[online start up] 'Trakkies geven je spullen een stem'

[online start up] 'Trakkies geven je spullen een stem'
  • Online
  • 17 mrt 2015 @ 09:02
  • 17425 x gelezen
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    redactie MarketingTribune
    BBP Media - MarketingTribune
  • Wearables

Trakkies is één van de elf start ups die geselecteerd zijn voor het Startupbootcamp Smart City & Living ’15. Zij krijgen de kans zich als bedrijf verder te ontwikkelen onder de vleugels van mentoren. De belofte is dat zij in drie maanden tijd bereiken waar je normaal achttien maanden voor nodig hebt. Tijdens Demo Day in de eerste week van juli presenteren zij zich aan investeerders. MarketingTribune sprak met operations manager Victor Wierda.

Wat zijn trakkies?
Trakkies zijn nodes zo groot als een munt van 2 euro. ‘Node’ is het Engelse woord voor ‘knoop’ en het is een apparaatje dat is aangesloten op een netwerk. De trakkies geven je spullen een ‘stem’, bijvoorbeeld via licht of geluid. Het systeem kan leren dat jij alleen op woensdag je sportspullen bij je hebt, maar het weet ook dat als je dan toch op maandag gaat, je ze niet alsnog in de sportschool mag laten liggen. In tegenstelling tot passieve zoektechnologieën waarschuwen trakkies je vóórdat je de deur uit loopt zonder sleutels.
Ons team bestaat uit Adrian Blackwood, Steven Wood, Quyet Duong, Suzet Schaap, Martijn Gasman, Inesmaria Muniz Suarez en mijzelf.

Hoe werd het idee geboren?
Een mens checkt meer dan veertig keer per dag of hij alles wel heeft. Dat betekent dat je je net zo vaak zorgen maakt en de realisatie komt meestal pas nadat het probleem is ontstaan - je hebt de deur al achter je dichtgetrokken! In tegenstelling tot de vele passieve zoektechnologieën werken trakkies pro-actief via digitale relaties tussen spullen, mensen en plaatsen, waardoor dit soort problemen niet ontstaan. Het resultaat is dat je gewaarschuwd wordt voordat je de deur uit loopt zonder sleutels, wegfietst zonder tas of het zwembad in springt met je telefoon. Door onze interface verloopt de interactie niet alleen via je telefoon, wat het systeem gebruiksvriendelijker maakt.

Worden de trakkies al toegepast?
Op dit moment focussen we op het bouwen van het ‘persoonlijke ecosysteem’: je spullen niet kwijt raken, wel terugvinden en ermee interacteren. Door de integratie van een bluetooth-button kunnen trakkies ook met veel andere technologieën overweg. Zo kan een trakkie op je fiets onder meer gebruikt worden als diefstalalarm, maar tegelijk ook om je telefoon op te nemen. Een trakkie in huis kan als alarm fungeren, als lichtknop en je slimme thermostaat nog slimmer maken. Door het grote bereik kun je zelfs je hond jou laten terugvinden en uiteraard vice versa. Een andere leuke toepassing is dat het kattenluik zich alleen opent voor je eigen kat. Door de persoonlijke profielen is het ook mogelijk je eigen preferenties te automatiseren: je e-bike stelt de juiste zadelhoogte in, je auto de juiste stoelstand en je internetradio pakt jouw playlists zonder hiervoor iets te hoeven doen. Dit soort toepassingen zijn in ontwikkeling en zullen ‘over the air updateable’ zijn. Je hoeft dus geen nieuwe trakkies te kopen voor toekomstige toepassingen. Voor de bedrijfsmarkt zijn de mogelijkheden ontelbaar.

Zijn de verwachtingen voor het Startupbootcamp hoog gespannen?
De mogelijkheden van onze technologie voor het IoT zijn eindeloos, zowel binnen de B2C- als de B2B-markt. De aanvankelijk geschatte volumes voor onze eerste productie bleken veel te laag, waardoor een grootschaligere aanpak nodig was. Wij verwachten hierin de juiste begeleiding, maar ook een netwerk van ‘smart investors’ die ons kunnen helpen onze producten zo snel mogelijk op de markt te brengen. In het kort: hulp bij het sturen en benzine in de tank.

www.trakkies.com
 

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken