FD personaliseert website

FD personaliseert website
  • Media
  • 23 sep 2014 @ 11:49
  • 17861 x gelezen
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • WebsiteZakelijkJournalistiekOnline

Het Financieele Dagblad komt met een nieuwe website waarop abonnees gepersonaliseerd nieuws krijgt voorgeschoteld. De bèta-versie van deze vernieuwde site is gisteren gelanceerd. Met deze vernieuwing wil het FD ook digitaal leidend zijn op het gebied van financieel economisch nieuws. Het FD wil uiteindelijk 'web first' gaan werken.

'De FD-redactie levert de hele dag nieuws op maat', zegt FD-hoofdredacteur Jan Bonjer. Abonnees kunnen door middel van trefwoorden hun eigen gepersonaliseerde nieuwspagina samenstellen. Het nieuwe FD.nl bestaat uit de volgende drie onderdelen:

  • Home: de sterk gevisualiseerde onderwerpselectie van de FD-redactie, een nieuwspagina met de belangrijkste nieuwsverhalen van het moment; 
  • Mijn nieuws: de optie om al het nieuws op één plek op basis van eigen voorkeuren te presenteren ('een persoonlijke nieuwspagina op maat');
  • Tijdlijn: de laatste nieuwsfeiten overzichtelijk gepresenteerd in chronologische volgorde.

Het vernieuwde FD.nl biedt ruimte voor nieuwe online rubrieken, waaronder een dagelijks digitaal overzicht om 17:00 uur van de grote nieuwsontwikkelingen en opmerkelijke verhalen bij de internationale zakenmedia. Hiermee wil het FD een internationale gidsfunctie vervullen. Om 17:00 uur verschijnt ook de digitale Bartjens. Deze klassieke FD-rubriek analyseert op eigenzinnige wijze de resultaatontwikkeling van Nederlandse bedrijven. In de ochtend en rond het middaguur komt het FD met meer bijzondere digitale rubrieken.

De bèta-site is tot stand gekomen op basis van kwantitatief en kwalitatief onderzoek onder de lezers en bezoekers van het FD en een uitgebreide test van de vernieuwde website voor de zomer. De lancering is bedoeld om de puntjes op de i te zetten en de nieuwe mogelijkheden alvast voor te leggen aan alle abonnees. Ook is deze site een test voor de redactie, die als eerste krantenredactie in Nederland ‘web first’ is gaan werken.

Het is de bedoeling uiteindelijk alle nieuwsberichten, analyses, achtergrondartikelen en interviews van de FD-redactie direct digitaal beschikbaar te maken voor de abonnees. 'Als een redacteur om 16:00 uur klaar is met zijn artikel, is er geen reden meer om abonnees 15 uur te laten wachten voordat ze dat artikel in de papieren krant kunnen lezen', zegt Bonjer. 'Dat artikel is meteen digitaal beschikbaar.'

De ochtend blijft evenwel een belangrijk publicatiemoment voor het FD. Bijzondere primeurs worden ’s ochtends simultaan op de website en in de krant gepubliceerd.

Bezoekers lezen de artikelen op FD.nl even gemakkelijk op de desktop, tablet of smartphone omdat de site responsive is. 'Dit betekent dat het FD altijd en overal beschikbaar is via alle (mobiele) apparaten opdat men snel en eenvoudig kan doordringen tot de kern van het zakelijke nieuws', aldus Bonjer.

Om de 'web first'-strategie te kunnen uitvoeren, is de redactie van Het Financieele Dagblad in september op een andere manier gaan werken. De schrijvende redacteuren werken platform-onafhankelijk. De eindredactie, vormgeving en webredactie zijn opgegaan in een geïntegreerde redactiegroep die zowel de digitale als printuitgaven van het FD tot stand brengt.

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken