[Mijn marketing] Cindy Penders: ‘Nederland kent uitstekende PR-bureaus’

[Mijn marketing] Cindy Penders: ‘Nederland kent uitstekende PR-bureaus’
  • Algemeen
  • 22 okt 2020 @ 16:40
  • 28858 x gelezen
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • CommunicatieMarketing

Cindy Penders (46) is communicatie manager Benelux bij Google. De coronacrisis heeft volgens haar gezorgd voor meer aandacht voor interne communicatie. ‘Op die manier blijven medewerkers betrokken en geïnformeerd. Hopelijk is dit geen tijdelijke trend.’

Interne communicatie

Te vaak zie ik dat communicatie een soort laatste 'vinkje' is voordat een product of dienst wordt geïntroduceerd en er al tig processen en meetings aan vooraf zijn gegaan. Ik ben blij dat dit niet bij Google het geval is, waardoor we snel kunnen inspringen op veranderende omstandigheden, zoals de coronacrisis. Het afgelopen jaar zag ik in het communicatievak een toegenomen waardering voor interne communicatie. Van veel vakgenoten hoorde ik dat interne communicatie opeens veel meer aandacht in hun organisatie kreeg, zodat medewerkers betrokken en geïnformeerd blijven. Hopelijk is dit geen tijdelijke trend.

Gedurfde marketing

Bol.com is mijn favoriete merk. Vanwege het brede assortiment en goede service, gekoppeld aan durf en creativiteit in de marketingaanpak. Een merk dat zich blijft ontwikkelen. Dit jaar onder meer door het aanbod te vergroten met mode en een digitale boekenclub voor thuiszittende kinderen tijdens corona. Slim is ook de focus op ondernemers in de fysieke detailhandel die via het Bol.com-platform hun producten aanbieden en daarmee een extra verkoopkanaal kunnen benutten.

Fietsenmarkt

VanMoof en Swapfiets hebben ieder op hun eigen manier voor een nieuwe dynamiek in de fietsenmarkt gezorgd en daarin een eigen marketingaanpak gekozen. De campagne die VanMoof eerder dit jaar lanceerde, genaamd Time to ride the future, vind ik krachtig en stijlvol. Inspelend op de toenemende behoefte van mensen aan een meer duurzaam leven en met een uitnodiging om voor alternatieve transportwijzen te kiezen. Swapfiets speelt met zijn verhuurconcept slim in op de maatschappelijke trend van delen en huren. De bekende blauwe band is niet meer uit het straatbeeld weg te denken.

Lokale spelers

Bij Google werken we graag met lokale spelers. Er zijn goede internationale communicatie- en PR-bureaus, maar Nederland zelf zit ook boordevol talent. Ons land kent uitstekende bureaus, die zijn opgericht door talentvolle, ondernemende PR-experts. Denk aan Glasnost van Wouter Glaser, Miss Publicity van Clarissa Slingerland en Coopr van Jos Govaart en Jody Koehler.

Kleur

Christina Caljé, CEO van het in Nederland gevestigde video-distributieplatform Autheos, vind ik een inspirerende vrouw. Ze is een van de weinige vrouwen van kleur in de tech-startup-scene en pleit voor meer diversiteit in het bedrijfsleven en in marketing. Zoek de mensen op die niet op jou lijken, daar steek je vaak het meeste van op.

Aannames

Ik kan er slecht tegen als er geen hoor en wederhoor wordt toegepast in de media. Dan zie ik een onjuistheid en vervolgens zie ik andere media dit ook nog eens overnemen. Ik begrijp dat er soms weinig tijd is voor het schrijven van een artikel, maar check in ieder geval je aannames. Bij Google zijn we goed bereikbaar, dus een mailtje of telefoontje is snel gedaan.

Nieuws en achtergrond

De krant lees ik nog dagelijks offline, maar verder ben ik toch vooral online te vinden, op zoek naar nieuws, verhalen, achtergronden en ontspanning. Time is mijn favoriet, voor het nieuws en de achtergronden, maar zeker ook voor de prachtige beelden.

Volle gereedschapskist

Er zijn vele manieren om als communicatiemanager je boodschap over te brengen en die gereedschapskist wordt elk jaar voller. Denk bijvoorbeeld aan de opkomst van steeds meer nieuwe social media-kanalen en alle mogelijkheden om 'direct to user' te communiceren. Vakmatig vind ik die grote keuze aan mogelijkheden interessant, maar soms is het een uitdaging om het meest effectieve communicatiemiddel voor een specifieke activiteit te kiezen.

In Mijn Marketing vragen we vakgenoten naar hun marketingfavorieten, ergernissen en uitdagingen. De rubriek verschijnt iedere maandag en donderdag online. 

Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken