Adverteerder besteedt 8 procent meer aan radio-reclame
- 17 apr 2019 @ 11:42
- Jeroen Mirck
Mooie cijfers voor radioreclame: adverterende bedrijven hebben in Q1 ruim 3 miljoen euro meer besteed aan dit medium, een groei van 8 procent. Daarmee bereikt de totale reclame-omzet voor radio het hoogste niveau sinds recordjaar 2008.
Adverteerders hebben in het eerste kwartaal van dit jaar 3,2 miljoen euro meer besteed aan radioreclame dan vorig jaar (+8,2%), zo blijkt uit de netto-omzetrapportage van het Radio Advies Bureau (RAB). De totale radioreclameomzet telt op naar 42,1 miljoen en komt daarmee op het hoogste niveau sinds het eerste kwartaal van recordjaar 2008.
De netto spotreclameomzet stijgt met ruim drie miljoen naar 39,1 miljoen euro en de branded content omzet komt uit op drie miljoen euro. De digitale radioreclame omzet groeide met ruim 30 procent. Deze groei past in Europese trend: zowel Engeland als Duitsland, Frankrijk, Zweden en Denemarken lieten grootse groei in de radioreclamemarkt zien.
Innovatie door radiomerken
RAB-directeur Liedewij Hentenaar: 'Je ziet dat zowel in Nederland als in Europa de radiomerken met succes durven te innoveren. Digitaal is als distributieplatform een grote aanjager voor continu luisteren. Zo kan radio de vertrouwde relatie van luisteraars met hun favoriete station vergroten. Dat betaalt zich uit.'
Het RAB (Radio Advies Bureau) is de marketingorganisatie van alle landelijke en regionale, publieke en commerciële radiostations. RAB staat voor het vermarkten van radiokennis en biedt inspiratie aan adverteerder, reclame- en mediabureaus om met radioreclame meer te bereiken bij de luisteraars van de radiomerken. Daarnaast is RAB één van de opdrachtgevers van het Nationaal Luister Onderzoek (NLO).
-
Jeroen Mirck
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:http://www.jeroenmirck.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- CMO Dennis van den Berg (Talpa): Onze marketingstrategie is...
- [column] Top 5-TikTok-trends: Europapa, brommers kiekn en hou...
- [column] Top 5-TikTok-trends: experts van likmevestje, lekker...
- Onderzoek: mediamerk van invloed op perceptie adverterend merk
- BNR keert terug naar eigen studio
- Procter leidt nieuwe Top-100 Adverteerders
Laatste Nieuws
- MamaMagazine.nl nieuwe aanwinst... 29-03-2024
- Kabinet wil concessie NPO met twee... 29-03-2024
- Top-100 Adverteerders 2023: Radio en... 28-03-2024
- CMO Dennis van den Berg (Talpa):... 26-03-2024
- TikTok lanceert Jeugdraad 26-03-2024
- Onderzoek: mediamerk van invloed op... 22-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing