RAB experimenteert met vier versies radiospot
- Media
- 17 jan 2018 @ 07:56
- Link
-
Redactie Media
Redactie
MarketingTribune - StorytellingCampagnesRadioEffect
- 17 jan 2018 @ 07:56
- Redactie Media
De Nederlandse radiostations, verenigd in het Radio Advies Bureau (RAB), geven vervolg aan de branchecampagne ‘Radio raakt’ door te gaan experimenteren met meerdere versies van de radiocommercial. De campagne heeft als doel adverteerders te inspireren om actief en creatief gebruik te maken van het mediumtype radio.
De radiocampagne bestaat uit een reeks van vier radiocommercials: 'Alles achterlaten', 'Française', 'Wereldreiziger' en 'Acces Denied'. De luisteraar wordt meegenomen in een beleving en transformeert tijdens het horen van de radiocommercial van een gewone alledaagse situatie naar een droom. Dat is wat goede radioreclame kan doen. De radiocommercials zijn te beluisteren via Rab.fm.
Eind november ging de campagne van start met de eerste versie ‘Alles achterlaten’, waarna medio december ‘Française’ werd geïntroduceerd. Vanaf deze week worden alle versies ingezet. Hierdoor kan gevarieerd worden in versies en kunnen radiostations eigen keuzes maken voor de best passende radio-inzet, afgestemd op de doelgroep en/of het moment van de dag.
'Radio-reclame kan ook houding beïnvloeden'
RAB wil met deze campagne aantonen dat het medium radio ingezet kan worden om zowel de kennis als houding van mensen te beïnvloeden. Radio wordt veelal succesvol ingezet als actiematig medium, maar is ook zeer geschikt om merken te bouwen of imago te laden. Op radio krijgen merkenbouwers een luisterend oor: radio geeft ruimte om een verhaal te vertellen en luisteraars zijn op een natuurlijke wijze ontvankelijk voor beleving en verhalen.
De RAB-campagne is zowel door ‘Ster Admeasure’ als door ‘Qmusic On Air’ gepre-test. De resultaten tonen dat de radiocommercials goed scoren op likability, boodschapoverdracht en merkattitude-doelstellingen. De commercials worden beoordeeld als origineel, vernieuwend en overtuigend.
TBWA en Soundcircus
Radioadverteerders en hun adviseurs worden doorverwezen naar de website Radioraakt.nl. Dit is een ‘etalage’-website om te inspireren en goede radioreclame in de schijnwerpers te zetten. De campagne is ontwikkeld door TBWA\Neboko in samenwerking met Soundcircus.
RAB (Radio Advies Bureau) is de marketingorganisatie van alle landelijke en regionale, publieke en commerciële radiostations en staat voor het vermarkten van radiokennis en het inspireren over radioreclame voor de adverteerder en haar adviseurs. RAB is één van de opdrachtgevers van het Nationaal Luister Onderzoek (NLO) en biedt ondersteuning aan adverteerders, reclame- en mediabureaus om meer te bereiken bij de luisteraars van haar radiomerken.
-
Redactie Media
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/media/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Vandaag Inside en Krabbé winnen... 17-10-2025
- Charelle Akihary over de digitale... 16-10-2025
- DPG Media wil ‘nieuwskloof’ dichten14-10-2025
- Mediabedrijven vrezen forse klap... 13-10-2025
- Onderzoek PepsiCo bevestigt... 10-10-2025
- Avant Garde opnieuw gelanceerd als... 10-10-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Waarom de échte strijd nog steeds op de winkelvloer wordt gewonnen
- Klaar voor Black Friday?
- De Future Shopper 2025 report: de belangrijkste shoppertrends die jij moet weten
- Van 'one sizes fits all' naar hyperpersonalisatie in e-mail
- Ben jij klaar voor Wero? De nieuwe Europese betaalmethode komt eraan
- The State of AI in Customer Experience 2025

