[Kijkcijfers] SBS6 is terug
- Media
- 9 jan 2014 @ 15:30
- Link
-
Bas Vlugt
Eigenaar
Nederlands MediaNetwerk - TelevisieKijkcijfers
- 9 jan 2014 @ 15:30
- Bas Vlugt
SBS6 is terug. Is dat niet een wat snelle vaststelling? Ja, dat is het. En toch zeg ik het. Nadat ik vanaf augustus week in week uit heb moeten vaststellen hoe verbluffend sterk de positie van RTL4 was en hoe zwak die van SBS6, ben ik blij dat ik een ander geluid kan laten horen.
SBS6 is dus terug. Ik zeg niet dat SBS6 er bovenop is of dat RTL4 wordt weggevaagd. Nee; SBS6 is er weer, de zender doet weer mee. Er wordt naar gekeken en rekening mee gehouden. Wellicht dat de zender weer wegzakt. Dat kan, alles kan. Tot die tijd is SBS6 terug.
Natuurlijk is daar Utopia. Het moet een jaar mee en het is pas de derde dag. Jazeker. Ook waar is dat iedereen toch wel een behoorlijke teruggang in kijkcijfers had verwacht na de eerste uitzending - 1,5 miljoen kijkers - en die is er niet gekomen. Utopia hield stand op de tweede dag - 1,3 miljoen kijkers - en gisteren steeg het aantal kijkers naar 1,4 miljoen.
Ook was er de eerste uitzending van het tweede seizoen van Danni Lowinksi. Dat leverde een miljoen kijkers op. De eerste uitzending van Hoeveel ben je waard trok 870.000 kijkers. Niet hysterisch veel maar SBS6 is wel lager gewend.
Er zit voor wat mij betreft wel nog een hobbel in de programmering van SBS6. Al jarenlang kijkt SBS6 verlekkerd naar de vooravond van RTL4. Die heeft iedere werkdag na het RTL Nieuws om 20:00 uur Goede Tijden Slechte Tijden, die tegewoordig zo'n 2 miljoen kijkers aflevert bij het programma dat daarna komt. Dus een succesvolle televisie avond begint met een succesvolle vooravond. Dat is precies wat SBS6 met Utopia probeert te bewerkstelligen.
Probleem is echter dat als Utopia afgelopen is - om 20:00 uur - zowel het Acht Uur Journaal op Nederland 1 als ook Goede Tijden Slechte Tijden op RTL4 begint. Het is natuurlijk een beetje zonde om daar je dure eigen productie Danni Lowinksi tegenover te zetten. Dat is wel zo maar nu lopen de met pijn en moeite door John de Mol bij elkaar geschraapte kijkers vrij massaal weg als ze na Utopia de Amerikaanse bagger van Rommel of Rijkdom krijgen voorgeschoteld. Daar moet Remko van Westerloo nog even op doorpakken.
Dan nog even RTL4. Ik zeg niet dat het slecht gaat met de zender want dat zou nergens op slaan. Alleen lijkt de zender iets minder te stralen. Goede Tijden Slechte Tijden haalde gisteren 2 miljoen kijkers en dat is echt heel erg aan de bovenkant van wat ze gewend zijn. Maar niet alles wat RTL4 aanraakt verandert op dit moment in goud. En let wel: ook in de eerste seizoenshelft scoorde RTL4 op donderdag, vrijdag en zaterdag en juist die dagen hebben we deze week nog niet gehad.
Desalniettemin scoorde de eerste afleving van het nieuwe programa van Angela Groothuizen - Nieuw begin - op dinsdag een bescheiden 783.000 kijkers. Gisteren deed de eerste uitzending van Postcode Loterij Beat the Crowd van Winston Gerschtanowitz tegenover Danni Lowinksi een miljoen kijkers. Niet slecht maar RTL4 is anders gewend.
Top-25 Woensdag 8 januari Uitzenddag (KDU) TOT 6+ pos tijd titel zender kdh madl abs 1 2000
SBS Woensdag 8 januari
1725-
Bas Vlugt
- Werkt bij: Nederlands MediaNetwerk
- Functie: Eigenaar
- Website:http://www.nederlandsmedianieuws.nl
- Profiel »
- kijkonderzoek
- john de mol
- sbs6
- rtl
- goede tijden slechte tijden
- rtl4
- utopia
- gtst
- anghela groothuizen
- tv
- Postcode Loterij
- SBS broadcasting
- televisie
- danny lowinksi
- Kijkcijfers
- Winston Gerschtanowitz
- talpa
- Beat the Crowd
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Nieuw retailmedia-format brengt... 31-10-2025
- Pink Ribbon benadrukt de kracht van... 28-10-2025
- Vandaag Inside en Krabbé winnen... 17-10-2025
- Charelle Akihary over de digitale... 16-10-2025
- DPG Media wil ‘nieuwskloof’ dichten14-10-2025
- Mediabedrijven vrezen forse klap... 13-10-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Waarom de échte strijd nog steeds op de winkelvloer wordt gewonnen
- Klaar voor Black Friday?
- De Future Shopper 2025 report: de belangrijkste shoppertrends die jij moet weten
- Van 'one sizes fits all' naar hyperpersonalisatie in e-mail
- Ben jij klaar voor Wero? De nieuwe Europese betaalmethode komt eraan
- The State of AI in Customer Experience 2025

