Podcastserie 'De Stiefmoedermoord' van AD is debuut van alliantie Podster/Airborne
- Media
- 20 sep 2023 @ 09:10
- Link
-
Nanny Kuilboer
Redacteur
BBP Media - MarketingTribune - Podcast
- 20 sep 2023 @ 09:10
- Nanny Kuilboer
De Zweede podcasthit ‘De Stiefmoedermoord’ is nu ook te beluisteren in het Nederlands dankzij een samenwerking tussen het Algemeen Dagblad, de Deense start-up Podster en Airborne. In deze true crime-podcast probeert een Zweedse onderzoeksjournalist te achterhalen of de juiste persoon is veroordeeld voor een moord in huiselijke kring.
In 1986 wordt de 15-jarige Samir veroordeeld tot psychiatrische dwangverpleging, vanwege de moord op zijn stiefmoeder. Nadat hij in eerste instantie de moord heeft bekend, trekt hij anderhalf jaar later zijn bekentenis in: niet hij, maar zijn vader is de dader. Klopt het wat hij zegt? Journalist Anders Johansson van de krant Aftonbladet start een diepgravend onderzoek dat hij minutieus vastlegt in een podcast. Miljoenen Zweedse luisteraars volgden de ontdekkingen van Johansson op de voet. In de Nederlandse versie horen we topacteur als Loek Peters, Joep Sertons en Julien Croiset.
Alliantie Zweden, Denemarken en Nederland
Tot voor kort was deze podcast alleen in het Zweeds beschikbaar, maar door de nieuwe alliantie tussen Podster en Airborne is de serie nu ook in het Nederlands te beluisteren. Podster is een Deense start-up die de rechten verwerft van lokale podcasthits om ze vervolgens internationaal uit te brengen. Daarvoor heeft het voor de Nederlandse markt een alliantie gesloten met audioagency Airborne, dat verantwoordelijk is voor de productie en het afsluiten van lokale overeenkomsten.
‘Audio en podcasts onmisbare pijler binnen onze redactionele strategie’
Daan Hofstee, van DPG: ‘Audio en podcasts vormen inmiddels een onmisbare pijler binnen onze redactionele strategie. Door internationale succesvolle podcasts te lokaliseren, kunnen we ons redactionele aanbod sneller uitbouwen met hoogwaardige producties. Voor ons is deze samenwerking met Podster/Airborne dan ook een zeer interessant experiment.’
Enorme bibliotheek
De eerste twee afleveringen van de podcast zijn te beluisteren op alle reguliere podcastplatformen, zoals Spotify. De rest van de serie is alleen beschikbaar voor abonnees van het AD. Marvin Jacobs, Creative Director van Airborne: ‘Het ontwikkelen van originals is normaal gesproken een intensief en kostbaar proces. Wij zijn blij dat we door deze nieuwe alliantie ineens een enorme bibliotheek aan prachtige shows kunnen aanbieden binnen Nederland. Deze productie is nog maar het begin.’
-
Nanny Kuilboer
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Cosmopolitan wint goud tijdens Mercurs 2025 - Oeuvreprijs Derk...
- [column] Welkom in het midfunnel tijdperk
- Short-form kan de basis vormen voor jouw nieuwe IP - zo werkt...
- Talpa Media verbindt versnipperd medialandschap
- [column] Quiet culture Waarom Gen Z voor rust en regie gaat
- Retailmedia verschuift van search naar full-funnel advertising
Laatste Nieuws
- Cosmopolitan wint goud tijdens... 20-11-2025
- Retailmedia verschuift van search... 20-11-2025
- Makers Oogappels benoemd tot Vriend... 19-11-2025
- Talpa Media verbindt versnipperd... 18-11-2025
- Short-form kan de basis vormen voor... 12-11-2025
- Aanzienlijke stijging in positieve... 10-11-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Waarom de échte strijd nog steeds op de winkelvloer wordt gewonnen
- Klaar voor Black Friday?
- De Future Shopper 2025 report: de belangrijkste shoppertrends die jij moet weten
- Van 'one sizes fits all' naar hyperpersonalisatie in e-mail
- Ben jij klaar voor Wero? De nieuwe Europese betaalmethode komt eraan
- The State of AI in Customer Experience 2025

