Icoon Nike centraal in docu

  • Sponsoring
  • 6 aug 2020 @ 08:54
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    redacteur
    MarketingTribune
  • Sport

One man and his shoes heet de documentaire over de ongekend populaire Air Jordan Sneaker die vanaf 22 augustus a.s. in de bioscoop gaat draaien. Een schoen die een grote sociale en culturele betekenis kreeg en door een geniale marketingstrategie een miljardenomzet bereikte.

Slimme marketeers bij Nike, dat zich als merk in de jaren 80 alleen nog maar richtte op tennis- en hardloopschoenen, zien kansen om de teamsport naar zich toe te trekken. Basketball-scout Sonny Vaccaro wordt op de loonlijst gezet en een jonge getalenteerde filmmaker, Spike Lee, wordt aangetrokken voor de commercials.  

De documentaire gaat over hoe Michael Jordan werd gestrikt voor Nike en de opkomst van de Air Jordan, de succesvolle marketingstrategie, maar ook de grote keerzijde van al die populariteit.

Het is een kwestie van timing en geluk maar zodra Nike basketballer Michael Jordan en zijn schoenen wereldwijd lanceert, wordt geschiedenis geschreven. Air Jordans worden een must-have voor Afro-Amerikaanse jongeren. Deze schoenen staan voor alles wat ‘cool’ is. Maar de prijs is hoog, letterlijk en figuurlijk. De schoenen komen in een gelimiteerde oplage en zijn schreeuwend duur. De eerste straatroof met dodelijke afloop vanwege een paar Air Jordans wordt gerapporteerd in 1989. En dat zou helaas niet de laatste zijn.

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken