[column] Balans

[column] Balans
  • Online
  • 24 sep 2019 @ 08:00
  • 6961 x gelezen
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Digitaal

Ik ben een van de bevoorrechte mensen die jaarlijks een speciale uitnodiging krijgt voor de Advertiser’s Summit van de Persgroep, recent omgedoopt tot DPG Media. Een studie/inspiratiereis voor adverteerders, media- en reclamebureaus plus enkele vertegenwoordigers van de pers.

Twee dagen lang dompelen ze hun gasten onder in een groots festijn van humor, kennis, discussie, wetenschap, culinair genot en verrassende uitstapjes. Het lijkt soms een schoolreisje, toegegeven, maar toch altijd met de nadruk op inhoud en nieuwe inzichten. Dit keer was Cambridge de plaats van samenkomst, al eeuwenlang een plek van studie, wetenschap en felle debatten. Hier ademt elk universiteitsgebouw ongekende historie, Britse welbespraaktheid en jaloersmakende traditie. En toch ook - met de Brexit in het achterhoofd - de ontluisterende terreur van de Oxford- en Cambridge-elite, want ook die kwam uitgebreid ter sprake.

Het programma is, zoals elk jaar, een mooie mix van sprekers van allerlei allooi en zeker niet alleen maar personen afkomstig uit de communicatiewereld, want naast marketingtoppers en journalisten staan ook sportmensen, wetenschappers, ondernemers, kunstenaars, economen, pedagogen en musici op het podium. En Monica Lewinsky natuurlijk als speciale gast. Master the human mind was deze editie als hoofdthema meegegeven. Een veelzeggend onderwerp dat meer dan ooit van toepassing is op onze tijd van algoritmes, AI, VR en voice. Want voor veel merken is dat misschien wel de ultieme natte droom: hoe krijg ik de volledige controle over het menselijke brein?

Misschien was deze summit op dat punt wel een waarschuwing voor ons allen: laat dat in elk geval nooit gebeuren. We zoeken naar echte houvast, naar hoe je nog echt tot iemand door kunt dringen in deze digitale en chaotische tijd, zo luidde de ondertitel. Elke spreker gaf daaraan zijn/haar eigen interpretatie en opvallend daarin was de zoektocht naar balans. Evenwicht in enerzijds de geneugten van de digitale wereld, maar anderzijds de begeerte naar rust, mentale weerbaarheid en de ruimte om toch vooral mens te blijven. Digitale transformatie is een proces dat heel geleidelijk gaat en waarin de mens als consument zijn eigen plaats moet zien te vinden. Een delicate balans tussen digitaal en menselijkheid. Merken en marketeers doen er goed aan om dit in hun achterhoofd te houden als ze digitaal transformeren. En streef nooit naar master the human mind, want de geest moet altijd waaien. Met dank aan Cambridge.


Dit is het editorial uit MarketingTribune 16, 2019.

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken