Icoon Nike centraal in docu
- Sponsoring
- 6 aug 2020 @ 08:54
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
redacteur
MarketingTribune - Sport
- 6 aug 2020 @ 08:54
- Sjaak Hoogkamer
One man and his shoes heet de documentaire over de ongekend populaire Air Jordan Sneaker die vanaf 22 augustus a.s. in de bioscoop gaat draaien. Een schoen die een grote sociale en culturele betekenis kreeg en door een geniale marketingstrategie een miljardenomzet bereikte.
Slimme marketeers bij Nike, dat zich als merk in de jaren 80 alleen nog maar richtte op tennis- en hardloopschoenen, zien kansen om de teamsport naar zich toe te trekken. Basketball-scout Sonny Vaccaro wordt op de loonlijst gezet en een jonge getalenteerde filmmaker, Spike Lee, wordt aangetrokken voor de commercials.
De documentaire gaat over hoe Michael Jordan werd gestrikt voor Nike en de opkomst van de Air Jordan, de succesvolle marketingstrategie, maar ook de grote keerzijde van al die populariteit.
Het is een kwestie van timing en geluk maar zodra Nike basketballer Michael Jordan en zijn schoenen wereldwijd lanceert, wordt geschiedenis geschreven. Air Jordans worden een must-have voor Afro-Amerikaanse jongeren. Deze schoenen staan voor alles wat ‘cool’ is. Maar de prijs is hoog, letterlijk en figuurlijk. De schoenen komen in een gelimiteerde oplage en zijn schreeuwend duur. De eerste straatroof met dodelijke afloop vanwege een paar Air Jordans wordt gerapporteerd in 1989. En dat zou helaas niet de laatste zijn.
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Rabobank Utrecht nieuwe partner... 04-07-2025
- Evian kiest Carlos Alcaraz als nieuw... 27-06-2025
- Odido nieuwe partner Esther Vergeer... 05-06-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers