Volkskrant en Correspondent winnen bij VOJN-prijzen
- Media
- 15 jun 2015 @ 09:08
- Link
-
Jeroen Mirck
Redacteur
MarketingTribune - AwardsMediaJournalistiekOnline
- 15 jun 2015 @ 09:08
- Jeroen Mirck
De Correspondent heeft voor het tweede jaar op rij de vakprijs voor de beste datajournalistiek gewonnen. Bij de uitreiking van de VOJN-prijzen werden ook de Volkskrant en Submarine, Sanne Terlingen van OneWorld en rechtbankverslaggever Chris Klomp vrijdagavond bekroond voor hun prestaties op het gebied van internetjournalistiek.
De Prijzen voor de Beste Internetjournalistiek 2015 zijn een initiatief van de Vereniging Online Journalisten Nederland (VOJN) en werden uitgereikt in Amsterdam. Een jury bestaande uit Hella Hueck, Piet Bakker, Bart Brouwers en Erik van Heeswijk koos de vier winnaars uit 67 inzendingen in vier categorieën.
Rechtbankverslaggever Chris Klomp ontving de prijs in een categorie die dit jaar nieuw was: Beste Live Verslaggeving. Klomp werd onderscheiden voor zijn Twitter-account @realtwitcourt waar mensen tegen betaling Klomps scherpe, huiveringwekkende en ontroerende rechtbankverslagen kunnen lezen. De jury waardeert bovendien dat Klomp een nieuw verdienmodel uitprobeert met zijn account.
In de categorie Beste Storytelling ging de prijs naar de Volkskrant en Submarine (Jan Rothuizen, Martijn van Tol, Dirk-Jan Visser en Aart Jan van der Linden) die via het project Refugee Republic op fraaie wijze het dagelijks leven in een vluchtelingenkamp in beeld brengen. Dankzij een combinatie van tekening, film, fotografie, geluid en tekst kan de lezer door het kamp lopen en zien hoe het eraan toegaat.
Online porno-industrie in kaart
Dimitri Tokmetzis van De Correspondent won voor het tweede jaar op rij de prijs in de categorie Beste Datajournalistiek. Ditmaal met een serie artikelen over de online porno-industrie, waarvoor hij onder meer, met een team hackers en deskundigen, in kaart bracht welke porno internetters nou precies bekijken. Daarnaast liet hij zien hoe de belangrijkste spelers in de online pornomarkt hun geld verdienen. Tokmetzis’ onderzoek resulteerde in heerlijk opgeschreven verhalen die ook nog eens op humoristische wijze door de Vlaamse illustrator Wide Vercnocke werden geïllustreerd.
In de categorie Beste Onderzoeksjournalistiek ging de prijs dit jaar naar Sanne Terlingen die voor Oneworld over Eritrese vluchtelingen schreef. Haar artikelen leidden er onder meer toe dat tolken bij de IND werden ontslagen wegens hun banden met het Eritrese regime. Ook onthulde Terlingen dat Eritrese jongeren die in de Nederlandse media vertelden dat het allemaal wel meeviel met de dictatuur in hun moederland, zelf lid waren van de jongerenafdeling van het regime. Indrukwekkend speurwerk met een grote maatschappelijke impact.
Wat zijn de VOJN-prijzen precies?
De uitreiking van de Prijzen voor de Beste Internetjournalistiek werden vrijdagavond voor de tweede keer uitgereikt. Vorig jaar werden de awards in de wacht gesleept door NRC.nl, Follow the Money, Sargasso en De Correspondent. De twaalf genomineerden voor 2015 zijn hier terug te vinden.
De uitreiking van de Prijzen voor de Beste Internetjournalistiek werd dit jaar mede mogelijk gemaakt door het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek. Het Financieele Dagblad stelde het auditorium van Dauphine ter beschikking.
-
Jeroen Mirck
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:http://www.jeroenmirck.nl
- Profiel »
- media
- Volkskrant
- innovatie
- digitaal
- journalistiek
- internetjournalistiek
- datajournalistiek
- De Correspondent
- Chris Klomp
- porno
- prijzen
- OneWorld
- storytelling
- winnaars
- VOJN
- online
- awards
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- NMO Online breidt fors uit met titels08-05-2025
- Arjan Pomper vertrekt al weer bij... 07-05-2025
- Neople lanceert AI-platform voor... 02-05-2025
- Waslijnactie BOAS kaart... 30-04-2025
- KPN viert 10e Louis-campagne met... 28-04-2025
- Sijthoff Media stopt met Business... 23-04-2025
MarketingTribune Events
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management