[Mijn marketing] Cindy Penders: ‘Nederland kent uitstekende PR-bureaus’
- Algemeen
- 22 okt 2020 @ 16:40
- Link
-
Lucas Boon
redacteur
BBP Media - MarketingTribune - CommunicatieMarketing
- 22 okt 2020 @ 16:40
- Lucas Boon
Cindy Penders (46) is communicatie manager Benelux bij Google. De coronacrisis heeft volgens haar gezorgd voor meer aandacht voor interne communicatie. ‘Op die manier blijven medewerkers betrokken en geïnformeerd. Hopelijk is dit geen tijdelijke trend.’
Interne communicatie
Te vaak zie ik dat communicatie een soort laatste 'vinkje' is voordat een product of dienst wordt geïntroduceerd en er al tig processen en meetings aan vooraf zijn gegaan. Ik ben blij dat dit niet bij Google het geval is, waardoor we snel kunnen inspringen op veranderende omstandigheden, zoals de coronacrisis. Het afgelopen jaar zag ik in het communicatievak een toegenomen waardering voor interne communicatie. Van veel vakgenoten hoorde ik dat interne communicatie opeens veel meer aandacht in hun organisatie kreeg, zodat medewerkers betrokken en geïnformeerd blijven. Hopelijk is dit geen tijdelijke trend.
Gedurfde marketing
Bol.com is mijn favoriete merk. Vanwege het brede assortiment en goede service, gekoppeld aan durf en creativiteit in de marketingaanpak. Een merk dat zich blijft ontwikkelen. Dit jaar onder meer door het aanbod te vergroten met mode en een digitale boekenclub voor thuiszittende kinderen tijdens corona. Slim is ook de focus op ondernemers in de fysieke detailhandel die via het Bol.com-platform hun producten aanbieden en daarmee een extra verkoopkanaal kunnen benutten.
Fietsenmarkt
VanMoof en Swapfiets hebben ieder op hun eigen manier voor een nieuwe dynamiek in de fietsenmarkt gezorgd en daarin een eigen marketingaanpak gekozen. De campagne die VanMoof eerder dit jaar lanceerde, genaamd Time to ride the future, vind ik krachtig en stijlvol. Inspelend op de toenemende behoefte van mensen aan een meer duurzaam leven en met een uitnodiging om voor alternatieve transportwijzen te kiezen. Swapfiets speelt met zijn verhuurconcept slim in op de maatschappelijke trend van delen en huren. De bekende blauwe band is niet meer uit het straatbeeld weg te denken.
Lokale spelers
Bij Google werken we graag met lokale spelers. Er zijn goede internationale communicatie- en PR-bureaus, maar Nederland zelf zit ook boordevol talent. Ons land kent uitstekende bureaus, die zijn opgericht door talentvolle, ondernemende PR-experts. Denk aan Glasnost van Wouter Glaser, Miss Publicity van Clarissa Slingerland en Coopr van Jos Govaart en Jody Koehler.
Kleur
Christina Caljé, CEO van het in Nederland gevestigde video-distributieplatform Autheos, vind ik een inspirerende vrouw. Ze is een van de weinige vrouwen van kleur in de tech-startup-scene en pleit voor meer diversiteit in het bedrijfsleven en in marketing. Zoek de mensen op die niet op jou lijken, daar steek je vaak het meeste van op.
Aannames
Ik kan er slecht tegen als er geen hoor en wederhoor wordt toegepast in de media. Dan zie ik een onjuistheid en vervolgens zie ik andere media dit ook nog eens overnemen. Ik begrijp dat er soms weinig tijd is voor het schrijven van een artikel, maar check in ieder geval je aannames. Bij Google zijn we goed bereikbaar, dus een mailtje of telefoontje is snel gedaan.
Nieuws en achtergrond
De krant lees ik nog dagelijks offline, maar verder ben ik toch vooral online te vinden, op zoek naar nieuws, verhalen, achtergronden en ontspanning. Time is mijn favoriet, voor het nieuws en de achtergronden, maar zeker ook voor de prachtige beelden.
Volle gereedschapskist
Er zijn vele manieren om als communicatiemanager je boodschap over te brengen en die gereedschapskist wordt elk jaar voller. Denk bijvoorbeeld aan de opkomst van steeds meer nieuwe social media-kanalen en alle mogelijkheden om 'direct to user' te communiceren. Vakmatig vind ik die grote keuze aan mogelijkheden interessant, maar soms is het een uitdaging om het meest effectieve communicatiemiddel voor een specifieke activiteit te kiezen.
In Mijn Marketing vragen we vakgenoten naar hun marketingfavorieten, ergernissen en uitdagingen. De rubriek verschijnt iedere maandag en donderdag online.
-
Lucas Boon
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Imo Muller van 165 Beats: 'Veel voetbalclubs zijn erin...
- DOSSIER ESG Esther Overmars Purpose is een werkwoord
- Europees Parlement stemt vóór AI-wet
- ACM: sluit geen energiecontract af per telefoon
- Harry Dekker krijgt Coq de Grand Honneur tijdens GVR-diner
- Sven Fase van VodafoneZiggo: 'AI voelt voor mij echt als een...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
MarketingTribune Events
- 19mrt 2024
Branded Content Event
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing