van groot belang omdat de gebruiker binnen twee seconden heeft bepaald of deze micro interactie zinnig is voor hem. Die twee seconden moeten leiden tot actie.
Glassware (software voor Google Glass) van de New York Times geeft 1 keer per uur een nieuwsupdate. Dat is niet nuttig omdat het niet in context is. Apps als Fieldtrip doen dat wel omdat je al fietsend door Amsterdam contextuele informatie krijgt over de historische gebouwen die je om je heen ziet.
De Leij heeft bij Nu.nl een development dag gehouden om te experimenteren met Google Glass en contextuele triggers voor content. Al snel was duidelijk dat Google Glass journalistieke storytelling naar een nieuw niveau gaat tillen. De Leij: 'Nieuws kan letterlijk worden gemaakt uit ogen van de reporter en zo nodig live worden meegemaakt bijvoorbeeld met een Google Hangout.'
Sanoma verwacht veel van burgerjournalistiek met Google Glass. Dit wordt makkelijk en sneller omdat burgers overal direct een camera bij de hand hebben. Met die gedachte heeft Sanoma NuFoto glassware gebouwd waarmee foto’s direct kunnen worden ingestuurd vanaf Google Glass.
Volgens de Leij ligt de toekomst ligt bij nieuws in de juiste context. Je loopt ’s ochtends de deur uit met Google Glass en krijgt de nieuwsberichten te zien die interessant of relevant zijn voor jou. Doordat Google Glass weet waar je bent wordt informatie gestuurd wanneer het jou uitkomt, dus niet als je in vergadering zit maar wel als je op de bank voor de TV zit.
Op het gebied van wearables heeft de smart watch momenteel de focus bij Sanoma. De eerste Nu.nl app voor de smart watch is inmiddels beschikbaar en is een paar honderd keer gedownload. Een nieuws app voor Google Glass moet eerst verder worden onderzocht voordat hiervoor een app wordt ontwikkeld.
-
Redactie Media
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/media/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Pink Ribbon benadrukt de kracht van kleine gebaren in nieuwe...
- Ad Alliance breidt Total Video-innovaties verder uit met HBO...
- Nieuw retailmedia-format brengt merken dichter bij consument
- NRC Vandaag voor derde jaar op rij beste 'Dagelijkse podcast'
- RTL AdAlliance benadrukt kracht van vertrouwde media
Laatste Nieuws
- RTL AdAlliance benadrukt kracht van... 07-11-2025
- NRC Vandaag voor derde jaar op rij... 06-11-2025
- Ad Alliance breidt Total... 03-11-2025
- Nieuw retailmedia-format brengt... 31-10-2025
- Pink Ribbon benadrukt de kracht van... 28-10-2025
- Vandaag Inside en Krabbé winnen... 17-10-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Waarom de échte strijd nog steeds op de winkelvloer wordt gewonnen
- Klaar voor Black Friday?
- De Future Shopper 2025 report: de belangrijkste shoppertrends die jij moet weten
- Van 'one sizes fits all' naar hyperpersonalisatie in e-mail
- Ben jij klaar voor Wero? De nieuwe Europese betaalmethode komt eraan
- The State of AI in Customer Experience 2025

