Erland Galjaard stapt op bij RTL Nederland

  • Media
  • 15 feb 2018 @ 11:49
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • KijkcijfersMediaPersonaliaTelevisie

Programmadirecteur Erland Galjaard stapt op bij RTL Nederland. Zijn vertrek volgt op aanhoudend dalende kijkcijfers. Galjaard stapt per 31 maart uit de dagelijkse operatie en rondt daarna nog een paar lopende projecten af. Op 1 mei komt er een einde aan zijn dienstverband van ruim twee decennia.

Voordat Galjaard zijn volgende stap bepaalt, last hij een 'creative sabbatical' in om zich te richten op eigen projecten op het gebied van onder meer drama, gezondheid en muziek.

'Het TV-vak is het mooiste vak dat ik ken', zegt Galjaard in een eerste reactie. 'De afwisseling, de creativiteit, de vakmensen waar ik dagelijks mee te maken heb en de impact die het heeft, zijn ongeëvenaard. Daar staat een grote verantwoordelijkheid tegenover die soms alles beheerst. Na 21 jaar wil ik ontdekken wat er gebeurt als ik uit die hectiek stap en m’n creativiteit op andere vlakken inzet. Ik ga voor de verandering eens van RTL genieten alleen als kijker. Wat daarna komt, heb ik nog niet besloten.'

Zenderfamilie uitgebouwd, maar klad zat erin

In zijn rol als algemeen programmadirecteur was Galjaard onder meer verantwoordelijk voor het uitbouwen van de zenderfamilie, het terugbrengen van groot familie-entertainment bij RTL, het lanceren van nieuwe genres als hulp-tv en het vernieuwen van Nederlands drama en entertainment. Onder zijn leiding werd een groot aantal programma’s ontwikkeld, waaronder de TelevizierRing-winnaars The Voice of Holland, De TV-kantine, Syndroom en Voetbal International.

Tegelijk kan Galjaards vertrek niet los worden gezien van de tegenvallende kijkcijfers. RTL4 was jarenlang de onbetwiste marktleider in kijkcijferland, maar het marktaandeel staat al jaren onder druk. Het beoogde kijkcijferkanon RTL Late Night is daar het beste voorbeeld van: aanvankelijk uitgegroeid tot een geduchte concurrent van de talkshows Pauw en Jinek, maar inmiddels in een serieuze dip beland. Er klinken steeds meer stemmen om met RTL Late Night te stoppen

'Creatieve vakman met scherp inzicht'

Uiteraard spreekt RTL Nederland zich lovend uit over de vertrekkende programmadirecteur. 'Ik ken niemand met zo’n groot RTL-hart als Erland', zegt RTL-ceo Sven Sauvé. 'Hij is een vakman en naast onze persoonlijke band, waardeer ik hem om zijn scherpe inzichten en creativiteit. Hij weet ook als geen ander belangrijke, vaak ook maatschappelijke, thema’s te vertalen naar programma’s en series met een heel eigen signatuur. Hij heeft een grote rol gespeeld bij de ontwikkeling van RTL en heeft veel betekend voor tv in Nederland. Hij laat een sterke zendergroep achter met een ervaren team. Dat geeft ons tijd om een waardige opvolger te vinden.'

Tot Galjaards opvolger bekend is, wordt de dagelijkse operatie vanaf 31 maart overgenomen door programmadirecteur Marco Louwerens (RTL7 en RTL Z) en Ellen Meijerse, programmacoördinator van RTL Nederland. Topman Sauvé neemt voorlopig overkoepelend de programmatische kant waar, terwijl Chief Content Officer Matthias Scholten verantwoordelijk zal zijn voor format-ontwikkeling voor zowel de B2B- als B2C-markt.

Galjaard heeft in zijn lange carrière bij RTL verschillende functies bekleed. Hij begon in 1997 bij RTL Nieuws als eindredacteur en maakte in 1999 de stap naar hoofd Sport. De jaren daarna kreeg hij de leiding over RTL7, RTL5, Yorin en herpositioneerde hij RTL5. In 2008 werd hij verantwoordelijk voor RTL4. Vanaf 2012 tot nu was Galjaard actief als algemeen programmadirecteur van het mediabedrijf. 

Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken