[column] Top 5-TikTok-trends: MET Gala, Search Ads en Frenchie phone home

[column] Top 5-TikTok-trends: MET Gala, Search Ads en Frenchie phone home
  • Media
  • 5 mei 2023 @ 07:08
  • Link
  • Thamar en Sietske
    Thamar en Sietske

    social media experts
    C2B
  • Geen tag

TikTok biedt entertainment, inspiratie én informatie (hallo, nieuwe zoekmachine) voor jong en oud, en is zonder twijfel here to stay. Om bij te blijven, praten TikTok-experts Sietske en Thamar van creatief contentbureau C2B je wekelijks bij over de nieuwste trends, virals en highlights op dit fascinerende platform.

1.    TOPIC: Met Gala

Het was weer de tijd van het jaar: maandagavond vond in New York het jaarlijkse MET Gala plaats, een hoog exclusief evenement waarvoor de uitnodiging enkel op de mat ploft bij de allergrootsten der aarde. Dat een Paris Hilton en Doja Cat daar dit jaar pas voor het eerst bij hoorden, zegt eigenlijk wel genoeg. Voor de benefietavond voor de modeafdeling van het Metropolitan Museum of Art - georganiseerd door de Amerikaanse Vogue - worden de gastenlijst én tafelschikking elk jaar zorgvuldig en hoogstpersoonlijk geselecteerd door hoofdredactrice Anna Wintour. Uiteraard voorziet ze zichzelf daarbij steevast van het knapste gezelschap van het andere geslacht (“Eet smakelijk, Bradley Cooper en George Clooney!”), waar we haar natuurlijk groot gelijk in geven.

Poeh, wat kunnen we hier veel over vertellen, maar let’s go tóch even to the point: de fashion. Voor het event trekken alle ‘A-listers’ immers de meest uitbundige, bizarre en onbetaalbare outfits uit de kast, die Tiktokkers - zelf luierend op de bank gehuld in pyjama - dan weer naar hartelust beoordelen. De hashtag #MetGala is maar liefst 15 miljard keer bekeken. Dit jaar was het thema Karl Lagerfeld, de iconische designer die jaren hoofdontwerper was van modehuis Chanel en in 2019 overleed. Wat vinden jullie, is Doja Cat in thema, of telt je verkleden als Lagerfeld’s huiskat Choupette niet?


@voguemagazine If there's one thing to know about #DojaCat, it's that the singer will stay in character. For her first-ever #MetGala ♬ original sound - Vogue

  1. FUNCTIE: Upgrade van de search-pagina

Zoals we al weten, wordt TikTok veel gebruikt als zoekmachine (doei Google), maar vers van de pers hebben wij een nieuwtje voor de marketeers onder ons… TikTok zal binnenkort advertentiemogelijkheden lanceren op de search-pagina. De advertenties zullen een ‘TikTok native’ uiterlijk hebben en zoals gewoonlijk samensmelten met de organische content. Daarnaast zullen het algoritme en de zoekfunctie ook meer gaan zoeken op basis van in-video copy in plaats van de old-skool hashtags. Dit zou betekenen dat het gebruik van drie hashtags ook prima wordt, in plaats van de oude tien stuks. Interessant!

3.    VIRAL: Nurf the Frenchie

Met 147.8M views (!) en 23.8M likes kunnen we deze video de absolute viral van de week noemen. Dierencontent doet het altijd goed op TikTok en deze vocale Franse bulldog-pup is wel héél sassy… Het lijkt net alsof hij - meer klinkend als E.T. dan een doorsnee hond - reageert op zijn baasje: “Neeheee, ik wil niet naar bed!” De hashtag #nurfthefrench is al ruim 8,6M keer bekeken.



4.    TREND: Today, yesterday, tomorrow

Bij deze trend maken TikTok-creators gebruik van de carrouselfunctie, waar ze simpelweg in drie foto’s illustreren wat ze vandaag doen, gisteren gedaan hebben en waarschijnlijk morgen zullen doen. De begeleidende sound die erbij hoort, is het intro van “New York, New York” gezongen door Frank Sinatra. Echter horen we de stem van Frank niet terug en blijft het bij de beginklanken van het nummer. Deze trend is makkelijk toepasbaar voor bedrijven, omdat je als bedrijf kunt beschrijven wat jij het beste doet. Banketbakkerij Het Koekemannetje zou bijvoorbeeld kunnen zeggen: “Made the best cookies today, made the best cookies yesterday, will be making the best cookies tomorrow". Waar je dan natuurlijk weer heerlijke foto’s van kunt delen… Krijg jij al honger?



5.    ACCOUNT: CoolBlue

Bedrijven die het leuk doen op TikTok belonen wij altijd graag met een shout-out. Deze week: CoolBlue. Een paar tops: de video’s zijn herkenbaar (altijd de blauwe CoolBlue-kleur in beeld) en ze delen nuttige, interessante informatie over hun producten. Daarnaast zie je ook altijd dezelfde vrolijke gezichten terugkomen. We vergeven ze bijna voor die 1-aprilgrap

 



C2B is een creative content agency, gespecialiseerd in bedenken, maken en verspreiden van Content Worth Sharing.

Thamar en Sietske

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken