Drie ambassadeurs voor Nederland Leest 2020
- Media
- 16 sep 2020 @ 13:48
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
redacteur
MarketingTribune - Promotie
- 16 sep 2020 @ 13:48
- Sjaak Hoogkamer
Alfred Birney, Hans Goedkoop en Susan Smit zetten zich dit najaar in voor de campagne Nederland Leest van het CPNB.Ze gaan het gesprek aan over boeken, het thema Kleine geschiedenis, grote verhalen en het bijbehorende geschenkboek.
Tijdens Nederland Leest ontstaan uit één boek duizend gesprekken. Dit jaar krijgen lezers door heel Nederland Het zwijgen van Maria Zachea van Judith Koelemeijer cadeau van de (lokale) bibliotheek. Er liggen ruim 200.000 exemplaren klaar voor bibliotheekbezoekers.
In november 2020 gaat heel Nederland in de bibliotheek met elkaar in gesprek over één boek.
Dit jaar is dat Het zwijgen van Maria Zachea (Atlas Contact) van Judith Koelemeijer, waar ze in 2002 de NS Publieksprijs mee won. Deze moderne klassieker verschijnt speciaal voor Nederland Leest in een nieuw jasje en is voor leden en niet-leden gratis op te halen bij een van de deelnemende bibliotheken. Op scholen zullen de gesprekken gaan over Dwars door de storm (Leopold) van Martine Letterie en Karlijn Stoffels. Het geschenk voor Nederland Leest Junior is voor groep 7 en 8 en vmbo-leerlingen in jaar 1 en 2.
Alfred Birney: ‘In de bibliotheek leer je avontuurlijk lezen, want er liggen boeken die niet makkelijk meer via de boekhandel te krijgen zijn. Je leert er zoeken en dwalen en lekker eigenwijs die boeken lezen die helemaal bij jou passen. Als je goed zoekt, dan liggen er verborgen schatten die ze op de scholen allang vergeten zijn!’
In de bibliotheek leer je avontuurlijk lezen, want er liggen boeken die niet makkelijk meer via de boekhandel te krijgen zijn
Birney (1951) is auteur van een groot oeuvre van romans, novellen, verhalen en essays, waar zijn Nederlands-Indische familiegeschiedenis een centrale plaats inneemt. Zijn roman De tolk van Java (2016) werd bekroond met de Libris Literatuur Prijs en de Henriette Roland Holst-prijs. In 2019 verscheen in de reeks Privé-Domein het dagboek Niemand bleef, waarvoor hem de Littéraire Witte Prijs 2020 werd toegekend.
Hans Goedkoop: ‘Al leven we in een praatcultuur, als het er echt op aankomt zwijgen we nog altijd als het graf. In Het zwijgen van Maria Zachea volgt die ontdekking in een groot gezin, waar niemand elkaar blijkt te kennen. Judith Koelemeijer brengt een ode aan de meest alledaagse geheimzinnigheid van ons bestaan. Boeken lees je in je eentje. Maar ze tonen je het goede, het ware en het schone dat de schrijvers in het leven vinden, en dus alles wat je juist met anderen zou willen delen. En waar doe je dat? Echt, een bibliotheek is zoveel meer dan de uitleenbalie.’
Goedkoop (1963) is historicus. Van 2000 tot eind 2019 presenteerde Goedkoop het historische televisieprogramma Andere tijden van VPRO en NTR. In 2013 presenteerde hij de dertiendelige televisieserie De Gouden Eeuw en in het voorjaar van 2015 volgde een dertiendelige serie over de negentiende eeuw, De ijzeren eeuw. Met De laatste man. Een herinnering, schreef Goedkoop over een officier van het KNIL die toevallig ook zijn opa was. In november 2016 verscheen Iedereen was er. Feest voor Renate Rubinstein. Hij werkt intussen aan een volledige biografie van Renate Rubinstein.
Susan Smit: ‘Bibliotheken zijn lustoorden en ontmoetingsplaatsen voor de leesgragen en weetgierigen – mensen naar mijn hart. Het maakt me blij om de sympathieke campagne Nederland Leest te mogen ondersteunen, om nog meer Nederlanders aan het lezen te krijgen.’
Smit (1974) studeerde af in Culturele Studies, met als hoofdvak Nederlandse Taal- en Letterkunde, aan de Universiteit van Amsterdam. In 2003 maakte ze haar romandebuut en met de historische roman Vloed (2010) brak ze door naar het grote publiek. Daarna volgden bestsellers als Gisèle en Tropenbruid. Momenteel werkt ze aan een volgende historische roman die gepland staat voor mei 2021.
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Hema en Kika grote winnaars Ster Gouden Loeki 2024
- KPN lanceert iconische telefoons geïnspireerd door Netflix hits
- [onderzoek] 'Gaming krachtig medium binnen...
- Screenforce lanceert SpotDeli: centraal platform voor...
- Warc Media 100: WhatsApp, QR-codes en print doen het goed
- José Rozenbroek nieuwe hoofdredacteur Margriet
Laatste Nieuws
- AMMA 2025: Genomineerden bekend!27-03-2025
- KNGF Geleidehonden viert 90 jaar... 26-03-2025
- José Rozenbroek nieuwe... 24-03-2025
- Hema en Kika grote winnaars Ster... 21-03-2025
- Screenforce lanceert SpotDeli:... 19-03-2025
- Warc Media 100: WhatsApp, QR-codes... 19-03-2025
MarketingTribune Events
- 8apr 2025
Branded Content Event
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Een zorgvuldige en veilige inzet van AI
- COMMIT Health Club: 4x meer leads tegen lagere kosten
- Congreshacks: maak je event onvergetelijk
- Privacybewuste consumenten: hoogopgeleid, kapitaalkrachtig en onbereikbaar?
- Ensuring Exceptional Experiences in the Digital Contact Center