Wolters Kluwer ziet winst weer wat groeien

Wolters Kluwer ziet winst weer wat groeien
  • Media
  • 19 feb 2014 @ 10:59
  • 16173 x gelezen
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • Print

Wolters Kluwer heeft de winst vorig jaar zien toenemen, bij een omzet die nagenoeg gelijk bleef. Dat maakte het internationale concern woensdag bekend. Dit jaar zijn nieuwe maatregelen nodig om kosten te besparen.

Wolters Kluwer zag de winst stijgen van 311 miljoen euro in 2012 naar 346 miljoen euro. Het concern rapporteerde een omzet van zo'n 3,6 miljard euro. Het bedrijfsresultaat (ebita) bedroeg 765 miljoen euro, minder dan de 774 miljoen euro in 2012.

De informatieleverancier meldt dat de groei in de regio's Noord-Amerika en Azië/Pacific de achteruitgang in Europa duidelijk wist te compenseren. Europese herstructureringen worden doorgevoerd om de kosten op orde te krijgen. Daarvoor wordt een voorziening genomen van 25 tot 30 miljoen euro.

Financieel directeur Kevin Entricken benadrukte tegen AFN dat de herstructureringen naast banenverlies ook weer nieuwe banen op zullen leveren door investeringen. Dat komt onder meer door het uitbreiden van bepaalde portefeuilles. Hij sprak de prognose uit dat Wolters Kluwer kleine overnames zal blijven doen, en wereldwijd te kijken naar kansen. 

In Nederland werden afgelopen jaar de vakbladen Adformatie, Binnenlands Bestuur en Assurantie Magazine verkocht. De nu vrijgemaakte voorziening van zo'n 30 miljoen euro voor nieuwe herstructureren doet vermoeden dat spoedig weer flink het mes gaat in het portfolio van het mediabedrijf dat steeds minder een klassieke uitgever wil zijn. Deze voorziening drukt overigens wel op de financiële marge van het concern, waarschuwt De Telegraaf

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken