Sanoma verkoopt glossy-titels toch maar niet

Sanoma verkoopt glossy-titels toch maar niet
  • Media
  • 13 okt 2014 @ 12:10
  • 18170 x gelezen
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • PrintMediastrategieZakelijkJournalistiek

Sanoma heeft besloten om haar vier glossy-titels Beau Monde, Grazia, Marie Claire en Nouveau toch maar niet te verkopen. Na de grootschalige reorganisatie die eind vorig jaar werd ingezet, stonden de bladen bijna een jaar in de etalage. De glossy's werken voortaan intensief samen met Sanoma's tv-dochter SBS Broadcasting en verhuizen in januari ook van Hoofddorp naar het SBS-pand in Amsterdam.

Formeel omschrijft Sanoma het besluit als volgt: 'De domeinstrategie die Sanoma dit jaar heeft ingezet en de steeds nauwere samenwerking met SBS heeft geleid tot het besluit om de glossy merken te behouden. De merken zijn een toegevoegde waarde voor de domeinen Women’s Interest en News & Entertainment. Met dit besluit rondt Sanoma haar strategische heroriëntatie af.'

Henk Scheenstra, COO Content Media: 'Het werd steeds logischer voor ons om de vier marktleidende glossy-merken uit het verkoopproces te halen. Door de nieuw ingezette domeinstrategie, waar het domein Women’s Interest met thema’s als fashion en beauty een belangrijke rol speelt, kregen de vier glossy-merken een duidelijke fit. Door de combinatie met andere media binnen Sanoma en SBS ontstaan steeds meer mogelijkheden om deze merken succesvol uit te bouwen.'

De samenwerking tussen de glossy-merken en SBS wordt extra kracht bijgezet door de vier merken te verhuizen naar Amsterdam. Vanaf 1 januari 2015 zullen de redacties, marketing en sales in het SBS-pand gevestigd zijn.

Sanoma zette eerder dit jaar in op een domeinstrategie. Met een geïntegreerd pakket aan media (print, digitaal, events, video en televisie) zet Sanoma in op de domeinen Women’s Interest, Kids & Teens, News & Entertainment, Automotive en Home Deco. Eerder dit jaar benoemde Sanoma een Domain Director Women om alle media van Sanoma en SBS optimaal te benutten binnen het domein Women’s Interest. De glossy-merken gaan hierin en binnen Entertainment een rol spelen.

Sanoma kondigde vorig jaar een grootscheepse reorganisatie aan waar zij duidelijk koos voor focus binnen haar printportfolio. Behalve de glossy-merken, zijn alle merken die onder strategische heroriëntatie stonden door Sanoma verkocht. Een klein aantal is opgegaan in een bestaande titel. 

UPDATE: Tegenover de NOS bestrijdt Sanoma dat er zich geen kopers voor de glossy's zouden hebben aangediend. 'Er hebben zich wel kopers gemeld, maar die voldeden niet aan de voorwaarden', aldus een woordvoerder. Naar verluidt waren de doorlopende licentie-contracten een serieuze drempel voor potentiële kopers. Ook zou de nieuwe Sanoma-topman Peter de Mönnink de eind vorig jaar ingezette strategie voor wat betreft de glossy's hebben herzien. 

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken