Waarom Thecla Schaeffer 'Marketeer of the Year' wordt
- Algemeen
- 13 feb 2017 @ 13:51
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
redacteur
MarketingTribune - MarketingDesignawards
- 13 feb 2017 @ 13:51
- Sjaak Hoogkamer
Thecla Schaeffer van G-Star, Jeroen Hubert van Ikea en Pieter Zwart van Coolblue zijn genomineerd voor de titel Marketeer of the Year. De winnaar wordt, samen met die van de andere Dutch Marketing Awards, op 30 maart bekendgemaakt. Voor ons is eigenlijk, puur op basis van de zakelijke feiten, al duidelijk wie met de eer gaat strijken.
Eerst maar eens even naar de precieze omschrijving van de 'Marketeer of the Year' gekeken. Volgens de criteria is hij/zij namelijk ‘een icoon in het vak en ver daarbuiten. Hij of zij zet op vernieuwende en succesvolle wijze oude én nieuwe marketinginstrumenten in, heeft succes in de markt met deze innovatieve aanpak en is een marketeer waar professionals in marketing en communicatie veel van kunnen leren. Daarbij is de Marketeer of the Year een goede ambassadeur voor het marketing vak.’
Jeroen Hubert wordt steevast als een innovatieve marketeer van deze tijd naar voren geschoven. In veel opzichten terecht, want hij heeft in betrekkelijk korte tijd grote successen geboekt en hij staat op menig marketingpodium om die te delen. Toch heeft hij maar betrekkelijk korte tijd in Nederland gewerkt om in de marketing van het merk Ikea echt het verschil te maken. De Ikea marketingstrategie wordt bovendien centraal aangestuurd vanuit het hoofdkantoor in Zweden – waar Hubert nu werkt - en is de invloed van lokale marketeers erop nogal gering. Hij heeft in onze optiek niet een sterk persoonlijk stempel kunnen drukken.
Pieter Zwart van Coolblue is een slimme ondernemer die zegt eigenlijk niets aan marketing te doen. Opmerkelijk want elke ondernemer doet natuurlijk ook- al is het een beetje - aan marketing. Coolblue is het voorbeeld van een super klant gedreven onderneming die eigenlijk grotendeels afhankelijk is van pientere marketing. In het afgelopen jaar echter is de marketinginbreng van Zwart niet opvallend veel anders geweest dan in voorgaande jaren. Coolblue is een fantastische en goed presterend bedrijf, maar in marketingtermen geen winnaar.
Blijft over: Thecla Schaeffer van G-Star. De enige marketeer van het trio die op alle punten voldoet aan de criteria van de marketeer van het Jaar. Zij is de innovator die met singer-songwriter, artiest, filmproducent, rapper en creatief Pharrell Williams bijzondere stappen heeft gezet om het merk G-Star opvallend en duurzaam (plastic uit de oceaan als grondstof voor nieuwe jeans) in de etalage te zetten. Bijna iconisch, nu al. In elk geval iemand waarvan collega marketeers iets kunnen leren. Een terechte winnaar dus.
tekst: Sjaak Hoogkamer
hoofdredacteur MarketingTribune
Thecla Schaeffer in actie voor project 'Raw for the Oceans'
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
- marketeer
- 30 maart
- Nima
- Pieter Zwart
- genomineerd
- Marketeer van het Jaar
- winnaar
- G-Star
- strijken
- Dutch Marketing Awards
- Thecla Schaeffer
- Coolblue
- Jeroen Hubert
- zakelijke feiten
- award
- titel
- Sjaak Hoogkamer
- Ikea
- eer
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- McDonald’s most terrible discussion of the year?
- Van turbulentie naar trots: de tweede kans van VanMoof
- Goodoo: plantaardig ijs met smaak én missie
- JONGERENICONEN 2026 - Next gebreide iPhone pocket
- AI en DM Trendrapport 2026 Beeckestijn: AI hertekent marketing
- JONGERENICONEN 2026 - Gezocht: 'affordable future'
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Commerce media: van klikken naar connecties
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- AI SEO: hoe word je gevonden als je klanten ChatGPT gebruiken in plaats van alleen Google?
- Wil je je magazijn slimmer organiseren en klaarstomen voor groei, maar weet je niet waar je moet beginnen?
- The State of AI in Customer Experience 2025

