[Forum] Dagbladuitgevers over hun strijd om lezers en adverteerders, print en digitaal

  • Media
  • 18 mrt 2016 @ 14:32
  • Link
  • Bas Vlugt
    Bas Vlugt

    Eigenaar
    Nederlands MediaNetwerk
  • DagbladuitgeversDagbladenForum

In dit forum vragen wij een aantal bepalende spelers naar de stand van zaken bij dagbladuitgevers. Aanleiding: het nieuws dat The Independent als eerste Britse landelijke krant alleen nog in digitale vorm zal worden uitgegeven. Hoe staat het met de papieren krant, wat gebeurt er online? Hoe bedienen dagbladuitgevers hun lezers en adverteerders?

Madelon Hoekstra-Fortuin, commercieel directeur bij NRC Media: De strategie van NRC Media rust op drie pijlers: blijven investeren in papieren producten, de digitale activiteiten uitbouwen en het merk NRC verder vermarkten. Dat was in 2015 voor onze lezers en adverteerders het duidelijkst te merken in twee belangrijke productinnovaties: in oktober lanceerde NRC een nieuwe nrc.next en een nieuwe site, nrc.nl en met resultaat. Door de klantbeleving van lezers in 2015 nog meer centraal te stellen, is de beklijving van abonnees fundamenteel verbeterd. Ten opzichte van de afgelopen vijf jaar is het verloop op het laagste punt en de instroom van nieuwe abonnees op het hoogste gekomen. Het volume aan afgesloten nieuwe abonnees is in 2015 meer dan verdubbeld (+130%) ten opzichte van 2014.

De vorige vernieuwing van nrc.nl dateerde van 2010, de site was daarom niet toe aan een onderhoudsbeurt, NRC was toe aan een nieuwe site... lees verder

 

Lauren van der Heijden, directeur corporate sales bij Persgroep Nederland: "Waar de perceptie leeft dat de markt van print dalend is, laten wij een lichte stijging in oplage zien van de Volkskrant, Trouw en Het Parool. Uit de cijfers van NOM blijkt dat de Volkskrant steeg in oplage van 221.963 naar 223.467 exemplaren, Trouw van  88.442 naar 89.840 en Het Parool van 47.633 naar 51.499. AD laat nu nog een daling zien van 352.823 naar 340.209 stuks. Digitaal stijgen al onze merken in bereik en e-paper oplage.

We zien wel een verandering in het gebruik van papier bij nieuwsconsumptie. Er is een grote stijging in hybride abonnementen, zaterdag-digitaal: men leest door de week het nieuws via site, app en de e-paper en neemt in het weekend de tijd voor de papieren krant... lees verder

 

Job van Wagensveld, commercieel directeur bij FD Mediagroep: "Het is duidelijk dat de mediasector wereldwijd in beweging is ten gevolge van veranderend consumentengedrag.

FD Mediagroep zit in de transitie van analoog nieuwsbedrijf naar digitaal informatiebedrijf en dat gaat goed. In 2015 groeide de omzet met 10 procent.

Het Financieele Dagblad is eind 2014 als eerste Nederlandse dagblad digital first gaan werken. Dit betekent dat alle artikelen direct online verschijnen. De beste artikelen verschijnen de volgende dag in de vertrouwde, gedrukte krant. De groei van het bereik van FD.nl zet significant door. Het aantal bezoekers online is in 2015 ruim verdubbeld. Deze bezoekers komen niet alleen vaker terug maar brengen ook meer tijd door op ons online platform dan voorheen. Abonnees lazen in 2015 20 tot 30 procent meer artikelen per maand op FD.nl dan in 2014... lees verder

Bas Vlugt

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken