Adverteerder besteedt 8 procent meer aan radio-reclame
- 17 apr 2019 @ 11:42
- Jeroen Mirck
Mooie cijfers voor radioreclame: adverterende bedrijven hebben in Q1 ruim 3 miljoen euro meer besteed aan dit medium, een groei van 8 procent. Daarmee bereikt de totale reclame-omzet voor radio het hoogste niveau sinds recordjaar 2008.
Adverteerders hebben in het eerste kwartaal van dit jaar 3,2 miljoen euro meer besteed aan radioreclame dan vorig jaar (+8,2%), zo blijkt uit de netto-omzetrapportage van het Radio Advies Bureau (RAB). De totale radioreclameomzet telt op naar 42,1 miljoen en komt daarmee op het hoogste niveau sinds het eerste kwartaal van recordjaar 2008.
De netto spotreclameomzet stijgt met ruim drie miljoen naar 39,1 miljoen euro en de branded content omzet komt uit op drie miljoen euro. De digitale radioreclame omzet groeide met ruim 30 procent. Deze groei past in Europese trend: zowel Engeland als Duitsland, Frankrijk, Zweden en Denemarken lieten grootse groei in de radioreclamemarkt zien.
Innovatie door radiomerken
RAB-directeur Liedewij Hentenaar: 'Je ziet dat zowel in Nederland als in Europa de radiomerken met succes durven te innoveren. Digitaal is als distributieplatform een grote aanjager voor continu luisteren. Zo kan radio de vertrouwde relatie van luisteraars met hun favoriete station vergroten. Dat betaalt zich uit.'
Het RAB (Radio Advies Bureau) is de marketingorganisatie van alle landelijke en regionale, publieke en commerciële radiostations. RAB staat voor het vermarkten van radiokennis en biedt inspiratie aan adverteerder, reclame- en mediabureaus om met radioreclame meer te bereiken bij de luisteraars van de radiomerken. Daarnaast is RAB één van de opdrachtgevers van het Nationaal Luister Onderzoek (NLO).
- 
Jeroen Mirck
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:http://www.jeroenmirck.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Pink Ribbon benadrukt de kracht van... 28-10-2025
- Vandaag Inside en Krabbé winnen... 17-10-2025
- Charelle Akihary over de digitale... 16-10-2025
- DPG Media wil ‘nieuwskloof’ dichten14-10-2025
- Mediabedrijven vrezen forse klap... 13-10-2025
- Onderzoek PepsiCo bevestigt... 10-10-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Waarom de échte strijd nog steeds op de winkelvloer wordt gewonnen
- Klaar voor Black Friday?
- De Future Shopper 2025 report: de belangrijkste shoppertrends die jij moet weten
- Van 'one sizes fits all' naar hyperpersonalisatie in e-mail
- Ben jij klaar voor Wero? De nieuwe Europese betaalmethode komt eraan
- The State of AI in Customer Experience 2025




