Winfried Tilanus: 'Hulpsites schenden massaal privacy'
- Algemeen
- 18 dec 2014 @ 12:15
- Link
-
Redactie Zorgmarketing
Redactie
MarketingTribune - PrivacyTherapieTechnologieWebsite
- 18 dec 2014 @ 12:15
- Redactie Zorgmarketing
Van de Nederlandse websites voor online hulpverlening geeft 80 procent onbedoeld bezoekersinformatie door aan advertentieverkopende bedrijven. Bij een derde van de hulpsites is de beveiliging bovendien onvoldoende, waardoor kwaadwillenden gemakkelijk met de hulpverlening mee kunnen kijken. Dat blijkt uit onderzoek van privacy expert Winfried Tilanus.
Een programma tegen alcoholverslaving of hulp rond seksualiteit valt onder het beroepsgeheim. Uit het onderzoek blijkt echter dat het eerder regel dan uitzondering is dat bij advertentieverkopers terecht komt wie zulke programma's volgt. Het doorspelen verloopt via buttons en bijvoorbeeld statistiekdiensten die door de bedrijven worden aangeboden. Daardoor ontstaan ongewenste situaties zoals het tonen van advertenties voor afslankmiddelen aan bezoekers van een hulpsite voor anorexiapatiënten.
Ook zijn veel hulpsites niet goed beschermd tegen afluisteren, bijvoorbeeld als de site bezocht wordt via open wifi. Twee sites hadden in het geheel geen beveiliging daartegen, bij zeven sites was die beveiliging makkelijk te kraken. Bekijk de factsheet voor meer informatie.
Congres online hulp
Het probleem is volgens Tilanus wijd verspreid: de steekproef bevatte kleine en grote Nederlandse sites. Daar zaten instellingen bij uit verschillende branches, zoals verslavingszorg, geestelijke gezondheidszorg en seksuele gezondheidszorg. Bij 23 van de 26 onderzochte sites kreeg de privacy een onvoldoende. Slechts één site scoorde goed. Het onderzoek is onlangs gepresenteerd tijdens het congres online hulp in Utrecht.
-
Redactie Zorgmarketing
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/zorg/
- Profiel »
- Privacy
- Technologie
- Online hulpverlening
- Website
- Winfried Tilanus
- Therapie
- Onderzoek
- E-health
- Hulpsite
- Congres online hulp
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [marketeer 233] Geert Janssen - merkverantwoordelijke Maes...
- Gen Z vecht vaak tegen microstress
- Groningen toont lef met nieuwe stadsprofilering
- TicketSwap en ADE duiken in belevingswereld Gen Z
- Sweetie opgenomen in expo Van Abbe Eindhoven 'Bridging Minds'
- Ebbing Tides: Pionieren met kelp en natuurherstel op zee
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Waarom de échte strijd nog steeds op de winkelvloer wordt gewonnen
- Klaar voor Black Friday?
- De Future Shopper 2025 report: de belangrijkste shoppertrends die jij moet weten
- Van 'one sizes fits all' naar hyperpersonalisatie in e-mail
- Ben jij klaar voor Wero? De nieuwe Europese betaalmethode komt eraan
- The State of AI in Customer Experience 2025

