Microsoft stopt met Internet Explorer

Microsoft stopt met Internet Explorer
  • Online
  • 31 mei 2021 @ 10:00
  • 7493 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • MarketingMicrosoft

Na 25 jaar heeft Microsoft besloten de webbrowser Internet Explorer niet meer te ondersteunen. De toekomst van IE op Windows 10 ligt besloten in Microsoft Edge.

Microsoft had al aangekondigd dat Explorer vanaf augustus 2021 niet meer zou draaien in Microsoft 365 en andere onlineapps. ‘De toekomst van Internet Explorer op Windows 10 ligt in Microsoft Edge’, schrijft het bedrijf in een corpoorate post. ‘Edge biedt niet alleen een snellere, veiligere en modernere browser-ervaring dan Internet Explorer, maar lost ook een belangrijk probleem op: het werkt goed voor oudere, legacy websites en apps.’ 

Browser-oorlog
Microsoft was niet de eerste die met een webbrowser kwam.Dat was degene van Tim Berners-Lee toe. in 1990 die zijn creatie 'WorldWideWeb' doopte, later veranderd in Nexus. In 1994 lanceerden Marc Andreessen met James Clark de start-up Netscape, die ven later met browser 'Navigator' de populairste werd om te surfen over het web. Binnen vier maanden had Netscape driekwart van de browsermarkt in handen. In 1995 kocht Microsoft browser Internet Explorer van Spyglass. Rond de eeuwwisseling was IE-'s wereldwijde marktaandeel ongeveer driekwart van alle browsers. Anno 2021 is Apples Safari een van de populairste browsers op smartphones. In 2008 lanceerde Google de Chrome-browser, dat is dezer dagen de populairste browser, die ongeveer door tweederde van de markt wordt gebruikt.

(PvWK, bronnen: Microsoft, FD, Linkedin)

 

Peter van Woensel Kooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events

Whitepapers


  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken